لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

هشدار جعفر پناهی و محمد رسول‌اف درباره اعتصاب خشک حسین رونقی: جان او در خطر جدی است


حسین رونقی
حسین رونقی

دو سینماگر منتقد حکومت ایران که این روزها در بند ۴ اوین زندانی هستند، در بیانیه‌ای مشترک درباره وضعیت وخیم هم‌بندی خود، حسین رونقی، ابراز نگرانی کردند و هشدار دادند که جان این فعال مدنی با خطر جدی روبه‌روست.

در بیانیه مشترک جعفر پناهی و محمد رسول‌اف که روز شنبه ۲۱ آبان منتشر شد، آمده است: «ما به عنوان شاهدان عینی محبوس در بند ۴ زندان اوین از نزدیک ناظر شرایط جسمی و روند رسیدگی به وضعیت هم بندمان حسین رونقی هستیم.»

بر اساس مشاهدات این دو سینماگر زندانی، ‏قوای جسمانی آقای رونقی «پس از ۵۰ روز اعتصاب غذای تر به شدت تحلیل رفته است»، تا جایی‌که «ناتوانی در راه رفتن، بالا آوردن خون، ضربان نامنظم و پایین قلب، فشار خون پایین با سیر نزولی، کاهش قند خون با سیر نزولی دائم، و حاد شدن نارسایی کلیه‌ها همراه با عفونت، دقیقه به دقیقه وضعیت او را وخیم‌تر می‌کند».

‏آن‌ها افزوده‌اند: «به گفته پزشکان زندان، اکنون خطر ایست قلبی او بسیار بالاست و هر لحظه امکان وقوع دلخراش آنچه که برای بهنام محجوبی و بکتاش آبتین رخ داد وجود دارد.»

بنا به گفته خانواده حسین رونقی و هم‌بندی‌های او، تداوم حبس این فعال مدنی در شرایطی است که پزشکی قانونی پیشتر گواهی عدم تحمل کیفر دائم را برای او صادر کرده است.

دو سینماگر زندانی در بیانیه روز شنبه خود، این وضعیت را به «یک بازی روانی» تشبیه کردند که به گفته آن‌ها، «فشار حاصل از آن خود روایت غم‌انگیز و مفصلی است».

به گفته خانواده رونقی، بازپرس پرونده از روز ۱۱ آبان، قرار بازداشت حسین را به قرار وثیقه تبدیل کرده است و به‌رغم اعلام آمادگی فوری تودیع وثیقه از سوی خانواده آقای رونقی، همچنان از آزادی این فعال مدنی ممانعت می‌شود.

‏جعفر پناهی و محمد رسول‌اف هشدار دادند که در پی این بی‌اعتنایی‌ها از سوی مقام‌های قضایی و زندان‌ها، «حسین رونقی تصمیم دارد از ساعت صفر امشب با آغاز یکشنبه ۲۲ آبان وارد اعتصاب غذای خشک شود. این تصمیم اعتراضی به این معنی است که خطری جدی جان او را تهدید می‌کند».

حسن رونقی، برادر حسین رونقی، با تایید خبر قصد برادرش برای اعتصاب خشک نوشت که با وجود تشنج چندباره، افت شدید فشار و کاهش سطح هوشیاری، مسئولان زندان اوین همچنان از آزادی حسین خودداری می‌کنند.

پیش از انتشار بیانیه هشدارآمیز این دو سینماگر سرشناس درباره وضعیت حسین رونقی و تصمیم او برای اعتصاب خشک، دیگر فعال سیاسی زندانی، مصطفی تاج‌زاده نیز درباره وخامت حال این فعال مدنی هشدار داده بود.

حسین رونقی، فعال مدنی و سیاسی، در سال‌های گذشته بارها بازداشت و به حبس محکوم شده است.

در آخرین مورد اواخر شهریور هم‌زمان با روزهای آغازین اعتراضات سراسری، ماموران امنیتی به خانه او یورش بردند، اما او توانست بگریزد و با این حال، چند روز بعد با همراهی وکلا خود را به دادسرای زندان اوین معرفی کرد.

XS
SM
MD
LG