لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

دریچه شهریور ماه ۹۷

آخرین رویدادهای حقوق بشری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۰:۱۵ ۲.۶.۱۳۹۷

بیانیه عفو بین‌الملل درباره احکام زندان مسیحیان در ایران

عفو بین‌الملل، روز جمعه دوم شهریورماه با انتشار بیانیه‌ای از صدور احکام زندان برای مسیحیان و نوکیشان مسیحی در ایران انتقاد کرد و خواستار لغو این احکام شد.

در این بیانیه آمده است، کشیش ویکتور بت‌تمرز، همسر او شامیرام عیسوی و امین افشار نادری و هادی عسگری دو نوکیش مسیحی به احکامی از پنج تا ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

«اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی» از جمله اتهام‌های این افراد است، در حالی که عفو بین‌الملل می‌گوید این مسیحیان تنها به دلیل «فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و گردهمایی‌های خود جهت انجام مراسم مذهبی‌شان» محکوم شده‌اند.

سازمان ملل متحد و مدافعان حقوق بشر، بارها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که به تعهدات خود در زمینه حق آزادی بیان و حق آزادی مذهب پایبند باشند.

۱۳:۰۴ ۳.۶.۱۳۹۷

نسرین ستوده دست به اعتصاب غذا زد

رضا خندان نامه‌ای از نسرین ستوده روی صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده که در آن آمده است این وکیل دادگستری در اعتراض به بازداشت خود و «فشارهای قضایی متعدد» بر خانواده،‌ بستگان و دوستانش از امروز سوم شهریورماه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

نسرین ستوده ۲۳ خردادماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و اتهام‌های متعدد سیاسی و امنیتی در پرونده او مطرح شده است.

اتهام‌هایی از جمله «اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام، عضویت در کمپین لگام، کارزار لغو گام به گام اعدام و پیگیری پرونده دختران خیابان انقلاب».

۱۵:۱۸ ۳.۶.۱۳۹۷

اجرای حکم رویا صغیری، فعال دانشجویی

رویا صغیری، دانشجوی دانشگاه شهید مدنی تبریز، روز شنبه سوم شهریورماه برای گذراندن حکم زندانش روانه زندان تبریز شد.

او که در اعتراضات دانشجویی دی ماه سال ۹۶ حضور داشت، به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به ارکان نظام» به ۲۳ ماه زندان محکوم شده است.​

رویا صغیری، روز جمعه دوم شهریور ماه روی صفحه اینستاگرام خود این طور نوشت:

۱۸:۳۱ ۳.۶.۱۳۹۷

ادامه بازداشت مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری

مصطفی دانشجو، یکی از دراویش گنابادی که از ۱۷ تیرماه در بازداشت به سر می‌برد، از بند ۲۰۹ زندان اوین به قرنطینه این زندان منتقل شده درحالی که علت بازداشت و اتهام او تاکنون اعلام نشده است.

به گزارش وب‌سایت مجذوبان نور، این وکیل دادگستری به بیماری قلبی و ریوی مبتلاست.

مصطفی دانشجو پیشتر در سال ۹۰ هم بازداشت و حدود چهار سال زندانی بود.

۱۹:۰۲ ۳.۶.۱۳۹۷

صدور حکم ۱۴ سال زندان برای دو تن دیگر از دراویش گنابادی

به گزارش وب‌سایت مجذوبان نور که اخبار مربوط به دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد، رضا سیگارچی و مجتبی بیرانوند، دو تن دیگر از دراویش گنابادی زندانی، هر کدام به هفت سال زندان و دو سال تبعید محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، این دو درویش گنابادی جلسات محاکمه دراویش را «فاقد وجاهت قانونی» دانسته و از حضور در دادگاه خودداری کرده بودند.

۱۹:۱۰ ۳.۶.۱۳۹۷

مجله هفتگی دریچه

ادامه بازداشت قاسم شعله‌سعدی و آرش کیخسروی؛ پیام درفشان وکیل مدافع آرش کیخسروی می‌گوید اتهام وارده به این دو وکیل دادگستری «موضوعیت ندارد».

