لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

دریچه شهریور ماه ۹۷

آخرین رویدادهای حقوق بشری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۳:۲۴ ۵.۶.۱۳۹۷

«موافقت با آزادی مشروط محمدعلی طاهری»

وکیل مدافع محمدعلی طاهری٬ بنیانگذار مکتب «عرفان حلقه»٬ از موافقت با آزادی مشروط موکلش خبر داد.

محمود علیزاده طباطبایی٬ روز دوشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت با توجه به اینکه موکلش نیمی از محکومیت پنج ساله خود را گذرانده است٬ مشمول آزادی مشروط می‌شود.

محمدعلی طاهری که از سال ۹۰ در زندان به سر می‌برد٬ پیشتر به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده بود که این حکم در مرحله تجدیدنظر به پنج سال زندان کاهش یافت.

او در اعتراض به شرایط خود در زندان بارها دست به اعتصاب غذا زده است.

۱۳:۳۷ ۵.۶.۱۳۹۷

آخرین وضعیت محمدباقر نمازی، شهروند ایرانی- آمریکایی زندانی در ایران

مهرداد قربانی سرابی٬ وکیل مدافع محمدباقر نمازی اعلام کرد که موکلش به دلیل بیماری در مرخصی به سر می‌برد.

محمدباقر نمازی٬ شهروند ایرانی- آمریکایی که اسفندماه سال ۹۴ برای پیگیری وضعیت فرزند زندانی‌اش٬ سیامک نمازی٬ به ایران رفته بود بازداشت شد.

این پدر و پسر زندانی به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم شدند و این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد٬ با این حال مهرداد قربانی سرابی روز دوشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت که برای بررسی مجدد این پرونده٬ درخواست اعاده دادرسی خود را به دیوان عالی کشور داده است.

دولت آمریکا تا کنون بارها خواستار آزادی محمدباقر و سیامک نمازی و نیز سایر شهروندان آمریکایی زندانی در ایران شده است.

۱۷:۵۰ ۵.۶.۱۳۹۷

محمد داوری٬ فعال مدنی اهل یاسوج٬ پس از بیش از دو هفته بازداشت روز دوشنبه با وثیقه از زندان آزاد شد. درباره علت بازداشت او خبری منتشر نشده است.

۱۹:۰۵ ۵.۶.۱۳۹۷

اعتصاب غذای رامین حسین‌پناهی

برادر رامین حسین‌پناهی٬ زندانی کرد محکوم به اعدام٬ از اعتصاب غذای او خبر داد.

امجد حسین‌پناهی در صفحه توئیتر خود نوشته است که رامین حسین‌پناهی از روز یکشنبه چهارم شهریور با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب غذا زده است.

رامین حسین‌پناهی که از تیرماه سال ۹۶ در زندان به سر می‌برد، به تازگی از زندان سنندج به زندان رجایی‌شهر منتقل شده و خانواده‌اش نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام او ابراز نگرانی می‌کنند.

اتهام این زندانی کرد محکوم به اعدام، «بَغی» یا شورش مسلحانه و «عضویت در حزب کومله» است و حکم اعدامش در دیوان عالی کشور نیز تایید شده، درحالی که وکیل مدافع او می‌گوید موکلش هرگز دست به اسلحه نبرده است.

۱۲:۲۳ ۶.۶.۱۳۹۷

طرح اتهام‌هایی جدید در پرونده نسرین ستوده

همسر نسرین ستوده می‌گوید که مقام‌های قضایی ایران اتهام‌هایی تازه را علیه این وکیل و فعال حقوق بشر زندانی مطرح کرده و از جمله او را به «تلاش برای برگزاری رفراندوم» و «کمک به تشکیل کلیسای خانگی» متهم کرده‌اند.

رضا خندان روز دوشنبه به رادیو فردا گفت که همسرش در ملاقات یک روز پیش به او خبر داد که دو مقام قضایی با حضور در بند، اتهام‌های جدیدی را به او اطلاع دادند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری که از ۲۳ خردادماه در زندان به سر می‌برد، اتهام‌های دیگری نیز در پرونده خود دارد. از جمله: «اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام، عضویت در کمپین لگام، کارزاری برای لغو گام به گام مجازات اعدام و پیگیری پرونده دختران خیابان انقلاب».

