لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

رئیس موساد: توافق هسته‌ای، ایران را در برابر اقدامات اسرائیل مصون نمی‌کند


داوید برنئا، رئیس موساد، با تاکید بر این که اسرائیل در «امر مفتضحانه» احیای توافق هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران شرکت نخواهد کرد، هشدار داد توافقی که در حال شکل‌گیری است «مصونیتی» برای تهران در برابر اقدامات سازمان جاسوسی اسرائیل ایجاد نخواهد کرد.

آقای برنئا که روز دوشنبه ۲۱ شهریور در کنفرانس سالانۀ بنیاد سیاست ضدتروریستی در دانشگاه رایشمان هرتزلیا سخن می‌گفت، درباره توافق احتمالی هسته‌ای ایران افزود: «این توافق بر اساس دروغ‌های ایران بنا شده است. ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است که موجودیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.»

این اولین سخنرانی عمومی برنئا از زمان برعهده گرفتن ریاست موساد در ماه ژوئن سال گذشته است.

او تاکید کرد که در صورت توافق هسته‌ای با ایران، این توافق به راحتی به جمهوری اسلامی برای رسیدن به جنگ‌افزار اتمی «تحت مشروعیت بین‌المللی» کمک می‌کند.

مقام‌های اسرائیل بارها اعلام کرده‌اند این کشور حق خود را برای آزادی عمل در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران همچنان محفوظ می‌داند.

همچنین یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد، هفتم شهریور، گفت که این سازمان «عملیات بی‌شماری در قلب ایران علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام داده است».

شماری از عملیات مهم منتسب به موساد در زمان ریاست یوسی کوهن، چند بار انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز و ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد برنامه هسته‌ای و معاون وزیر دفاع ایران، بوده است.

رئیس موساد همچنین گفت: «رهبری ایران باید درک کند که حملات علیه اسرائیل یا اسرائیلی‌ها، به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط نیروهای نیابتی، با پاسخی دردناک علیه مسئولان آن در خاک ایران مواجه خواهد شد.»

او ادامه داد: «ما نیروهای نیابتی را تعقیب نخواهیم کرد، بلکه کسانی را که آنان را مسلح کردند و دستور دادند، دنبال می‌کنیم و این اتفاق در ایران خواهد افتاد.»

به گفته آقای برنئا، «حملات تروریستی» تحت حمایت جمهوری اسلامی، در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی نیز همچنان ادامه داشته است.

چند ماه پیش، یک عملیات علیه شهروندان اسرائیلی در خاک ترکیه خنثی شد و ترکیه چند تن را به ظن ارتباط با سپاه پاسداران بازداشت کرد.

در آن زمان، یائیر لاپید، وزیر خارجه وقت اسرائیل، به مقام‌های ایرانی گفت: «کسانی که به شهروندان اسرائیلی آسیب بزنند در هر کجا باشند به چنگ خواهند آمد.»

به گفته رئیس موساد، اسرائیل اخیرا علاوه بر ترکیه، در کشورهای دیگر از جمله قبرس و کلمبیا «ده‌ها حمله تروریستی ایران علیه اسرائیلی‌ها و یهودیان خارج از کشور» را خنثی کرده است.

او همچنین نیروی قدس سپاه پاسداران را باری دیگر به داشتن طرح‌هایی برای ترور جان بولتون و مایک پمپئو مقام‌های پیشین آمریکایی در خاک این کشور متهم کرد.

آقای برنئا اضافه کرد: «ایران از ترور به عنوان جایگزینی برای دیپلماسی استفاده می‌کند. ترور به بقای رژیم کمک می‌کند، از هرگونه تغییر از سوی مردم ایران جلوگیری می‌کند، حاکمیت همسایگان را تضعیف می‌کند و آنها را از همکاری با اسرائیل بازمی‌دارد.»

او تاکید کرد که جمهوری اسلامی از ترور «برای اخاذی از کشورها در سراسر جهان» استفاده می‌کند.

تلاش دولت آمریکا برای احیای برجام در حالی است که رهبران اسرائیل و آمریکا در سفر اخیر بایدن به اسرائیل با امضای «اعلامیه اورشلیم» بر تعهد خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای تاکید کردند.

با این حال، هنوز سرنوشت مذاکرات احیای برجام مشخص نیست.

همزمان با رد و بدل شدن پیام‌های هشدارآمیز بین ایران و کشورهای اروپایی عضو برجام درباره برخی پنهان‌کاری‌های طرف ایرانی، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، برای دیدار با صدر اعظم آلمان و گفت‌وگو درباره ایران به برلین سفر کرده است.

XS
SM
MD
LG