لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

حکم دسته‌جمعی دادگاه انقلاب برای معترضان دهلران: ۲۲ معترض به ۷۴ سال زندان محکوم شدند


اعتراضات در استان ایلام (عکس از آرشیو)
اعتراضات در استان ایلام (عکس از آرشیو)

دادگاه انقلاب ایلام در حکمی دسته‌جمعی ۲۲ تن از معترضان بازداشت شده در دهلران را به خاطر شرکت در تجمع اعتراضی در مجموع به ۷۴ سال زندان محکوم کرد.

این حکم دسته‌جمعی از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب ایلام به استناد گزارشی صادر شده که به امضای سی مامور انتظامی رسیده و شامل ۲۲ معترضی است که در جریان تظاهرات غروب ۳۰ شهریور ماه دهلران در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی، بازداشت شده بودند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو با انتشار تصاویری از این حکم دسته‌جمعی گزارش داد که در کیفرخواست دسته‌جمعی که برای ۲۲ تن از بازداشت شدگان تجمع اعتراضی ۳۰ شهریور ماه دهلران از سوی دادستانی این شهر صادر شده بود، آنها به «توهین به روح‌الله خمینی بنیان‌گذر جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای، رهبر فعلی جمهوری اسلامی» متهم شده‌اند.

در بخش دیگری از کیفرخواست نیز معترضان دهلران به «اجماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت داخلی» و همچنین «عضویت در دسته یا جمعیت یا شعبه جمعیت‌هایی در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت» متهم شده‌اند.

شعبه دوم دادگاه انقلاب ایلام به استناد این کیفرخواست در حکم دسته‌جمعی همه ۲۲ معترض بازداشت شده در جریان اعتراضات ۳۰ شهریور دهلران را مجرم دانسته است.

بنابر حکم دادگاە انقلاب هر یک از محمد سیفی،نعیم میرزایی، مهدی باویر، مهدی حسینی، فاطمه بیگ‌پور، گلناز بیگ‌پور، سجاد جوشنی، مختار نوری، مجتبی عباسی و مسعود مرادیان به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدەاند.

همچنین زینب باویر، محمد محمدزاده، اسحق آبسالان، روح‌الله شیخی، جلال خیرخواه، قدرت‌الله جعفرزاده، سامان شیخی، عبدالرحیم محمدی، رامین ابراهیمی، فرشاد آزادی، رضا دارایی و سکینه علیرضایی هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

در بخشی از این حکم «تخریب اموال عمومی از قبیل بانک، سطل‌های زباله، کیوسک راهنمایی و رانندگی» نیز، به عنوان بخشی از تخلفات این معترضان قید شده است.

بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در جریان اعتراضات سراسری که روز شنبه ۲۶ آذر وارد چهارمین ماه خود شد تاکنون دست‌کم ۱۸ هزار و ۴۵۲ نفر بازداشت شده‌اند.

براساس بولتن‌های فرمانده سپاه پاسداران که پس از هک خبرگزاری فارس منتشر شد شمار معترضان بازداشت شده در دو ماه اول این اعتراضات بیش از ۲۹ هزار نفر بوده است.

هفته گذشته رئیس دادگستری تهران از صدور حکم برای بیش از ۴۰۰ نفر از معترضان خبر داد و گفت که در استان تهران، ۱۶۰ تن از معترضان به حبس بین ۵ تا ۱۰ سال، ۸۰ تن به حبس بین ۲ تا ۵ سال، ۱۶۰ تن به حبس تا ۲ سال و ۷۰ تن به جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

همچنین بنابر گزارش جدید سازمان حقوق بشر ایران ۳۹ تن از معترضان با احکام اعدام یا اتهام‌هایی چون محاربه و افساد فی‌الارض مواجه شده‌اند و در خطر اعدام قرار دارند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی تاکنون محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری را اعدام کرده است.

XS
SM
MD
LG