لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

ایرانی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها از خریداری «زمین‌های حساس»‌ در فلوریدا منع شدند


ران دی‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدای آمریکا
ران دی‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدای آمریکا

ران دی‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدای آمریکا، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت سه لایحه را امضا کرد که طبق آن قرار است از نفوذ «کشورهای نگران‌کننده» در مدارس، دانشگاه‌ها و بخش کشاورزی فلوریدا کاسته شود.

هدف اصلی این سه لایحه مهار کردن نفوذ چین اعلام شده، اما محتوای آنها شامل روسیه، ایران، کره شمالی، کوبا، ونزوئلا و سوریه نیز می‌شود که ایالت فلوریدا از آنها با عنوان «کشورهای موجب نگرانی» یاد کرده است.

این لوایح «نهادهای دولتی ایالات متحده را از بستن قرارداد با کشورهای خارجی نگران‌کننده و نهادهای آن کشورها منع می‌کند و خریداری زمین‌های کشاورزی و سایر اموال غیر منقول توسط شهروندان آن کشورها را محدود می‌کند».

این قانون جدید به شهروندان چینی با روادید غیرگردشگری تنها اجازه می‌دهد تا زمین‌هایی کمتر از ۲ هکتار که دست‌کم ۵ مایل از تأسیسات نظامی فاصله دارند، خریداری کنند.

بر اساس لایحه‌ای دیگر، کالج‌ها و دانشگاه‌های دولتی و کارکنان و نمایندگان آنها را از پذیرش هرگونه کمک‌هزینه یا هدیه از موسسات آموزش عالی در چین، ایران، روسیه و کره شمالی، کوبا، ونزوئلا و سوریه منع می‌شوند.

این لایحه همچنین از دولت و موسسات آموزشی آمریکا می‌خواهد فهرستی از اپلیکیشن‌های «ممنوعه» ساخت کشورهای یادشده تهیه کرده و به مدیران ایالتی این اختیار را می‌دهد تا این‌گونه برنامه‌های کاربردی، ازجمله تیک‌تاک را، در همه سرورها و دستگاه‌های دولتی در ایالت مسدود کنند و از کارفرمایان نیز می‌خواهد این برنامه‌ها را از سامانه‌های خود حذف کنند.

اپلیکیشن تیک‌تاک که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در آمریکا از آن استفاده می‌کنند متعلق به شرکت «بایت دانس» یکی از غول‌های فناوری دیجیتال چینی است.

تیک‌تاک به دلیل نگرانی از احتمال به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با نهادهای امنیتی حکومت چین و در نتیجه به خطر انداختن امنیت ارتباطات در آمریکا و کشورهای غربی، حساسیت فراوانی ایجاد کرده است.

کاخ سفید اسفندماه گذشته به سازمان‌های دولتی و فدرال آمریکا دستور داد تا ظرف ۳۰ روز اپلیکیشن تیک‌تاک را از سامانه‌های خود پاک کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، دو سوم نوجوانان آمریکایی از تیک‌تاک استفاده می‌کنند و واشینگتن نگران است که چین از طریق این اپلیکیشن دست به جمع‌آوری اطلاعات کاربران بزند یا اطلاعات نادرست منتشر کند.

در همین زمینه٬ کانادا نیز اعلام کرد به کارمندان‌شان دستور داده است تا اپلیکیشن تیک‌تاک را از تلفن‌ها و دستگاه‌های شرکت‌های خود حذف کنند.

ران دی‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا، روز دوشنبه در این مورد گفت که «باید ذخیره‌سازی داده‌های حساس دیجیتالی خود را در چین متوقف کنیم، و راه نفوذ حزب کمونیست چین به نظام آموزشی‌مان را ببندیم.»

ایالات متحده پیش از این همواره در مورد تلاش‌های هکرهای روسی و ایرانی برای رخنه به دستگاه‌های مختلف دولتی خود نیز ابراز نگرانی کرده است.

در رابطه با شهروندان ایرانی پیش از این هم در آمریکا قوانین محدودکننده‌ای وضع شده است، از جمله قوانین سختگیرانه اعطای روادید به ایرانیان در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ.

با استفاده از تمپا بی تایمز، دهیل و رادیو فردا؛ پ.پ /ب.ب
XS
SM
MD
LG