لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

دریچه شهریور ماه ۹۷

آخرین رویدادهای حقوق بشری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۰۸ ۱۸.۶.۱۳۹۷

عیسی کلانتری: تکلیف بازداشتی‌های محیط زیستی را مشخص کنید

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، خواستار تعیین تکلیف بازداشتی‌های محیط زیستی شد که بهمن سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند.

عیسی کلانتری به خبرگزاری ایرنا گفت: «ما نمی‌گوییم این افراد را آزاد یا اعدام کنند بلکه خواستار تعیین تکلیف آنها هستیم و این بخشی از حقوق شهروندی ماست.»

​قوه قضائیه اتهام این فعالان را «جاسوسی» عنوان کرده است درحالی که وزارت اطلاعات چندی پیش اعلام کرد که در پرونده این افراد مدرکی دال بر جاسوسی وجود ندارد.

۱۸:۵۹ ۱۷.۶.۱۳۹۷

مجله هفتگی دریچه:

دیده‌بان حقوق بشر، هفته پیش در بیانیه‌ای با انتقاد از بازداشت وکلای دادگستری و مدافعان حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری آنان شد.

پیام درفشان٬‌ فرخ فروزان و هدی عمید٬ سه وکیل دادگستری روزهای نهم و دهم شهریور بازداشت شدند که دو تن از آنان یعنی پیام درفشان و فرخ فروزان پس از یک هفته با وثیقه آزاد شدند. اما آرش کیخسروی و قاسم شعله‌سعدی، دو وکیل دیگر که ۲۷ مردادماه در پی شرکت در تجمعی اعتراضی بازداشت شدند، همچنان زندانی‌اند.

مصطفی دانشجو، دیگر وکیل زندانی است که منابع آگاه از وضعیت نامناسب جسمی او و عدم موافقت مسئولان زندان با اعزامش به بیمارستان خبر می‌دهند.

نسرین ستوده، دیگر وکیل سرشناس و مدافع حقوق بشر هم از ۲۳خردادماه زندانی است و از سوم شهریورماه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

و در ادامه مجله دریچه این هفته:


۱۵:۱۰ ۱۷.۶.۱۳۹۷

لقمان و زانیار مرادی اعدام شدند

خبرگزاری فارس از اجرای حکم اعدام لقمان و زانیار مرادی در بامداد شنبه ۱۷ شهریورماه خبر داد.

حکم اعدام این دو زندانی درحالی اجرا شده است که طی روزهای گذشته، دو گزارشگر ویژه سازمان ملل، دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، روند دادرسی آنان را «ناعادلانه» خوانده و خواستار لغو حکم اعدام این دو زندانی شده بودند.

اتهام زانیار مرادی و لقمان مرادی «محاربه و قتل پسر امام جمعه مریوان» عنوان شده است.

صالح نیک‌بخت، وکیل مدافع لقمان و زانیار مرادی، یک روز پیش از اعدام آنان به رادیوفردا گفته بود که اجرای حکم آنان پیش از رسیدگی به پرونده قتل، «غیرقانونی» است.

صالح نیک‌بخت وکیل مدافع لقمان و زانیار مرادی: اجرای حکم اعدام در این مرحله غیرقانونی است
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:54 0:00
لینک مستقیم

۱۵:۰۵ ۱۷.۶.۱۳۹۷

رامین حسین‌پناهی اعدام شد

حسین احمدی‌نیاز، وکیل مدافع رامین حسین‌پناهی، صبح روز شنبه ۱۷ شهریورماه از اعدام موکلش خبر داد.

حکم رامین حسین‌پناهی در حالی اجرا شد که طی روزهای گذشته، دو گزارشگر ویژه سازمان ملل، دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، روند دادرسی او را «ناعادلانه» خوانده و خواستار لغو حکم اعدام او شده بودند.

اتهام این زندانی کرد، «بَغی» یا شورش مسلحانه و «عضویت در حزب کومله» عنوان شده بود درحالی که وکیل مدافع او پیشتر در گفت‌وگو با رادیوفردا این اتهام را «بی‌اساس» خوانده و اعلام کرده بود که موکلش هرگز دست به اسلحه نبرده است.

وکیل مدافع رامین حسین‌پناهی: انتقال موکلم به زندان رجایی‌شهر غیرقانونی است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00
لینک مستقیم

۱۱:۳۱ ۱۷.۶.۱۳۹۷

درخواست گزارشگران ویژه سازمان ملل برای لغو حکم اعدام سه زندانی در ایران

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل، روز جمعه ۱۶ شهریور از مقام های ایران خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی کُرد، زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی شدند.

