لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

دریچه آبان ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در آبان ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۹:۵۴ ۳۰.۸.۱۳۹۷

اعدام «سه سارق مسلح» در ملاء عام در شیراز

باشگاه خبرنگاران جوان روز چهارشنبه از اعدام «سه سارق مسلح» در ملاء عام خبر داد.

در این گزارش آمده است: «س- الف»، «ک- ق»،« ف-غ» سه سارق به اتهام «محاربه از طریق مشارکت در سرقت‌های متعدد مسلحانه از بانک‌های شیراز و اصفهان، توام با ایجاد ناامنی و رعب و وحشت» از سوی دادگاه به اعدام محکوم شدند.

گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حاوی عکس و فیلم از این مراسم اعدام است.

اعدام در ملاعام مجازاتی است که مدافعان حقوق بشر بارها از اجرای آن انتقاد کرده و آن را مغایر با تعهدات بین‌المللی ایران و مروج خشونت در جامعه دانسته‌اند.

۱۷:۳۰ ۳۰.۸.۱۳۹۷

عبدالفتاح سلطانی از زندان آزاد شد

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، روز چهارشنبه ۳۰ آبان ماه از زندان اوین آزاد شد. مائده سلطانی دختر عبدالفتاح سلطانی به رادیو فردا گفت که پدرش پس از تحمل بیش از نیمی از دوران محکومیت خود، به صورت مشروط از زندان آزاد شده است.

این وکیل دادگستری، در شهریور سال ۱۳۹۰ بازداشت و به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر»، «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «تحصیل مال از طریق نامشروع» به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

۲۳:۴۷ ۲۹.۸.۱۳۹۷

درخواست عفو بین‌الملل از ایران برای لغو اعدام مجرمان نوجوان

همزمان با ۲۰ نوامبر روز جهانی کودک٬ عفو بین‌الملل بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو حکم اعدام افرادی شد که قبل از سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند.

۲۳:۴۲ ۲۹.۸.۱۳۹۷

اجرای حکم زندان یک فعال مدنی در شیراز

مجید عزیزی٬ فعال مدنی در شیراز که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده است٬ برای گذراندن حکمش روانه زندان عادل‌آباد این شهر شد.

۲۲:۵۹ ۲۹.۸.۱۳۹۷

صدور حکم ۱۰ سال زندان برای دو شهروند بهایی در اهواز

میترا بدرنژاد و فرج‌الله بنگاله٬ دو بهایی ساکن اهواز٬ در شعبه ۲ دادگاه انقلاب این شهر هر کدام به پنج سال زندان محکوم شدند.

اتهام آنان «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

۲۲:۴۱ ۲۹.۸.۱۳۹۷

رفع ممنوع‌الملاقاتی نسرین ستوده

پیام درفشان٬ وکیل مدافع نسرین ستوده به خبرگزاری ایرنا گفت: «دستور ممنوع‌الملاقات بودن موکلم لغو و خانم ستوده موفق شده است طی روزهای گذشته با فرزندان خود ملاقات کند.»

آقای درفشان حدود یک هفته پیش خبر داده بود که موکلش از رئیس زندان اوین و معاون قضایی این زندان به خاطر صدور دستور ممنوع‌الملاقات شدنش شکایت کرده است.

نسرین ستوده٬ وکیل دادگستری٬ از روز ۲۳ خردادماه زندانی است و رضا خندان، همسرش، نیز صبح روز ۱۳ شهریور پس از مراجعه مأموران به منزلش بازداشت شد.

۲۲:۴۵ ۲۸.۸.۱۳۹۷

بازداشت پنج شهروند بهایی در تبریز

پنج شهروند بهایی در تبریز٬‌روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

این افراد فرزاد بهادری، کامبیز میثاقی و شهریار خداپناه٬ مونیکا علیزاده و خیرالله بخشی نام دارند که از اتهام یا علت بازداشت آنان خبری منتشر نشده است.

۲۲:۴۰ ۲۸.۸.۱۳۹۷

احمدرضا جلالی به طور اورژانسی تحت عمل جراحی قرار گرفت

احمدرضا جلالی٬‌ پزشک و پژوهشگری که از اردیبهشت سال ۹۵ در زندان اوین به سر می‌برد٬ روز جمعه ۲۵ آبان ماه٬ در پی درد شدید در ناحیه شکم به طور اورژانسی به بیمارستان طالقانی منتقل شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

ویدا مهران‌نیا٬ همسر او، به رادیو فردا گفت که آقای جلالی روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه تحت عمل جراحی قرار گرفته و یک روز بعد به زندان بازگردانده شده است.

احمدرضا جلالی که سال گذشته تابعیت کشور سوئد را نیز دریافت کرد٬‌ به اتهام «جاسوسی» به اعدام محکوم شده و درخواست اعاده دادرسی او در دیوان عالی کشور رد شده است.

این پژوهشگر اتهام «جاسوسی» را رد می‌کند.

شرایط احمدرضا جلالی پس از جراحی اورژانسی؛ توضیحات ویدا مهران‌نیا
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:17 0:00
لینک مستقیم

۱۴:۲۸ ۲۷.۸.۱۳۹۷

بازداشت دو نوکیش مسیحی در مشهد و کرج

بهنام ارسالی و داوود رسولی٬ دو نوکیش مسیحی ساکن کرج٬ روز جمعه ۲۵ آبان ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

یک منبع آگاه به رادیو فردا گفت بهنام ارسالی که به مشهد سفر کرده بود٬ در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده و داوود رسولی معروف به «دیوید» نیز روز جمعه مقابل منزل خود در کرج بازداشت شده است.

از علت بازداشت این دو نوکیش مسیحی خبری در دست نیست.

۱۹:۳۵ ۲۶.۸.۱۳۹۷

مجله هفتگی دریچه

کمیته سوم سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ۲۴ آبان ماه، قطعنامه پیشنهادی کانادا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را با ۸۵ رای مثبت در مقابل ۳۰ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع تصویب کرد.​

در این قطعنامه آمده که وضعیت حقوق بشر در ایران در سال گذشته «وخیم‌تر» شده است. این قطعنامه در ماه دسامبر، ماه آینده میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل نیز به رای گذاشته خواهد شد.

ایران این قطعنامه را «مردود، مغرضانه و با اهداف سیاسی» توصیف کرده است.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

بیشتر

XS
SM
MD
LG