لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

آغاز دور دوم مناظره بین نامزدهای دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا


از چپ: ویلیامسون، نویسنده، رایان، قانون‌گذار ایالتی، کلوبوچار، سناتور، بوتیجیج، شهردار، سندرز، سناتور، وارن، سناتور، اوروکه، قانون‌گذار، هیکنلوپر، فرماندار پیشین، دیلنی، قانون‌گذار، بولاک، فرماندار.
از چپ: ویلیامسون، نویسنده، رایان، قانون‌گذار ایالتی، کلوبوچار، سناتور، بوتیجیج، شهردار، سندرز، سناتور، وارن، سناتور، اوروکه، قانون‌گذار، هیکنلوپر، فرماندار پیشین، دیلنی، قانون‌گذار، بولاک، فرماندار.

نخستین بخش از دومین دور مناظره بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از حزب دمکرات، برگزار شد.

در انتخابات سال ۲۰۲۰، در سوم نوامبر، ریاست دولت، تمامی کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۴ کرسی از صد کرسی مجلس سنا به رای گذاشته می‌شود.

اما آن‌چه این روزها توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کند رقابت بین نامزدهای دمکرات، و رقابت نهایی با دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری‌ست.

دومین دور از مناظره بین ۲۰ نامزد حزب دمکرات شب سه‌شنبه و شب چهارشنبه در دو گروه ۱۰ نفره برگزار شد.

مهم‌ترین چهره‌های دمکرات در شب نخست الیزابت وارن و برنی سندرز، هر دو از بخش موسوم به «پیش‌رو» در این حزب هستند.

ده نامزد دیگر فردا شب به مناظره خواهند پرداخت که در آن مناظره، مهم‌ترین چهره‌ها، از جمله جو بایدن، معاون باراک اوباما در دوران ریاست‌جمهوری او، و کامالا هریس، سناتور ایالت کالیفرنیا، خواهند بود.

در مناظره شب سه‌شنبه رقبا به‌ویژه برنامه‌های بیمه و بهداشت همگانی خانم وارن و آقای سندرز را هدف قرار دادند.

شماری از رقبای درون‌حزبی دمکرات‌ها برنامه‌های این دو برای ایجاد تغییرات عمده در بیمه همگانی را «وعده‌های ناممکن» توصیف می‌کنند.

از سوی دیگر اما سناتور برنی سندرز گفته «من دیگر از دست دمکرات‌هایی که ایده‌های بزرگ را بر نمی‌تابند کمی خسته شده‌ام».

سیاست خارجی نیز موضوع دیگری بود که در مناظره مطرح شد.

برنی سندرز گفته است به روابط ایالات متحده با سازمان ملل بهبود می‌بخشد و به جای تمرکز بر «اقدام نظامی» بر «دیپلماسی» متمرکز خواهد شد.

شهردار سوت بند، پیت بوتیجیج، دیگر نامزد رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها، گفته او در نخستین سال ریاست‌جمهوری نیروهای نظامی آمریکا را به کشور باز می‌گرداند.

بتو اوروکه، نامزد دیگر، گفته او به اعزام نیرو به کشورهای دیگر، عراق، یمن، سومالی، لیبی و سوریه پایان خواهد داد و نیروهای نظامی در افغانستان را نیز در همان سال اول به کشور باز می‌گرداند.

اوروکه نیز خواستار تمرکز بر دیپلماسی به‌جای نیروی نظامی شده‌است.

ایمی کلوبوچار، سناتور ایالت مینه‌سوتا، می‌گوید رئیس‌جمهوری آمریکا «باید آماده دیدار با هرکسی در هر زمان» باشد هرچند تاکید کرده «باید برنامه داشت و منافع کشور را در اولویت قرار داد».

در مورد استفاده از سلاح اتمی نیز بین طرف‌ها نظرهای مختلفی بیان شده‌است. استیو بولاک گفته «این گزینه را از روی میز بر نمی‌دارد» و سناتور وارن تاکید کرده تنها در صورتی از آن استفاده می‌کند که کشور دیگری در استفاده از آن پیش‌قدم شده باشد.

بنا بر گزارش‌ها و برآوردها، نبرد اصلی در شب نخست مناظره دوم بین دمکرات‌ها، بین جناح موسوم به «چپ» این حزب یا همان چهره‌های «پیش‌رو» یعنی وارن و سندرز، و جناح موسوم به «معتدل» این حزب بود.

رویترز در توصیف مناظره می‌گوید رقابت‌ها نشان‌دهنده تفاوت‌های ایدئولوژیک بین نامزدهای دو سوی حزب دمکرات است.

رویترز، اسوشیتدپرس، اروپای آزاد/ت
XS
SM
MD
LG