لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

ادعاهای جدید یک روزنامه درباره «جاسوس سی‌آی‌ای که از روسیه خارج شد»


خانه‌ای در استفورد ویرجینیا که اسناد عمومی نشان می‌دهد متعلق به فردی به نام اولگ اسمولنکوف است
خانه‌ای در استفورد ویرجینیا که اسناد عمومی نشان می‌دهد متعلق به فردی به نام اولگ اسمولنکوف است

در حالی که دولت آمریکا گزارش‌ها درباره خروج یک جاسوس ارشد این کشور از روسیه را «نادرست» خوانده‌اند، یک روزنامه چاپ مونته‌نگرو در گزارشی مدعی شد اطلاعات جديدی در این باره به دست آورده است.

شماری از رسانه‌های آمریکایی، از جمله شبکه خبری سی‌ان‌ان و روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشینگتن‌پست، در روزهای اخیر گزارش دادند که پس از اظهارات دونالد ترامپ در دیدار با مقام‌های روسیه سازمان سی‌آی‌ای ناچار شد یک جاسوس آمریکا را که در دولت روسیه فعالیت می‌کرد در سال ۲۰۱۷ از این کشور خارج کند و به آمریکا بازگرداند.

کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و سازمان سی‌آی‌ای گفته‌اند این گزارش درست نیست.

پس از انتشار گزارش رسانه‌های آمریکایی، رسانه‌های روسیه نام این فرد را «اولگ اسمولنکوف» ذکر کردند و گفتند که وی برای یکی از دستیاران نزدیک ولادیمیر پوتین کار می‌کرده است.

با این حال مقام‌های روسیه ارشد بودن مقام اولگ اسمولنکوف را رد کرده و گزارش‌های منتشرشده را «داستان سرایی» خوانده‌اند.

روزنامه «پروپجدا» چاپ مونته‌نگرو روز پنج‌شنبه ۲۱ شهریور در گزارشی مدعی شد که آقای اسمولنکوف و همسر و فرزندانش روز ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۹۶) با هواپیما وارد شهر ساحلی تیوات در این کشور شدند و ظاهرا چند روز بعد به وسیله یک قایق تفریحی خصوصی این شهر را ترک کردند.

با اینکه در این گزارش نقل قولی از مقامات دولتی مونته‌نگرو ذکر نشده ولی این روزنامه روابطی نزدیک با دولت ونهادهای امنیتی این کشور دارد و در گزارش نیز ذکر شده که اطلاعات مندرج از منابع «قابل اعتماد» دریافت شده است.

به نوشته روزنامه پروپجدا، ورود اولگ اسمولنکوف و خانواده‌اش در دفتر کنترل گذرنامه شهر تیوات ثبت شده اما تاریخ خروج آنها مشخص نیست.

تیوات یکی از مقاصد گردشگران روس است و هزاران نفر از آنها سالانه به این شهر سفر می‌کنند.

یک وبسایت خبری روسیه به نام «دیلی استورم» در سپتامبر ۲۰۱۷ گزارش داده بود که پس از ناپدید شدن آقای اسمولنکوف و خانواده‌اش در مونته‌نگرو، نهادهای امنیتی روسیه در مورد احتمال قتل او پرونده‌ای تشکیل دادند.

روزنامه روسی «کومرسانت» روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور به نقل از منابع امنیتی گزارش داده بود که پرونده قتل چندین بار بسته و دوباره گشوده شده بود.

بنابر اطلاعات عمومی، اولگ اسمولنکوف و خانواده‌اش در استنفورد ویرجینیا در حومه شهر واشینگتن یک منزل مجلل دارند.

خبرنگار رادیو اروپای آزاد هنگام بازدید از این محل در روز سه‌شنبه مشاهده کرد که پرده تمامی پنجره‌ها بسته است و وقتی که در زد کسی جواب نداد.

شغل قبلی اولگ اسمولنکوف در دولت روسیه نیز روشن نیست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، کار کردن اولگ اسمولنکوف در نهاد ریاست جمهوری روسیه را تایید کرد اما گفت وی به اطلاعات امنیتی دسترسی نداشت «چند سال پیش اخراج شد».

اسناد عمومی دولت روسیه نشان می‌دهد که فردی به نام اولگ اسمولنکوف در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ در دفتر ولادیمیر پوتین، نخست وزیر وقت روسیه، کار می‌کرده و در سال ۲۰۱۰ بنا به دستوری که آن را دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه، امضا کرده به یک مقام دولتی نسبتا ارشد ارتقا یافت.

همچنین بنابر اسنادی دیگر، اولگ اسمولنکوف قبل از آن به عنوان منشی دوم در سفارت روسيه در واشنگتن کار می‌کرد. در آن زمان يوری اوشاکف سفير روسيه در آمريکا بود که پس از بازگشت به مسکو، مدتی معاون رئيس دفتر ولاديمير پوتين و بعد مشاور سياست خارجی شد.

به نوشته روزنامه روسی «ودوموستی»، اولگ اسمولنکوف در کرملين مشاور ارشد يوری اوشاکف بود. يک خبرنگار نيويورک‌تايمز روز چهارشنبه در توئیتر عکسی از همکاران يوری اوشاکف را منتشر کرد که آقای اسمولنکوف نیز در آن دیده می‌شود.

از سوی دیگر روسیه می‌گوید از اينترپل، پلیس بین‌الملل، برای یافتن سرنخی از محل فعلی اولگ اسمولنکوف درخواست کمک کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسيه روز پنج‌شنبه بدون اشاره به اینکه درخواست از اینترپل چه زمانی صورت گرفته گفت: «رسانه‌های آمريکا دو سال بعد از ناپدید شدن اولگ اسمولنکوف، اطلاعاتی در مورد اقامت او در خاک آمريکا منتشر کرده‌اند. اين اطلاعات بايد از طريق روش‌های اداری متعارف تائيد شود».

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG