لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

اعتراض به عدم تامین حق‌آبه هورالعظیم در پی انتشار تصاویر جانوران بی‌جان


در پی انتشار عکس‌هایی از تلف شدن ماهی‌های بی‌شمار در تالاب هورالعظیم، شماری از شهروندان و فعالان محیط زیست روز شنبه، ۱۲ تیر، در اعتراض به خشک شدن این تالاب در اهواز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در روزهای گذشته، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در آن‌ها حجم زیادی از ماهیان مُرده در بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم قابل مشاهده است.

در واکنش به انتشار این تصاویر، محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، گفته است که این تصاویر مربوط به «بخش عراقی» این تالاب است.

به گفته آقای اشرفی، «این اتفاق به‌ دنبال حرکت ماهیان از هورالهویزه عراق به سمت دایک مرزی رخ داده و به علت کاهش آورد آب و اکسیژن» در بخش عراقی رخ داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان دلیل کمبود اکسیژن در آب را نیز آتش‌سوزی‌های اخیر و گرمای شدید در منطقه عنوان کرده است.

آقای اشرفی در اظهارات جنجالی دیگری گفته است که «خشک شدن بخشی از تالاب‌ها به عنوان چرخه‌ای از زندگی تالاب‌ها در تمام آب‌های جهان قابل قبول است» و این اتفاق را «طبیعی» خوانده است.

این در حالی است که کارشناسان و فعالان محیط زیست می‌گویند که در صورت تامین به‌موقع حق‌آبه می‌توان از خشک شدن این تالاب جلوگیری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اما در عین حال تایید کرده که حق‌آبه این تالاب بر اساس نیاز آبی آن تامین نمی‌شود و از برگزاری نشست‌هایی با مسئولان سازمان آب و برق خوزستان برای تضمین تامین این حق‌آبه خبر داده، اما درباره جزئیات این برنامه‌ها و زمان اجرای آن توضیحی ارائه نداده است.

در همین حال روز شنبه، شماری از فعالان محیط زیست در اهواز با تجمع مقابل سازمان آب و برق این شهر خشک شدن تالاب هور‌العظیم را عامل اصلی بحران ریزدگردها در استان خوزستان عنوان کردند، از عدم توجه در تامین حق‌آبه این تالاب انتقاد کرده و خواستار تجدید نظر در سیاست‌های این سازمان شدند.

در روزهای گذشته علاوه بر انتشار عکس اتلاف ماهیان، ویدئوهایی نیز از گاو‌میش‌هایی منتشر شده است که در نقاط پراکنده از تالاب هورالعظیم در حداقل میزان آب تجمع کرده‌اند. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از این تصاویر با عنوان «تلاش برای بقا» نام برده بودند.

در همین حال مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس، هم روز شنبه ضمن اشاره به تاثیر خشک شدن تالاب هورالعظیم بر اکوسیستم و معیشت شهروندان این منطقه در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا از «نگاه‌های بخشی» و «نامتوزان» انتقاد کرده است.

آقای یوسفی، سازمان حفاظت محیط زیست را «یک تشکیلات عریض و طویل عنوان کرده که خروجی آن صفر است».

به گفته آقای یوسفی، این سازمان «هیچ اقدامی برای هورالعظیم نکرده، در صورتی که باید مطالبه‌گر حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب هورالعظیم باشد».

تالاب هورالعظیم در انتهای رود کرخه و در مرز ایران و عراق واقع شده و زیستگاه انواع ماهیان، گراز و گاومیش است.

خشکسالی این تالاب در سال‌های گذشته علاوه بر تاثیر بر زندگی جانوری و گیاهی منطقه، موجب مشکلاتی از جمله ایجاد ریزگردها شده و بر وضعیت معیشت بسیاری از روستاییان این منطقه تاثیر گذاشته است.

XS
SM
MD
LG