در این بیانیه آمده است: «براساس اطلاعاتی که ما دریافت کرده‌ایم، حقوق لقمان و زانیار مرادی قبل و بعد از محاکمه نقض شده است؛ از جمله مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند و از دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند».

زانیار مرادی و لقمان مرادی به اتهام «محاربه و قتل پسر امام جمعه مریوان» به اعدام محکوم شده‌اند.

پیشتر عفو بین‌الملل نیز روند دادرسی این افراد را «نادعادلانه» خوانده بود.

۱۱:۲۷ ۱۷.۶.۱۳۹۷

بازداشت یک فعال حقوق زنان

در ادامه بازداشت فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر، رضوان محمدی، فعال حقوق زنان نیز در روزهای اخیر توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است. از وضعیت و علت بازداشت او خبری در دست نیست.

نجمه واحدی، دیگر فعال حقوق زنان نیز از یک هفته پیش همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

۱۵:۰۳ ۱۶.۶.۱۳۹۷

ابراز نگرانی‌ها نسبت به اجرای حکم اعدام لقمان و زانیار مرادی

لقمان و زانیار مرادی، دو شهروند کرد محکوم به اعدام، بدون اعلام دلیل مشخصی به قرنطینه زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند و در پی این انتقال خانواده آنان نسبت به احتمال اجرای حکم اعدامشان ابراز نگرانی می‌کنند.

گفت‌وگو با صالح نیک‌بخت، وکیل مدافع لقمان و زانیار مرادی، درباره جزئیات خبر انتقال آنان به قرنطینه زندان:

صالح نیک‌بخت وکیل مدافع لقمان و زانیار مرادی: اجرای حکم اعدام در این مرحله غیرقانونی است
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:54 0:00
لینک مستقیم

زانیار مرادی و لقمان مرادی به اتهام «محاربه و قتل پسر امام جمعه مریوان» به اعدام محکوم شده‌اند.

پیشتر عفو بین‌الملل خواستار لغو حکم اعدام آنان شده و اعلام کرده بود که محاکمه این افراد در دادگاهی «نادعادلانه» انجام شده است.

۱۶:۲۹ ۱۵.۶.۱۳۹۷

آزادی دو وکیل دادگستری به قید وثیقه

ابوذر نصرالهی٬‌ وکیل آرش کیخسروی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از آزادی پیام درفشان و فرخ فروزان٬ به قید وثیقه خبر داد.

این دو وکیل دادگستری روز نهم شهریورماه بازداشت شده بودند و علت بازداشت آنان اعلام نشده است.

هدی عمید٬ دیگر وکیل دادگستری که روز دهم شهریور بازداشت شد٬‌ همچنان در زندان به سر می‌برد.

آرش کیخسروی و قاسم شعله‌سعدی٬ دو وکیل دیگر نیز روز ۲۷ مردادماه در پی شرکت در تجمعی اعتراضی مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شدند.

نسرین ستوده٬ دیگر وکیل دادگستری نیز از ۲۳ خردادماه همچنان زندانی است و از سوم شهریورماه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

عبدالفتاح سلطانی٬‌ یکی دیگر از وکلای دادگستری است که از سال ۹۰ در زندان به سر می‌برد و به اتهام‌هایی امنیتی به ۱۳ سال زندان محکوم شده است.

دیده‌بان حقوق بشر٬ روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از بازداشت وکلای دادگستری و مدافعان حقوق بشر در ایران٬ خواستار آزادی فوری آنان شد.

۰۰:۴۴ ۱۵.۶.۱۳۹۷

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از «افزایش سرکوب» مدافعان حقوق بشر

سازمان دیده‌بان حقوق بشر٬ روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت وکلای دادگستری و فعالان مدنی در ایران انتقاد کرد و خواستار آزادی فوری آنان شد.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر به بازداشت پیام درفشان٬‌ فرخ فروزان٬‌ قاسم شعله‌سعدی٬‌ آرش کیخسروی و نسرین ستوده٬‌ پنج وکیل دادگستری و نیز بازداشت فرهاد میثمی٬‌فعال مدنی و رضا خندان٬ همسر نسرین ستوده اشاره شده است.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دیده‌بان حقوق بشر گفت: «مقامات ایران با حبس ده‌ها وکیل و فعال به خاطر دفاع از حقوق بنیادین شهروندان٬ بیش از پیش اعتبار داخلی و بین‌المللی‌ خود را کاهش می‌دهند.»

۲۲:۲۰ ۱۴.۶.۱۳۹۷

خالد حسینی و مظفر صالح‌نیا، دو فعال کارگری در سنندج که ۱۳ شهریورماه بازداشت شده بودند٬ پس از یک روز با قرار کفالت ۳۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG