لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

تلاش معاون قوه قضائیه جمهوری اسلامی در آمریکا برای ارائه روایتی دیگر از اعتراضات


کاظم غریب‌آبادی، معاون قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
کاظم غریب‌آبادی، معاون قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران

معاون قوه قضائیه جمهوری اسلامی در تلاش برای «بیان روایت» دیگر از اعتراضات گسترده مردم در ایران، شبکه‌های اجتماعی آمریکایی را متهم کرد که اقدام به ایجاد ده‌ها هزار «حساب ساختگی» کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، کاظم غریب‌آبادی که این روزها برای شرکت در نشست‌های کمیته سوم مجمع عمومی و «رایزنی‌های دو و چندجانبه» به نیویورک سفر کرده روز شنبه، ۲۱ آبان، در گفت‌وگو با رسانه‌های جمهوری اسلامی مستقر در نیویورک مدعی شد که توئیتر «بیش از ۵۰ هزار حساب ساختگی و رباتیک» با هدف «جنگ تبلیغاتی و روانی علیه جمهوری اسلامی ایران به دستور [دولت] آمریکا باز کرده است.»

آقای غریب‌آبادی در ادامه درباره اینستاگرام نیز مدعی شد که در «هفت هفته گذشته میلیون‌ها پست و هزاران صفحه با هدف ترویج خشونت، تبلیغ فروش سلاح گرم، تشویق مردم به ریختن در خیابان‌ها و تخریب اموال عمومی و خصوصی» در این شبکه اجتماعی باز شده است.

او درباره هیچ یک از ادعاهای خود اسناد و مدارکی ارائه نداد و تنها گفت که اسنادی در این باره جمع‌آوری شده است. این مقام قضایی ایران می‌گوید که برای ارائه «روایت واقعی» از اعتراضاتی که در ایران در جریان است به سازمان ملل رفته است.

معاون قوه قضائیه ایران در ادامه از مکاتبات جمهوری اسلامی با شرکت مِتا، مالک واتس‌آپ و اینستاگرام مبنی بر «بستن صفحات» مورد نظر حکومت ایران در این فضاها خبر داد و گفت که «آنها هیچ کاری نکردند».

در پی مرگ مهسا امینی، قربانی حجاب اجباری در ایران، کاربران ایرانی در داخل و خارج از کشور و کاربران خاخارجی با هشتگ مهسا امینی، به کشته شدن او و اعتراضات سراسری واکنش نشان دادند. این هشتگ بیش از ۳۰۰ میلیون بار در توئیتر بازنشر شده و با فاصله بسیار، رکورد هشتگ ترند در این شبکه اجتماعی را شکست.

مقامات جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته به حکومت بارها مدعی شده‌اند که بازنشر این هشتگ توسط روبات انجام شده است.

همزمان با اقدامات ارتش سایبری ایران با ایجاد هشتگ‌های موازی برای ایجاد خلل در ترند شدن هشتگ مهسا امینی، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله کنشگران سیاسی و مدنی در هفته‌های اخیر از تعلیق موقت حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در اینستاگرام خبر داده بودند.

معاون قوه قضائیه ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با رسانه‌های حکومتی در نیویورک به تکرار ادعاهای مطرح‌شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته پرداخت. او از جمله مدعی شد «بیش از هزاران قبضه انواع سلاح گرم و مهمات» از این معترضان به‌ دست آمده است.

آقای غریب‌آبادی در گفت‌وگوی مفصل خود به آمار معترضان کشته‌شده از سوی نیروهای امنیتی اشاره نکرد و تنها مدعی شد که آن‌ها توسط معترضان دیگر که او با اتکا به ادبیات رایج جمهوری اسلامی از آن‌ها با عنوان «اغتشاشگر» نام برد، کشته شده‌اند.

معاون قوه قضائیه جمهوری اسلامی در ادامه، بازداشت ۱۴ هزار معترض در هفته‌های گذشته را رد کرد و مدعی شد که «بیش از ۹۰ درصد از بازداشت‌شدگان در همان دو سه روز اول به طرق مختلف از جمله صدور قرارهای تامین آزاد شده‌اند».

وب‌سایت حقوق بشری هرانا روز ۱۸ آبان در گزارشی تعداد بازداشت‌شدگان را نزدیک به «۱۵ هزار نفر» تخمین زده و اعلام کرده که هویت هزار و ۹۲۸ نفر از آنها مشخص شده است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز ۱۴ آبان شمار کشته‌شدگان اعتراضات را دست‌کم ۳۰۴ تن از جمله ۴۱ کودک اعلام کرده بود.

بر اساس گزارش‌های پراکنده، آمار کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها هم‌چنان روبه افزایش است.

سفر معاون قوه قضائیه جمهوری اسلامی و زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس، به نیویورک و صدور ویزا برای آن‌ها از سوی دولت آمریکا با اعتراض گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شده است.

XS
SM
MD
LG