۱۱:۳۱ ۷.۶.۱۳۹۷

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از صدور احکام قضایی برای بیش از ۲۰۰ درویش گنابادی

دیدبان حقوق بشر، روز چهارشنبه هفتم شهریورماه با انتشار بیانیه‌ای صدور حکم زندان برای بیش از ۲۰۰ تن از دراویش را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که دست‌کم ۲۰۸ تن از دراویش گنابادی، به احکامی از چهار ماه تا ۲۶ سال زندان و نیز شلاق، تبعید، ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده‌اند که به گفته این نهاد، براساس قوانین بین‌المللی استفاده از شلاق، «شکنجه» محسوب می‌شود.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر، در این باره گفت: «محاکمه‌ ناعادلانه‌ بیش از ۲۰۰ درویش یکی از بزرگ‌ترین سرکوب‌ها علیه اقلیتی مذهبی در ایران در طول دهه‌ گذشته است.»

در پی درگیری‌های بهمن ماه سال ۹۶ میان دراویش گنابادی و نیروهای پلیس در خیابان پاسداران تهران، صدها تن از دراویش بازداشت شدند که بیشتر این افراد همچنان در زندان‌های تهران بزرگ و قرچک به سر می‌برند.

۱۱:۳۷ ۷.۶.۱۳۹۷

ابراز نگرانی وزارت خارجه آمریکا نسبت به وضعیت نسرین ستوده

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نسبت به اعتصاب غذای نسرین ستوده، وکیل زندانی، ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی او و دیگر زندانیان سیاسی شد.

هدر نائورت، در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: «عمیقا نگران گزارش‌ها درباره نسرین ستوده هستیم که در اعتراض به بازداشت خودسرانه‌اش در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. ما هم مانند او امیدوار به برقراری عدالت در ایران هستیم و خواستار آزادی فوری نسرین ستوده و دیگر افرادی هستیم که ناعادلانه بازداشت شده‌اند».

۱۳:۴۴ ۷.۶.۱۳۹۷

«ضرب و شتم» دراویش متحصن در زندان فشافویه

دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه در یک پیام توییتری از «ضرب و شتم» دراویش متحصن در زندان فشافویه خبر داد. در این پیام آمده است، دراویش متحصن در «تیپ ۳» زندان فشافویه به دست نیروهای گارد مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

صفحه توییتر «مجذوبان نور» هم از استفاده گارد زندان از باتوم و گاز اشک‌آور برای مقابله با دراویش خبر داده است.

بر اساس این گزارش، خواسته دراویش محبوس در زندان تهران بزرگ (فشافویه) آزادی زنان درویش از زندان قرچک ورامین است.

۱۳:۲۰ ۸.۶.۱۳۹۷

انتقال تعدادی از دراویش به سلول انفرادی

وب‌سایت مجذوبان نور که اخبار دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد، از انتقال ۱۸ تن از دراویش محبوس در زندان تهران بزرگ به سلول‌های انفرادی خبر داد.

بر اساس این گزارش در پی درگیری میان دراویش زندانی و گارد زندان، چند تن از این دراویش مصدوم شده‌اند.

۱۳:۱۳ ۹.۶.۱۳۹۷

انتقاد گزارشگران بدون مرز از بازداشت و محکومیت روزنامه‌نگاران در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز، روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت و صدور احکام زندان و شلاق برای روزنامه‌نگاران انتقاد کرد.

در این بیانیه به احکام ۱۰ سال زندان برای امیرحسین میراسماعیلی، روزنامه‌نگار در تهران، صدور حکم ۷۴ ضربه شلاق برای شجاع حسین‌زاده، مدیر کانال تلگرامی "بانه‌نیوز" و احضار و بازداشت اجلال قوامی و هنگامه شهیدی دو روزنامه‌نگار دیگر اشاره شده است.

این نهاد مدافع آزادی بیان همچنین «تداوم سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی» از سوی حکومت ایران را محکوم کرد.​

در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۸ در گزارش‌گران بدون مرز جمهوری اسلامی ایران در میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١٦۴ قرار گرفت.

بیشتر

XS
SM
MD
LG