لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

حمله جدید موشکی روسیه به اوکراین؛ ۲۳جسد از یک مجتمع مسکونی بیرون آورده شد


ساختمان مسکونی ۹ طبقه‌ای که با موشک روسیه ویران شده است
ساختمان مسکونی ۹ طبقه‌ای که با موشک روسیه ویران شده است

در پی دور جدید حملات موشکی روسیه به شهرهای مختلف اوکراین در روز شنبه ۲۴ دی، کار آواربرداری در یک مجتمع مسکونی ۹ طبقه در شهر دنیپرو که شماری از ساکنان آن زیر آوار مانده‌اند، ادامه دارد.

اوکراین اعلام کرد که روسیه بامداد و ظهر روز شنبه در دو نوبت با ۳۳ فروند موشک کروز به شهرهای دنیپرو، کی‌یف و لویو در غرب و خارکیف در شرق و نقاط دیگر حمله کرد.

به‌گفته ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، این کشور ۲۱ فروند از موشک‌های شلیک‌شده را رهگیری و منهدم کرده، اما اصابت ۱۲ موشک به زیرساخت‌های چند شهر آسیب زده و یک مجتمع مسکونی در دنیپرو را که محل سکونت بیش از هزار و صد نفر بود، به تلی از آوار تبدیل کرده است.

شورای شهر دنیپرو اعلام کرد که در آواربرداری‌ در ساعات اولیه جسد ۲۳ کشته از جمله یک دختر ۱۵ ساله به دست آمد. ۷۲ مجروح شامل ۱۴ کودک و همچنین ۳۸ تن دیگر سالم از زیر آوار بیرون آورده شدند.

به‌گزارش بخش اوکراینی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، مسئولان شهر اصابت موشک به دنیپرو را «بدترین حمله تروریستی» در ۱۱ ماه تهاجم روسیه به اوکراین نامیده و سه روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند. دنیپرو سومین شهر بزرگ اوکراین است.

مقامات کی‌یف و خارکیف از واردشدن خسارات به تأسیسات زیربنایی هم خبر دادند. در شهرهای میکلایف و اودسا نیز پدافند هوایی در برابر حملات موشکی فعال شد. انفجارهایی نیز در استان وینیتسیا در بخش مرکزی اوکراین طنین انداخت.

وزیر انرژی اوکراین شنبه‌شب از «روزهای دشوار» برای مردم کشورش در نتیجه آسیب‌های شدید به تأسیسات انرژی در حملات موشکی روسیه خبر داد و همان ساعات خاموشی اضطراری در کی‌یف و اودسا برقرار شد.

وزارت کشور مولداوی شامگاه شنبه خبر داد که بقایای یک موشک شلیک‌شده روسی را که بخشی از «موج حملات موشکی به اوکراین» بوده، در مرز خود یافته است.

حملات موشکی پس از چند روز وقفه و به‌دنبال گزارش‌هایی درخصوص «کامل‌شدن تسلط روسیه بر شهر سوله‌دار» صورت گرفت. با وجود تکذیب اوکراین، ارتش روسیه از نیروهای واگنر برای این موفقیت نظامی تقدیر کرد.

ارتش خصوصی واگنر یک گروه شرکت نظامی خصوصی با ماهیت روسی است که با استخدام مزدور در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند.

سوله‌دار، موسوم به شهر نمک اوکراین، که دارای منابع غنی نمک است، در هم‌جواری شهر باخموت، در تأمین زنجیره تدارکاتی برای نیروهای اوکراینی نقش راهبردی دارد و هدف روسیه قیچی‌کردن این زنجیره بوده است.

به‌گزارش خبرگزاری‌ها، کنترل سوله‌دار از سوی نظامیان روس مهم‌ترین موفقیت نظامی این کشور از میانه تابستان تا کنون تلقی می‌شود. این «موفقیت» یک روز پس از انتصاب والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه، به مقام فرماندهی کل نیروهای روسیه در اوکراین به‌جای فرمانده برکنارشده به‌دست آمده است.

در این میان، برای نخستین بار از آغاز جنگ، بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که تانک‌های سنگین و پیشرفته در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در تماس تلفنی با ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت کشورش نظامیان اوکراین را برای کار با ۱۲ فروند تانک از نوع چلنجر ۲ آموزش خواهد داد. چهار فروند از این تانک‌ها «بسیار زود» و هشت فروند دیگر «در ادامه» به اوکراین تحویل داده می‌شود. تاریخ دقیق ورود تانک‌ها به اوکراین ظاهراً هنوز معلوم نیست.

سفارت روسیه در لندن در اعتراض به تصمیم بریتانیا گفت که سیاست تجهیز اوکراین به تسلیحات غربی «جنگ را طولانی‌تر خواهد کرد و بر شمار قربانیان از جمله غیرنظامیان خواهد افزود».

فرانسه دو هفته پیش گفته بود که تانک‌های سبک به اوکراین خواهد داد، لهستان قول ارسال ۱۴ فروند تانک آلمانی از نوع لئوپارد ۲ داده و آمریکا و آلمان نیز از ارسال خودروهای زرهی برادلی و ماردر برای ارتش اوکراین خبر داده‌اند.

با این حال، شمار تلفات اوکراین در نبردهای هفته‌های اخیر افزایش یافته و سران این کشور از متحدان خود در غرب خواسته‌اند که کمک نظامی را افزایش دهند.

XS
SM
MD
LG