لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

دریچه اسفند ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در اسفند ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۴:۵۴ ۶.۱۲.۱۳۹۸

بازداشت ضیا نبوی، فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی

ضیا نبوی، فعال دانشجویی و دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی در دانشگاه علامه طباطبایی، صبح روز سه‌شنبه ششم اسفندماه توسط ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شد.

از علت بازداشت او و نهاد بازداشت‌کننده خبری در دست نیست.

ضیا نبوی پس از انتخابات بحث‌برانگیز سال ۸۸ نیز بازداشت و نزدیک به ۹ سال زندانی بود.

۱۳:۵۸ ۶.۱۲.۱۳۹۸

اعتصاب غذای پیمان میرزا زاده، فعال مدنی در زندان ارومیه

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، پیمان میرزا زاده، فعال مدنی و خواننده ساکن ارومیه، در اعتراض به مخالفت با درخواست آزادی مشروطش از پنجم اسفندماه در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

پیمان میرزا زاده که از اسفندماه سال ۹۷ در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دو سال زندان و ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شده است که حکم شلاق او مردادماه امسال توسط اجرای احکام دادگاه ارومیه اجرا شد.

۱۳:۴۶ ۶.۱۲.۱۳۹۸

«صدور احکام زندان» برای برخی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه

برخی مدافعان حقوق بشر از صدور احکام زندان برای تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه خبر می‌دهند.

به گزارش بنیاد برومند، محمد حجازی‌فر به ۱۸ ماه زندان، مژگان اسکندری به سه سال، گیتا حر به شش سال، سمیرا هادیان به هشت سال و محمد اقبالی به ۱۱ سال زندان محکوم شده‌اند.

بر این اساس، گیتا حر، مژگان اسکندری و سمیرا هادیان در زندان زنان شهر ری معروف به زندان قرچک به سر می‌برند و محمد حجازی و محمد اقبالی در زندان تهران بزرگ یا همان فشافویه زندانی‌اند.

برخی خبرها حاکی‌ست در پرونده این افراد اتهام‌هایی امنیتی همچون اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی، تبلیغ علیه نظام و درگیری با مامورین حکومتی عنوان شده، اما از جزئیات پرونده و روند دادرسی آنان اطلاعات بیشتری در دست نیست.

۱۲:۵۹ ۵.۱۲.۱۳۹۸

بازداشت دو فعال دانشجویی در تهران

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور از بازداشت دو فعال دانشجویی توسط ماموران امنیتی خبر داد.

بر اساس این گزارش علی حقیقت‌جوان٬ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و امیرحسین علی‌بخشی دانشجوی دانشگاه تهران روز یکشنبه چهارم اسفندماه بازداشت شده‌اند.

از علت بازداشت این دو دانشجو و نهاد بازداشت‌کننده خبری در دست نیست.

۱۲:۴۶ ۵.۱۲.۱۳۹۸

بازداشت علی عزیزی٬ فعال مدنی در ارومیه

علی عزیزی٬‌ فعال مدنی در ارومیه٬ روز یکشنبه چهارم اسفندماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

از علت بازداشت٬ وضعیت و محل نگهداری او خبری در دست نیست.

علی عزیزی پیشتر در جریان اعتراض‌های آبان ماه نیز بازداشت و پس از چند روز با وثیقه آزاد شده بود.

۱۷:۲۸ ۳.۱۲.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در جدیدترین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل از عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه به شدت انتقاد کرد.

بخش برجسته‌ای از این گزارش به سرکوب‌ اعتراضات آبان‌ماه اختصاص دارد. او گفته که از تعداد کشته‌ها و بازداشتی‌ها و ابعاد سرکوب در آبان‌ماه شوکه شده است.

جاوید رحمان با بیان اینکه هنوز تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان آبان در زندان به سر می‌برند، نسبت به شرایط این افراد در زندان‌ها و احتمال اعمال فشار و شکنجه بر آنان ابراز نگرانی کرد.

همزمان عفو بین‌الملل هم در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران به ویژه سرکوب اعتراض‌های آبان‌ماه و بازداشت فعالان مدنی به شدت انتقاد کرد.

در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۹ دست‌کم ۲۴۰ نفر از مدافعان حقوق بشر در کشور بازداشت شده‌اند افرادی فعال در حوزه‌های زنان، محیط زیست، اقلیت‌ها و حقوق کارگران و معلمان.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

۱۴:۱۱ ۳.۱۲.۱۳۹۸

صدور احکام زندان و شلاق برای سه فعال مدنیِ حامی اعتراض‌های کارگری

خبرها حاکی است برای سه فعال مدنی که از اعتراض‌های کارگرانِ نیشکر هفت‌تپه حمایت کرده بودند، احکام زندان و شلاق صادر شده است.

به گزارش کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه، بر اساس حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، هیراد پیربداقی به شش ماه حبس تعزیری و رهام یگانه و فرید لطف‌آبادی، هر یک، به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شده‌اند. برای رهام یگانه و فرید لطف‌آبادی، احکام ۷۴ ضربه شلاق نیز صادر شده است.

این سه فعال مدنی مردادماه امسال در پی حضور در تجمعی برای حمایت از متهمین پرونده اعتراض‌های هفت‌تپه، مقابل دادگاه انقلاب تهران بازداشت و به «اخلال در نظم عمومی» متهم شده بودند.

۱۹:۰۶ ۲.۱۲.۱۳۹۸

صدور حکم زندان برای سیروان ابراهیمی، عضو انجمن فرهنگی- اجتماعی «نوژین» در کامیاران

سیروان ابراهیمی، عضو انجمن فرهنگی- اجتماعی «نوژین» در کامیاران، از سوی دادگاه انقلاب سنندج به سه سال زندان محکوم شد.

اتهام او «همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کرد» عنوان شده است.

این فعال مدنی تیرماه امسال توسط ماموران امنیتی در کامیاران بازداشت و پس از دو ماه و نیم با وثیقه آزاد شد.

۱۹:۰۴ ۲.۱۲.۱۳۹۸

تداوم بازداشت دو فعال مدنی در سنندج

امیر گویلی، فعال مدنی ساکن سنندج از ۱۶ بهمن در بازداشت به سر می‌برد.

پریسا سیفی، دیگر فعال مدنی در سنندج هم که از ۲۱ آبان‌ماه به علتی نامعلوم زندانی ست، از دو هفته پیش در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده است.

۱۵:۲۲ ۲.۱۲.۱۳۹۸

اجرای حکم زندان طاها ثالثی، فعال مدنی ساکن شیراز

طاها ثالثی، فعال مدنی ساکن شیراز، از ششم بهمن‌ماه امسال برای گذراندن محکومیت خود در زندان عادل‌آباد شیراز به سر می‌برد.

این فعال مدنی که در سال‌های گذشته بارها مورد بازداشت و بازجویی قرار گرفته است، در سال ۹۷ توسط دادگاه انقلاب شیراز به پنج سال و نیم زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال و چهار ماه کاهش یافت.

اتهام‌های او در این پرونده «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقدسات» و «توهین به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی» عنوان شده است.

طاها ثالثی در سال ۹۶ نیز به اتهام‌هایی مشابه به سه ماه و یک روز زندان محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو میلیون تومان جریمه نقدی تبدیل شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG