لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

واکنش‌ها به خبر بازداشت معاون پیشین قالیباف در شهرداری تهران


عیسی شریفی سابقه معاونت لشکر ۱۴امام حسین، معاونت پشتیبانی و لجیستیک کل سپاه و معاونت مناطق شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد
عیسی شریفی سابقه معاونت لشکر ۱۴امام حسین، معاونت پشتیبانی و لجیستیک کل سپاه و معاونت مناطق شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد

یک روز پس تأیید خبر بازداشت قائم‌مقام پیشین شهردار تهران با «اتهامات مالی»، مدیرکل حراست شهرداری تهران اعلام کرده است که «بازداشت معاون مناطق شهرداری تهران در ارتباط با مسئولیت‌هایش در شهرداری نیست».

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ مدیرکل حراست شهرداری تهران روز دوشنبه ۱۳ شهریور اعلام کرد که تا به حال «پرونده تخلفی» از عیسی شریفی در حراست شهرداری «وجود نداشته» و «بازداشت معاون سابق شهرداری تهران ارتباطی با مسئولیت نامبرده در سازمان مذکور ندارد».

این خبر یک روز پس از آن منتشر شد که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه روز یک شنبه اعلام کرد: «اصل دستگيری عيسی شريفی درست است و اتهام ايشان مالی است، از جزئيات خبر ندارم، اگر داشتم هم از بيان آن معذور بودم.»

بازداشت معاون شهردار تهران در حالی رخ داده که محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران در سفر حج به سر می‌برد. به نوشته وب‌سایت انتخاب، حسین قربانزاده مشاور سابق شهردار تهران گفته است که برای کسب جزئیات بیشتر در مورد علت بازداشت آقای شریفی، باید تا بازگشت قالیباف از حج منتظر ماند.

با این همه روزنامه تعادل، حاضر نبودن قالیباف در زمان معرفی شهردار جدید و بازداشت معاون سابقش را غیرمنتظره نمی‌داند و نوشته است: «او در سال ۸۴ که برای نخستین‌بار برای شهرداری تهران انتخاب شد در سفر حج بود. زمانی که شورای شهر دوم او را برای شهرداری تهران انتخاب کردند نیز قالیباف در سفر حج عمره بود. او حالا هم با پایان عمر مدیریتش در شهرداری تهران به حج رفته است.»

عیسی شریفی کیست؟

رسانه‌ها در ایران عیسی شریفی را «از حلقه مدیران ثابت قالیباف» و یکی از «رکوردداران حضور در شهرداری تهران در دوره دوازده ساله اخیر» معرفی کرده‌اند.

آقای شریفی حتی در زمان‌هایی که قالیباف در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری درگیر بود، سرپرستی موقت شهرداری را نیز بر عهده گرفت. اما بلافاصله پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۶ خبرهایی مبنی بر خروج معاون قالیباف از کشور مطرح شد.

با این همه خرداد ماه، ‌قدرت گودرزی معاون مالی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس توضیح داد که «دختر اقای شریفی بیمار بود و او مجبور شد فرزندش را برای درمان به خارج از کشور ببرد.»

پیش از آن اما معاون برنامه‌ریزی و شوراهای شهرداری تهران از پذیرش استعفای آقای شریفی به دلیل بیماری فرزندش خبر داده بود. استعفایی که خیلی زود تحت‌الشعاع خبر خروج وی از ایران قرار گرفت.

با انتشار این خبر بود که بار دیگر پیشینه مردی که «شهردار در سایه» خوانده می‌شد، مطرح شد. از جمله این که او همراه با قاليباف از نيروی انتظامی به شهرداری تهران آمده است. آقای شریفی سابقه معاونت لشکر ۱۴ امام حسین، معاونت پشتیبانی و لجیستیک کل سپاه، معاونت لجیستیک نیروی انتظامی و معاونت امور مناطق شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد.

با اینکه حراست شهرداری تهران، بازداشت شریفی را بی‌ارتباط با فعالیت‌هایش در شهرداری خوانده اما وب‌سایت انتخاب، این واکنش شهرداری را «فرافکنی» خوانده و نوشته است: «با فرض صحت ادعاهای مذکور، چگونه برخی طیف‌های اصولگرایی که اتفاقاً منتقدان اصلی دولت تدبیر و امید هستند، از دولت مدعی پاکدستی گرفته تا شهردار مدعی دوری از فساد، افرادی را به عنوان معاون اول و قائم مقام خود انتخاب کرده اند که سوابق آنها به گونه‌ای است که منتج به بازداشتشان می‌شود؟»

XS
SM
MD
LG