همزمان نسرین ستوده، دیگر وکیل زندانی، از اعتصاب غذای خود خبر داد. او می‌گوید در اعتراض به بازداشت خود و «فشارهای قضایی» بر خانواده،‌ بستگان و دوستانش دست به اعتصاب غذا زده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

و در ادامه مجله دریچه این هفته:

  • صدور حکم ۱۰ سال زندان برای امیرحسین میراسماعیلی، روزنامه‌نگار
  • ادامه صدور احکام زندان، شلاق و تبعید برای دراویش گنابادی زندانی
  • ممانعت از تحصیل دانشجویان بهایی در دانشگاه‌ها
  • و خبرهایی از برخی دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران
۱۳:۱۴ ۴.۶.۱۳۹۷

صدور حکم زندان و شلاق برای یک دانشجو

پریسا رفیعی٬ فعال دانشجویی دانشگاه تهران٬ به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی» به هفت سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

Iran - Parisa Rafei , Student Activist
Iran - Parisa Rafei , Student Activist

او در پی اعتراض‌های دانشجویی زمستان گذشته٬ در اسفندماه ۹۶ بازداشت و حدود سه هفته زندانی بود.

اخیرا برای شماری از فعالان دانشجویی، احکام زندان از شش ماه تا ۱۲ سال صادر شده که انتقاد گسترده مدافعان حقوق بشر را به دنبال داشته است.

۱۴:۳۴ ۴.۶.۱۳۹۷

انتقال نرگس محمدی از بیمارستان به زندان

تقی رحمانی٬ همسر نرگس محمدی٬ از انتقال همسرش از بیمارستان به زندان خبر داد.

او می‌گوید نرگس محمدی برای ادامه درمان خود به مرخصی استعلاجی نیاز دارد اما در بیش از سه سالی که از بازداشت مجدد این فعال حقوق بشر می‌گذرد مسئولان قضایی با مرخصی او موافقت نکرده‌اند.

نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که از اردیبهشت سال ۹۴ زندانی است، به اتهام‌هایی امنیتی به ۱۶سال زندان محکوم شده است.

۰۰:۰۳ ۵.۶.۱۳۹۷

بازگشت نازنین زاغری به زندان پس از اتمام مرخصی

نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که پس از دو سال و نیم زندان، به مرخصی سه روزه آمده بود، روز یکشنبه چهارم شهریور با پایان مرخصی‌اش به زندان بازگشت.

صفحه توییتر «نازنین را آزاد کنید» با انتشار این خبر نوشته که با درخواست تمدید مرخصی زاغری مخالفت شده است.

نازنین زاغری-رتکلیف، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط ماموران سپاه بازداشت شد. او به «همکاری با موسسات مخالف جمهوری اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های براندازی نرم» متهم و به پنج سال حبس محکوم شده است.

۱۱:۵۹ ۵.۶.۱۳۹۷

اعزام محمد حبیبی به بیمارستان و انتقال مجدد او به زندان

محمد حبیبی٬ معلم زندانی٬ روز یکشنبه برای درمان ناراحتی ریه و بیماری کلیه از زندان به بیمارستان اعزام شد اما بدون انجام درمان لازم به زندان بازگردانده شد.

بستگان این فعال صنفی حقوق معلمان با اعلام این خبر گفته‌اند که دستور اعزام محمد حبیبی به بیمارستان برای انجام معاینات و آزمایشات پزشکی ۴۵ روز پیش صادر شده بود.

صدیقه پاک‌ضمیر٬ خواهر همسر محمد حبیبی٬ روز یکشنبه چهارم شهریورماه درباره وضعیت این معلم زندانی نوشت:

​محمد حبیبی٬ عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان٬ از اردیبهشت ماه در زندان به سر می‌برد و به هفت سال و نیم زندان محکوم شده است. در این مدت شماری از مدافعان حقوق بشر و تعدادی از تشکل‌های صنفی در داخل و خارج از ایران٬ خواستار آزادی او شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG