لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۲

جزئیات آمار ۱۰۶ کشته اعتراض‌های ایران؛ بیشترین کشته در خوزستان و کردستان


تصویری از نخستین شب اعتراض‌ها در سیرجان/ سرکوب اعتراض‌ها در این شهر دست کم دو کشته به جا گذاشته است
تصویری از نخستین شب اعتراض‌ها در سیرجان/ سرکوب اعتراض‌ها در این شهر دست کم دو کشته به جا گذاشته است

برآوردهای محتاطانه رادیو فردا با جمع‌بندی آمار ارائه شده توسط نهادهای حقوق بشری و فیلم‌های منتشر شده، حاکی از کشته شدن حداقل ۱۰۶ نفر در ۲۵ شهر ایران در اعتراضات تا روز ۲۸ آبان است.​

اما در حالی که آمار کشته شدگان اعتراضات همچنان رو به افزایش است، مقامات جمهوری اسلامی در این باره سکوت کرده‌اند.

همزمان سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است در جریان اعتراض‌های چند روز اخیر در ایران، حداقل ۱۰۶ نفر در ۲۱ شهر ایران کشته شده‌اند.

این سازمان در بیانیه خود نوشته که باور دارد تعداد کشته‌شدگان بیشتر از رقمی است که اعلام کرده است. پیش از این در برخی گزارش‌های غیررسمی تعداد کشته‌شدگان ۲۰۰ نفر اعلام شده بود.

بر اساس گزارش‌ها در شهرک صدرای شیراز شش نفر و در این شهر حداقل چهار نفر کشته شده‌اند.

در نجف آباد نیز گزارش ها حکایت از کشته شدن شش نفر دارد. روز شنبه نیز فیلمی نیز از شلیک گلوله به یک نفر در منطقه زینبیه اصفهان منتشر شده بود.

مقامات محلی در شهرهای مختلف از کشته شدن یک نفر در سیرجان، یک نفر در شهریار، یک نفر در اسلامشهر، دو نفر در بومهن و یک نفر در ملارد خبر داده‌اند.

برخی از فعالان سیاسی سیرجان خبر داده‌اند که یک نفر دیگر نیز در این شهر کشته شده است اما مقامات مسئول هنوز این گزارش را تأیید نکرده‌اند.

خوزستان یکی از استان‌هایی بود که اولین اعتراضات در آن شکل گرفت و فیلم‌های منتشر شده از برخی شهرهای این استان حکایت از درگیری شدید بین مردم و نیروهای امنیتی داشته است.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، در این زمینه به رادیو فردا گفت که بر اساس اطلاعاتی که تا روز سه شنبه دریافت کرده، ۲۸ نفر در ماهشهر، ۱۰ نفر در بهبهان، شش نفر در خرمشهر، دو نفر در اهواز و چهار نفر در کوت عبدالله باوی کشته شده‌اند.

به گفته آقای دحیمی،در درگیری‌های روز دوشنبه در ماهشهر حداقل ۲۰ نفر کشته شده‌اند.

او اسامی ۱۳ نفر از این افراد را در اختیار رادیو فردا گذاشته است. در روزهای گذشته نیز هشت نفر در این شهر کشته شده بودند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، درگیری‌ها در شهرهای اطراف تهران از جمله ملارد، بهارستان و اسلامشهر شدید بوده است.

شدت این درگیری‌ها به اندازه‌ای بوده که خبرگزاری ایسنا شامگاه دوشنبه خبر داد یک فرمانده گردان و دو بسیجی در این مناطق کشته شده‌اند.

ایسنا به نقل از سپاه سیدالشهدا استان تهران مدعی شده که مرتضی ابراهیمی، فرمانده گردان امام حسین، و مصطفی رضایی، بسیجی، در شهرستان ملارد کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مجید شیخی نیز در شهرستان بهارستان کشته شده است.

این خبرگزاری اشاره‌ای به تعداد معترضان کشته شده در این درگیری‌ها نکرده است.

با این حال بر اساس آماری که رادیو فردا در اختیار دارد، چهار نفر در رباط کریم و یک نفر در اسلامشهر کشته شده‌اند.

روز شنبه و قبل از قطع کامل اینترنت در ایران چندین فیلم از منابع مختلف درباره شلیک گلوله مستقیم ماموران امنیتی در جاده ساوه به یک نفر منتشر شد.

نهادهای رسمی نیز از کشته شدن یک سرگرد نیروی انتظامی به نام ایرج جواهری در کرمانشاه خبر داده‌اند.

در همین حال، شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن ۱۶ نفر در درگیری‌های کرمانشاه خبر داده است. سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» نیز تعداد افراد کشته شده در این شهر را ۱۶ نفر اعلام کرده است.

شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن هشت نفر در جوانرود، یک نفر در سنندج و هفت نفر در مریوان خبر داده است.

با وجود این آمارها، مقامات جمهوری اسلامی همچنان درباره تعداد کل کشته‌شدگان سکوت کرده‌اند.

تنها خبرگزاری فارس اعلام کرد که «تلفات جانی» در این اعتراضات نسبت به اعتراضات دی‌ماه بیشتر بوده است. در اعتراضات دی‌ماه بر اساس آمار رسمی حداقل ۲۵ نفر کشته شدند.

تفاوت آمار رسمی و غیر رسمی تعداد کشته شدگان تجمع‌های اعتراضی موضوعی بی‌سابقه نبوده و پس از گذشت ۱۰ سال از اعتراضات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ مقامات جمهوری اسلامی هنوز تعداد دقیق کشته‌شدگان در این اعتراض‌ها را اعلام نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG