لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

هیأتی از کابل برای شرکت در «گفت‌وگوهای بین‌الافغانی» رهسپار قطر شد


نمایی از دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت قطر
نمایی از دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت قطر

هیأتی شامل شخصیت‌های سیاسی و فعالان مدنی افغانستان برای شرکت در مذاکرات با طالبان، موسوم به «گفت‌وگوهای بین‌الافغانی»، روز شنبه ۱۵ تیر کابل را به مقصد دوحه، پایتخت قطر، ترک کرد؛ همزمان سخنگوی طالبان اعلام کرد که مذاکرات با آمریکا به مدت دو روز متوقف می‌شود.

«گفت‌وگوهای بین‌الافغانی» قرار است روزهای یکشنبه و دوشنبه با میانجی‌گری قطر و آلمان برگزار شود.

در هیأت حدودا شصت نفری که از افغانستان رهسپار دوحه شده هیچ یک از مقام‌های دولتی حضور ندارند و طالبان گفته است با دولت محمد اشرف غنی مذاکره نخواهد کرد.

شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده است که نشست دوحه دستاوردهای خوبی داشته باشد.

عطاءالرحمان سلیم، معاون این شورا، پیش از ترک کابل به رادیو اروپای آزاد گفت: «این نشست ابتدایی است و می‌خواهیم زمینه‌سازی شود برای مذاکرات اصلی که یک طرف حکومت باشد و از طرف دیگر هم جناح‌های دیگر و طالبان باشد و رسماً مذاکرات آغاز شود».

گفت‌وگوهای دوحه در حالی قرار است روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار شود که در ماه‌های اخیر چندین دور مذاکره در همین شهر بین گروه طالبان و زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، صورت گرفته است.

در همین حال سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز شنبه در توئیتر خود اعلام کرد به خاطر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، مذاکرات با نماینده آمریکا به مدت دو روز متوقف می‌شود.

سخنگوی طالبان در قطر همچنین از روند مذاکرات فعلی با آمریکا ابراز رضایت کرد و گفت که تاکنون مشکلی در این گفت‌وگوها پیش نیامده است.

زلمای خلیل‌زاد نیز با انتشار توئیتی، ضمن استقبال از گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، توقف موقت مذاکرات خود با طالبان را تایید کرد.

با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دولت آمریکا گزارش داده است که آخرین دور مذاکرات با طالبان «بسیار سازنده» بوده است.

مذاکرات بین نماینده آمریکا و گروه طالبان عمدتا با هدف دستیابی به توافقی برای خروج نیروهای ناتو از افغانستان برنامه‌ریزی شده است.

واشینگتن در مذاکرات خود با طالبان تلاش می‌کند تضمینی از این گروه شبه‌نظامی بگیرد که در صورت خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان به تهدیدهای امنیتی خود خاتمه خواهد داد.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام آمریکایی گزارش داده است که واشینگتن تاریخ مشخصی را برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین نکرده است.

پیش از این طالبان اعلام کرده بود که آمریکا پیشنهاد داده ظرف ۱۸ ماه نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند، اما این مقام آمریکایی می‌گوید که «قطعا چنین پیشنهادی در کار نبوده است».

نمایندگان گروه شبه‌نظامی طالبان تاکنون مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان برای دستیابی به توافق صلج را رد کرده‌اند. با این حال مقامات ایالات متحده می‌گویند که آنها پیش از نهایی کردن توافق صلح در پی مذاکره کامل و مستقیم میان طالبان و دولت افغانستان هستند.

منبع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG