لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

عامل ترور مسعود مولوی در استانبول به حبس ابد محکوم شد


مسعود مولوی که در استانبول ترور شد اطلاعاتی از فساد مقامات جمهوری اسلامی را افشا می‌کرد
مسعود مولوی که در استانبول ترور شد اطلاعاتی از فساد مقامات جمهوری اسلامی را افشا می‌کرد

قوه قضائیه ترکیه روز چهارشنبه، ۱۵ تیر، با صدور احکام شماری از متهمان پرونده ترور مسعود مولوی، مدیر کانال تلگرامی «جعبه سیاه»، متهم اصلی و عامل این سوءقصد را به حبس ابد محکوم کرد.

این پرونده ۱۴ متهم دارد و سه متهم دیگر این پرونده نیز روز چهارشنبه به احکام ۱۵ و ۱۲ سال و شش ماه زندان محکوم شدند.

مسعود مولوی وردنجانی ۲۳ آبان سال ۹۸ در محله شیشلی استانبول به ضرب گلوله کشته شد. قاتل او، به نام عبدالوهاب کوچاک، یک گلوله به قلب و یک گلوله به پای آقای مولوی شلیک کرده بود.

روزنامه صباح ترکیه در آن زمان خبر داد که مسعود مولوی مأمور سابق اطلاعاتی ایران بوده و بعد از سفر به ترکیه، از طریق فضای مجازی دست به افشاگری در زمینه فساد مقامات ایران می‌زد.

بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، دو مأمور اطلاعاتی ایران دستور قتل مسعود مولوی را صادر کردند و ناجی شریفی زیندشتی همدست این قتل بوده است.

اکنون به نوشته رسانه‌های ترکیه، دستگاه قضایی این کشور روز چهارشنبه عبدالوهاب کوچاک را به دلیل قتل به حبس ابد و به اتهام وارد کردن «جراحت عمدی» به یکی از شاکیان به نام «نوری اوزدن» به دو سال و یک ماه حبس محکوم کرد.

در جلسه دادگاه کیفری ۳۹ استانبول همچنین «چنگیز آکین» به اتهام دست داشتن در قتل عمد مسعود مولوی از طریق طرح‌ریزی به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

دو متهم دیگر این پرونده به نام‌های «ولی ساری» و «بیرول اوزدمیر» نیز به اتهام «مشارکت در قتل عمد» به‌طور جداگانه به ۱۲ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

طبق رای دادگاه بدوی استانبول، به پرونده کیفری محمدرضا ناصرزاده، کارمند کنسولگری ایران در ترکیه، به‌همراه علی اسفنجانی و ناجی شریفی زیندشتی، از دیگر متهمان این پرونده، به طور جداگانه رسیدگی خواهد شد.

پیش از این، روزنامه صباح، چاپ ترکیه، گزارش داده بود که محمدرضا ناصرزاده، دیپلمات ایرانی، متهم است که اسناد شناسایی جعلی را به علی اسفنجانی که مغز متفکر طرح قتل مسعود مولوی وردنجانی بوده تحویل داده است تا او بتواند قاچاقی به ایران فرار کند.

بر اساس یافته‌های خبرگزاری رویترز، علی اسفنجانی در تابستان ۲۰۱۸ به ترکیه آمد و با مولوی طرح دوستی ریخت و اطلاعات شخصی او و فعالیت‌هایش را در اختیار ماموران امنیتی ایران گذاشت.

XS
SM
MD
LG