لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

آمار قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه به بیش از ۴۱ هزار نفر رسید


مقامات ترکیه و سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن اعلام کردند تعداد قربانیان زمین‌لرزه هفته گذشته در مناطق مرزی ترکیه و سوریه از مرز ۴۱ هزار نفر گذشت.

سازمان ملل اعلام کرده است که شمار قربانیان زمین‌لرزه در سوریه تا روز سه‌شنبه به پنج هزار و ۸۱۴ نفر رسیده است.

پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز شمار قربانیان زلزله اخیر در جنوب این کشور را بیش از ۳۵ هزار و ۴۱۸ نفر اعلام کرده و گفته بود بیش از ۱۳ هزار نفر از مصدومان این حادثه نیز هنوز در بیمارستان بستری هستند.

نیروهای امدادی در ترکیه در این روز اعلام کردند در نهمین روز وقوع این زلزله توانسته‌اند ۹ نفر را از زیر آوار نجات دهند.

رجب طیب اردوغان همچنین در این روز به بروز برخی از نارسایی‌ها در واکنش‌های اولیه به این زمین لرزه ۷.۸ درجه‌ای اذعان کرد و گفت، اما وضعیت اکنون تحت کنترل است.

او گفت: «ما با یکی از بزرگترین بلایای طبیعی نه تنها در تاریخ خود بلکه در تاریخ بشریت مواجه‌ایم.»

ورود کاروان کمک سازمان ملل به سوریه

نخستین کاروان کمک‌های سازمان ملل از طریق گذرگاه باب السلام در شمال غرب سوریه که به تازگی باز شده است٬ وارد خاک این کشور شد.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روز گذشته با ورود کمک‌های سازمان ملل از ترکیه و از طریق دو گذرگاه مرزی موافقت کرد. از توافق حکومت بشار اسد برای باز کردن گذرگاه‌های مرزی جهت ورود کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به‌عنوان تغییری در رویکرد دمشق در خصوص این مناطق یاد شده است. پیش از این حکومت سوریه با ارسال کمک‌های فرامرزی به مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال این کشور مخالف کرده بود.

سازمان ملل متحد می‌گوید زمین‌لرزه هفته گذشته بر زندگی نزدیک به ۹ میلیون نفر در سوریه تأثیر گذاشته است. سازمان ملل خواهان دریافت ۴۰۰ میلیون دلار کمک برای این مناطق است.

در همین حال، مقامات سازمان ملل گفته‌اند که «مرحله نجات» رو به پایان است و تمرکز اکنون بر تأمین سرپناه، غذا و مدرسه است.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، هم از رویکرد جامعه جهانی نسبت به زلزله‌زدگان شمال غربی سوریه انتقاد کرده است.

آقای گریفیث که روز دوشنبه همراه با مقامات سوری از استان حلب بازدید کرد، گفت: «غم‌انگیزترین مسئله این است که مردمی که سال‌ها در رنج بودند، اکنون دوباره با این حرمان روبه‌رو شده‌اند». او افزود که «جهان باید از این فاجعۀ واقعی آگاه شود».

XS
SM
MD
LG