لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

تعداد قربانیان زمین‌لرزه ترکیه و سوریه به بیش از ۹۵۰۰ نفر افزایش یافت


آواربرداری برای نجات بازماندگان زیر آوارها، شهر جَندیرس، استان حلب سوریه
آواربرداری برای نجات بازماندگان زیر آوارها، شهر جَندیرس، استان حلب سوریه

بنابر آمارهای رسمی، تعداد قربانیان زمین‌لرزه‌ای که روز دوشنبه ترکیه و سوریه را لرزاند اکنون به بیش از ۹۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های دولتی و پزشکان می‌گویند که بر اثر این زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌های بزرگ آن، ۶۹۵۷ نفر در ترکیه و ۲۵۴۷ نفر در سوریه جان خود را از دست داده‌اند که مجموع آن به ۹۵۰۴ نفر می‌رسد.

درحالی که امدادگران برای سومین روز پیاپی برای نجات بازماندگان گرفتارشده تلاش می‌کنند، یخ‌بندان زمستانی این تلاش‌ها و همچنین ارسال کمک‌های حیاتی را با مشکل مواجه کرده است.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در شهرکی در شمال غرب سوریه، امدادگران نوزادی را در زیر آوار زنده یافته‌اند که هنوز بند ناف او به مادر جان‌باخته‌اش متصل بود. به گفته امدادگران، این نوزاد دختر، تنها بازمانده خانواده خود از این زمین‌لرزه است.

روز چهارشنبه زنی ۵۸ ساله که پس از فروریختن ساختمان یک هتل در قهرمان‌مرعش ترکیه، ۵۲ ساعت در زیر آوار گرفتار مانده بود، زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد.

برخی از زیرآوارماندگان نیز از طریق رسانه‌های اجتماعی درخواست کمک می‌فرستند و ازجمله، فرات یایلا، یک یوتیوبر معروف جوان، در ویدئویی که در یک فضای تاریک گرفته شده با اعلام نشانی خانه خود می‌گوید: «دوستان، ما زیر آوار زلزله گیر کرده‌ایم. مادر! حالت خوبه؟ مادر کجایی؟»

بزرگی زمین‌لرزه بامداد دوشنبه، ۷.۸ بود و در شمال غرب شهر غازی‌عینتاب ترکیه رخ داد. غازی‌عینتاب حدود ۴۰ کیلومتر با مرز سوریه فاصله دارد. پس از آن در میان پس‌لرزه‌های پرشمار بعدی، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۵ نیز رخ داده که کارشناسان آن را یک زلزله قوی جداگانه می‌دانند.

فؤاد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه می‌گوید تاکنون بیش از هشت هزار نفر از آوارها بیرون کشیده شده و حدود ۳۸۰ هزار نفر در پناهگاه‌ها یا هتل‌ها اسکان داده شده‌اند. شمار زخمی‌ها در ترکیه نزدیک ۲۷ هزار نفر گزارش شده است.

برخی از شدیدترین ویرانی‌های لرزش‌های سه روز اخیر در منطقه بین شهرهای قهرمان‌مرعش و غازی‌عینتاب در ترکیه رخ داده و به‌طوری که برخی از محلات این شهرها کاملا ویران شده‌اند.

ترکیه اعلام کرد که تقریباً ۳۰۰۰ ساختمان در هفت استان مختلف، از جمله بیمارستان‌های دولتی، فروریخته و چندین مسجد تاریخی و بنای باستانی نیز در منطقه تخریب شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد این زلزله سهمگین زندگی ۱۳ میلیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. او با اعلام هفت روز عزای عمومی گفت برای مدیریت عواقب زلزله در ۱۰ استان به مدت سه ماه وضعیت فوق‌العاده برقرار می‌شود.

تیم‌هایی از نزدیک به ۳۰ کشور جهان برای امدادرسانی راهی ترکیه و سوریه شده‌اند.

سازمان ملل اعلام کرد که در حال بررسی همه راه‌های ممکن برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تجهیزات به شمال غرب سوریه تحت کنترل شورشیان مخالف دولت بشار است؛ منطقه‌ای که میلیون‌ها نفر در فقر شدید زندگی می‌کنند و برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.

ترکیه نیز تعداد زیادی نیرو در منطقه مرزی با سوریه دارد و ارتش را موظف به کمک به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه، از جمله برپایی چادر برای بی‌خانمان‌ها و راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی کرده است.

XS
SM
MD
LG