لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

دریچه شهریور ماه ۹۷

آخرین رویدادهای حقوق بشری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۱:۰۶ ۱.۶.۱۳۹۷

مجله هفتگی دریچه که در سال‌های گذشته به مرور هفتگی خبرهای حقوق بشری در ایران پرداخته است، از امروز به طور روزانه در وب‌سایت رادیوفردا نیز به پوشش خبرهای این حوزه می‌پردازد.

آخرین خبرهای مربوط به حوزه حقوق بشر در ایران را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۱:۰۸ ۱.۶.۱۳۹۷

انتقاد گزارشگران بدون مرز از بازداشت و محکومیت روزنامه‌نگاران در ایران

سازمان گزارشگران بدون‌مرز با انتشار توئیتی، از جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران خواست درباره وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی اقدامی فوری انجام دهد.

این نهاد مدافع آزادی بیان، بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران را «خودسرانه» و احکام آنان را «ناعادلانه» خواند.

به گفته گزارشگران بدون‌مرز، ایران طی سال‌های اخیر همواره یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای بوده است.

۱۱:۱۹ ۱.۶.۱۳۹۷

اعتصاب غذای فرهاد میثمی، پزشک و فعال مدنی زندانی

فرهاد میثمی فعال مدنی ۴۸ ساله که از ۹ مردادماه در قرنطینه زندان اوین به سرمی‌برد از سه هفته پیش دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای میثمی در سالهای اخیر در برخی تحصن ها و تجمعات اعتراضی در رابطه با حقوق زندانیان و حجاب اجباری شرکت کرده بود.

گفت‌وگو با صدیقه پیش‌نماز مادر فرهاد میثمی:

فرهاد میثمی، فعال مدنی زندانی، در اعتصاب غذا به سر می‌برد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم

رضا خندان، همسر نسرین ستوده نیز که سه روز پیش تلفنی با فرهاد میثمی صحبت کرده، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: « در خانه‌ فرهاد میثمی تعدادی پیکسل یا بج سینه که روی آنها نوشته شده: "من به حجاب اجباری اعتراض دارم"، چند جلد کتاب "کنش‌های کوچک مدنی" و کتاب "حقوق بشر" (از محمد جعفر پوینده) را پیدا کرده و به همین اتهام او را بازداشت کرده‌اند».

روایت رضا خندان از اعتصاب غذای فرهاد میثمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:33 0:00
لینک مستقیم

۱۲:۵۵ ۱.۶.۱۳۹۷

ادامه بازداشت یک فعال کارگری

بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری که برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه به این مناطق رفته بود، ۲۶ مردادماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اما از وضعیت و علت بازداشت او خبری منتشر نشده است.

۱۳:۰۵ ۱.۶.۱۳۹۷

صدور حکم شلاق برای یک فعال رسانه‌ای

به گزارش آژانس خبر موکریان،‌ شجاع حسین‌زاده، مدیر کانال تلگرامی "بانه نیوز" در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان بانه به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. اتهام او «توهین به رئیس جمهور ایران» عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، شجاع حسین‌زاده با نوشتن مطلبی طنز در کانال تلگرام "بانه نیوز" از عملکرد حسن روحانی و «عدم تحقق» وعده‌های انتخاباتی او انتقاد کرده بود.

۱۵:۲۲ ۱.۶.۱۳۹۷

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، در بیمارستان بستری و تحت درمان است.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، با اعلام نگرانی از وضعیت او، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «روند معلول‌سازی یک فعال حقوق بشر را متوقف کنید».

تقی رحمانی می‌گوید نرگس محمدی به مرخصی استعلاجی نیاز دارد زیرا استرس و شرایط زندان، بیماری او را تشدید می‌کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:17 0:00
لینک مستقیم

نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که از اردیبهشت سال ۹۴ زندانی است، به اتهام‌هایی امنیتی به ۱۶سال زندان محکوم شده است.

