لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

سال نو خورشیدی؛ تجمعات مردمی در دو استان و طرح شعارهای اعتراضی در چند شهر


برخی شهرهای کُردنشین ایران همزمان با نوروز، صحنه تجمعات اعتراضی و طرح شعار علیه جمهوری اسلامی بود
برخی شهرهای کُردنشین ایران همزمان با نوروز، صحنه تجمعات اعتراضی و طرح شعار علیه جمهوری اسلامی بود

شهرهای مهاباد، اشنویه، بوکان، پیرانشهر در آذربایجان غربی و سقز، سنندج و دهگلان در استان کردستان همزمان با آغاز سال نو صحنه تظاهرات خیابانی جمعی از مردم علیه جمهوری اسلامی بود و تجمعات مردمی دست‌کم در مناطقی از مهاباد، سقز و دهگلان با یورش نیروهای حکومتی مواجه شد.

همزمان در مناطق مختلفی از شهرهای تهران، کرج، مشهد، رشت، شیراز، لاهیجان نیز معترضان همزمان با تحویل سال اقدام به سردادن شعارهای ضد حکومتی کردند.

شهر مهاباد در اولین ساعت‌های سال نو صحنه تظاهرات گسترده جمعی از مردم بود. معترضان با سردادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» به خیابان‌ آمدند و در خیابان‌های مرکزی مهاباد اقدام به تظاهرات کردند.

طبق ویدیوهای منتشر شده نیروهای امنیتی و یگان ویژه در مناطقی از مهاباد با شلیک گاز اشک‌آور و شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن به مردم معترض یورش برده، شماری از معترضان را زخمی و تعدادی را نیز بازداشت کردند.

شهرک کارمندان مهاباد هم در اولین ساعت‌های بامداد سه‌شنبه اول فروردین ۱۴۰۲ صحنه تظاهرات گسترده مردمی علیه جمهوری اسلامی بود و معترضان بخش عمده‌ای از خیابان‌های این منطقه را با افروختن آتش مسدود کردند.

شهرهای اشنویه، بوکان و پیرانشهر سه شهر کردنشین دیگر آذربایجان غربی نیز شاماه دوشنبه و همچنین در اولین ساعت‌های بامداد سه‌شنبه شاهد اعتراضات خیابانی و شعارهای ضد حکومتی جمعی از مردم همزمان با آغاز سال نو بودند.

در بوکان معترضان در میان شعارهای ضد حکومتی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای»، شعار «تسلیم نمی‌شویم، راه شهیدان را ادامه می‌دهیم»، سردادند.

خیابان‌ها و محله‌های شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، در استان کردستان نیز همزمان با آغاز سال نو، شاهد تظاهرات جمعی از مردم و شعارهای ضد حکومتی بود.

معترضان در اولین ساعت‌های بامداد سه‌شنبه همزمان با تحویل سال نو، ضمن روشن کردن آتش برخی از خیابان‌های سقز را مسدود کرده و به سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند و نیروهای امنیتی و یگان ویژه در محله کریم‌آباد شهر سقز با شلیک گاز‌اشک آور به مردم معترض یورش بردند.

مناطق مختلفی از شهر سنندج نیز همزمان با آغاز سال نو شاهد تظاهرات و شعارهای ضد حکومتی بود. معترضان با سردادن شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جاش» و «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» در چند منطقه این شهر اقدام به تجمع کردند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که نیروهای حکومتی در « بلبلان‌آباد» شهر دهگلان در استان کردستان نیز «به‌سوی شرکت‌کنندگان در مراسم نوروز تیراندازی کرده و چندین شهروند را به شدت مجروح کرده‌اند.»

طنین شعارهای ضد حکومتی در مناطق گسترده‌ای از تهران همزمان با سال نو

در تهرانسر، دهده المپیک، صادقیه و شهر زیبا در غرب تهران نیز در اولین ساعت‌های بامداد سه‌شنبه همزمان با پیام نوروزی علی خامنه‌ای، جمعی از مردم معترض شعار « مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» سردادند.

جمعی از مردم شهرک اکباتان نیز با شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک»، «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «فقر، فساد،‌ گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» به استقبال سال نو رفتند.

در کوی بیمه، منطقه همجوار با شهرک اکباتان، نیز معترضان در اولین ساعت‌های بامداد سه‌شنبه شعارهای ضد حکومتی و از جمله «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک سردادند.

در منطقه گیشا نیز همزمان با آغاز سال نو معترضان شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

منطقه امیرآباد تهران نیز شاهد شعارهای شبانه و ضد حکومتی معترضان از جمله سردادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» بود.

معترضان در منطقه قیطریه نیز شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند و در مناطق مسکونی بلوار ارتش در شمال شرق تهران نیز جمعی از مردم همزمان با آغاز سال نو اقدام به سردادن شعارهایی چون « خامنه‌ای ضحاک،‌ می‌کشیمت زیر خاک» و «مرگ بر خامنه‌ای» کردند.

در شرق تهران، مناطق تهرانپارس و نارمک در اولین ساعت‌های بامداد سه‌شنبه همزمان با آغاز سال نو شاهد شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» معترضان از داخل خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی بود.

جمعی از معترضان نیز در بلوار ابوذر و منطقه مسلم جنوبی در شرق تهران اقدام به سردادن شعارهای ضد حکومتی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» کردند.

شعارهای ضد حکومتی در کرج، رشت، مشهد و رشت و دیگر شهرها

شعارهای شبانه و ضد حکومتی در اولین ساعت‌های آغاز سال نو در مناطق مختلف شهر کرج از جمله گوهردشت، عظیمیه، فردیس و گلشهر نیز طنین‌انداز شد. «خامنه‌ای قاتل» ولایتش باطله»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» از جمله شعارهای معترضان در مناطق مختلف کرج بود.

مناطقی از شهر رشت هم همزمان با آغاز سال نو صحنه شعارهای ضد حکومتی معترضان از داخل خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی بود. «مرگ بر دیکتاتور»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» از جمله شعارهای معترضان در رشت بود.

مناطقی از مشهد، از جمله محله هاشمیه و بلوار وکیل‌آباد نیز لحظاتی پس از تحویل سال شاهد شعارهای شبانه جمعی از مردم بود. معترضان از فراز مجتمع‌های مسکونی این مناطق شه مشهد شعارهایی چون «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم»، «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

همچنین در حافظیه شیراز که در هنگام تحویل سال شاهد حضور هزاران تن از مردم بود، جمعی از معترضان شعار «زند، زندگی، آزادی» سردادند.

در شهرهای لاهیجان، آمل، کرمانشاه و شمار دیگری از شهرهای ایران نیز جمعی از مردم معترض در اولین دقایق پس از آغاز سال ۱۴۰۲ اقدام به سردادن شعارهای ضد حکومتی از جمله شعار «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» کردند.

XS
SM
MD
LG