لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

حمایت رئیس کمیسیون اروپا از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی


ارسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، می‌گوید که اتحادیه اروپا به‌دنبال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است
ارسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، می‌گوید که اتحادیه اروپا به‌دنبال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است

رئیس کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه ۲۷ دی از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه حمایت کرد.

اورسلا فون در لاین در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد، داووس، اعلام کرد که از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی در پاسخ به زیر پا گذاشتن حقوق اساسی بشر توسط این نهاد جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.

او در حاشیه اجلاس داووس که در سوئیس برگزار می‌شود به خبرنگاران گفت: «واکنش رژیم ایران (به اعتراضات مردمی) وحشیانه و وحشتناک است و حقوق اساسی بشر را زیر پا می‌گذارد».

خانم فون در لاین تصریح کرد: «ما در واقع به‌دنبال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستیم و من از قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی نیز حمایت می‌کنم. من شنیده‌ام که چندین وزیر (خارجه اتحادیه اروپا) این درخواست را دارند و فکر می‌کنم حق با آن‌هاست».

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان روز ۱۹ دی اعلام کرد که «درج نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی از نظر سیاسی مهم و منطقی است».

آن کلر لوژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز روز ۲۰ دی گفت این کشور موضوع قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی اتحادیه اروپا را پیش از بررسی آن، رد نمی‌کند.

او همچنین یادآور شد که سپاه پاسداران و نیروی قدس از سال ۲۰۱۰ تاکنون «به‌دلیل دست داشتن در تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی» تحت تحریم‌های متعدد اروپایی قرار گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا همراه با بریتانیا، آمریکا و کانادا طی ماه‌های گذشته برخی مقامات ارشد سپاه پاسداران را به خاطر دست داشتن آن‌ها در سرکوب گسترده اعتراضات مردمی تحریم کرده است.

در این میان، هزاران ایرانی ساکن فرانسه و سایر کشورهای اروپایی روز ۲۶ دی با سفر به استراسبورگ در شمال شرق فرانسه برای گردهمایی در برابر مقر پارلمان اروپا، خواهان تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدند.

تجمع‌کنندگان که به گفته خبرنگار اعزامی رادیو فردا شمار آن‌ها بیش از ۱۲ هزار تن تخمین زده می‌شد، پارلمان اروپا را به اتخاذ گام‌های قاطع دیگری در برابر خشونت‌های جمهوری اسلامی علیه معترضین ماه‌های اخیر ایران، فرا خواندند.

تجمع استراسبورگ پس از آن برگزار شد که بیش از یکصد تن از نمایندگان پارلمان اروپا هفته گذشته نامه‌ای را امضا کردند و از اتحادیه اروپا خواستند که گام‌هایی جدید در برابر حاکمیت تهران بردارد.

این نمایندگان در نامه به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از معرفی کامل سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی حمایت کردند.

سپاه پاسداران انقالاب اسلامی در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG