لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

افزایش بازداشت‌ها در خوزستان؛ قطعی اینترنت همراه ادامه دارد


نمایی از شهر اهواز که در گردوغبار فرو رفته است.
نمایی از شهر اهواز که در گردوغبار فرو رفته است.

بر اساس گزارش‌‌ها، هم‌زمان با قطع شدن اینترنت در شهرهای مختلف خوزستان از شامگاه پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت ده‌ها شهروند در شهرهای مختلف این استان بازداشت شده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، با گذشت سه روز همچنان اینترنت موبایل در اهواز و برخی از شهرهای خوزستان قطع است و تا روز شنبه حتی امکان دسترسی به اینترنت داخلی نیز وجود نداشته است و برنامه‌های چون اسنپ یا سایت‌های داخلی در دسترس نبوده است.

حساب کاربری «سازمان حقوق بشر در ایران» در توییتر در گزارشی هویت برخی بازداشت‌شدگان خوزستان را تا شامگاه یک‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت سعید دحیمی و عطیه مغینمی از اهالی حمیدیه و حسین مغینمی و احمد صیاحی از سوسنگرد اعلام کرده است.

در همین حال گروه تلگرامی «خاک‌زدگان» که اخبار شهروندان عرب را پوشش می‌دهد، از بازداشت شمارى از اهالی سوسنگرد در روزهای گذشته خبر داده و آورده است که این افراد به اهواز منتقل شده‌اند اما از محل نگهدارى آنها اطلاعاتی در دست نيست.

بر اساس گزارش‌ها، بازداشت شهروندان معترض خوزستانی در پی انتشار فراخوانی مبنی بر تجمع و اعتراض به افزایش قیمت نان از شامگاه پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت آغاز شده و در روزهای بعد ادامه داشته است.

در روزهای گذشته ویدیوهای متعددی از صحنه اعتراض‌های مردمی و حضور سنگین نیروهای امنیتی و گارد ویژه در شهرهای مختلف خوزستان و اقدامات خشونت‌آمیز آنها برای سرکوب تجمع اعتراضی مردم در شبکه‌‌های اجتماعی منتشر شده است.

سایت خبری «امتداد» روز یک‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت به نقل یکی از فعالان مدنی خوزستان ویدیوهای منتسب به تجمع اعتراضی گسترده در سوسنگرد و آتش زدن لاستیک خودرو توسط معترضان در شامگاه ۱۵ اردیبهشت را تایید کرده و گفته بود که در شهرستان ایذه اعتراضات «سیاسی»، «دامنه‌دار» و «پرتراکم»، اما در اهواز به‌صورت پراکنده بوده است.

به گفته این منبع آگاه، ماموران گارد ویژه در مقابل معترضان اقدام به شلیک تیر هوایی کرده‌اند.

قطع ارتباط خوزستان با جهان مجازی!
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:30 0:00

هم‌زمان با شروع تجمع‌های اعتراضی در خوزستان شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از شامگاه پنج‌شنبه اعلام کردند که اینترنت موبایل در شهرهای مختلف این استان از جمله سوسنگرد، اندیمشک، ایذه، حمیدیه، شادگان، ماهشهر، بهبهان، هندیجان و دزفول قطع یا کُند شده است.

پس از سه روز سکوت رسانه‌ای در ایران، سایت خبری «امتداد» روز یک‌شنبه این خبر را تایید کرد.

سایت «جماران» وابسته به دفتر نشر آثار روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت این خبر را تایید کرده و گفته است که هم‌زمان با قطع کامل اینترنت موبایل در شهرهای مختلف خوزستان سرعت اینترنت ثابت خانگی نیز کُند شده است.

به گزارش «جماران» تا روز شنبه امکان دسترسی به سایت‌های داخلی در این شهرها وجود نداشته و پس از وصل شدن اینترنت داخلی از شامگاه شنبه تنها سایت‌های داخلی با دامنه ir در دسترس قرار گرفته است و هیچ یک از سایت‌های جهانی یا پیام‌رسان‌هایی هم‌چون واتس‌اپ هم‌چنان در دسترس نیست.

در واکنش به قطع شدن دوباره اینترنت در برخی شهرهای خوزستان در پی اعتراض‌های مردمی به گرانی‌ها، یکی از مقامات دولت ترامپ خواستار ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به مردم این استان شد.

ویکتوریا کوتس، معاون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در توییتی نوشت که «اگر ایلان ماسک می‌تواند به اوکراین استارلینک برساند، چرا نتوانیم همان کار را برای خوزستان انجام دهیم و بگذاریم این ایرانی‌های شجاع با هم ارتباط داشته باشند؟»

حرکت‌های اعتراضی در خوزستان در حالی صورت می‌گیرد که مردم شهرهای مختلف این استان، تابستان سال گذشته نیز در اعتراض به مشکل بی‌آبی، تجمع‌های گسترده‌ای برگزار کردند که با دخالت نیروهای امنیتی به‌شدت سرکوب شد.

در طول این اعتراضات اینترنت شهرهای خوزستان با هدف جلوگیری از انتشار اخبار و ویدیوهای مربوط به سرکوب نیروهای امنیتی برای چند روز قطع شد.

سازمان عفو بین‌‌الملل بعدتر در گزارشی اعلام کرد که ماموران برای سرکوب اعتراضات مردم خوزستان از تیراندازی با گلوله جنگی و تفنگ ساچمه‌ای و همچنین گاز اشک‌آور استفاده کرده و دست‌کم هشت نفر در این اعتراضات کشته شده بودند.

بر اساس توییتر، تلگرام، سایت امتداد، پایگاه خبری جماران و گزارش‌های رادیو فردا/ف.ع/پ.پ
XS
SM
MD
LG