۱۷:۱۹ ۱.۶.۱۳۹۷

وکیل مدافع رامین حسین‌پناهی: انتقال موکلم به زندان رجایی‌شهر غیرقانونی است

حسین احمدی‌نیاز، وکیل مدافع رامین حسین‌پناهی می‌گوید انتقال موکلش به زندان رجایی‌شهر کرج «خلاف قانون» و «مغایر با حکم صادره» است.

وکیل مدافع رامین حسین‌پناهی: انتقال موکلم به زندان رجایی‌شهر غیرقانونی است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00
لینک مستقیم

رامین حسین‌پناهی که از تیرماه سال ۹۶ در زندان به سر می‌برد، به تازگی از زندان سنندج به زندان رجایی‌شهر منتقل شده و خانواده‌اش نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام او ابراز نگرانی می‌کنند.

اتهام این زندانی کرد محکوم به اعدام، «بَغی» یا شورش مسلحانه و «عضویت در حزب کومله» است و حکم اعدامش در دیوان عالی کشور نیز تایید شده، درحالی که وکیل مدافع او می‌گوید موکلش هرگز دست به اسلحه نبرده است.

مدافعان حقوق بشر و چند تن از گزارشگران سازمان ملل خواستار لغو حکم اعدام رامین حسین‌پناهی شده‌اند.

۱۸:۵۰ ۱.۶.۱۳۹۷

نازنین زاغری پس از دو سال زندان به مرخصی آمد

نازنین زاغری – راتکلیف، شهروند ایرانی- بریتانیایی که به اتهام جاسوسی در ایران به پنج سال زندان محکوم شده است، پس از گذراندن دو سال بدون وقفه در زندان اوین روز پنج‌شنبه اول شهریور به مرخصی آمد.​

ریچاد رتکلیف، همسر خانم زاغری در بیانیه‌ای عنوان کرده که مرخصی نازنین زاغری در ابتدا سه روز خواهد بود، اما وکیل وی امیدوار است که بتوان آن را تمدید کرد.

نازنین زاغری-رتکلیف، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط ماموران سپاه بازداشت شد. او به «همکاری با موسسات مخالف جمهوری اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های براندازی نرم» متهم و به پنج سال حبس محکوم شد.

۱۳:۱۰ ۲.۶.۱۳۹۷

محرومیت دو دانشجوی بهایی از تحصیل

سریر موقن، دانشجوی سال آخر معماری دانشگاه آزاد اصفهان و رومینا عسگری، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، به دلیل «بهایی‌بودن» از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

بر اساس اطلاعاتی که به دست رادیوفردا رسیده، دانشگاه‌ها از ارائه ریز نمرات و تأیید مدارک دانشگاهی این دو دانشجو نیز خودداری کرده‌اند.

درماه‌های اخیردست‌کم هشت دانشجوی بهایی دیگر به نام‌های سوگل ذبیحی، هومن ایمانی، شکیب تیموری، حنان حر، صدف وجدانی، سها ایزدی، آرش رضویان و کیانا ثنایی نیز به همین دلیل از دانشگاه اخراج شده‌اند.

سازمان سنجش یا واحد آموزش دانشگاه به صورت شفاهی به این دانشجویان گفته که علت اخراج آنان اعتقادشان به بهاییت و اعلام آن در فرم‌های تحصیلی بوده است.

۱۳:۲۴ ۲.۶.۱۳۹۷

انتقاد مدافعان حقوق بشر از بازداشت دو وکیل دادگستری در ایران

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان حقوق بشر ایران، در بیانیه‌هایی جداگانه، بازداشت قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی را «خودسرانه و غیرقانونی» توصیف کردند و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط این دو وکیل دادگستری شدند.

این دو نهاد مدافع حقوق بشر در بیانیه‌های خود تأکید کرده‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی باید حق برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز را برای شهروندان ایران به رسمیت بشناسند.

قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی، روز شنبه ۲۷ مردادماه در پی شرکت در تجمعی مقابل مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به نظارت استصوابی شورای نگهبان و کنوانسیون حقوقی دریای خزر بازداشت شدند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG