لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

تشدید اقدامات دیپلماتیک برای پیشگیری از حمله شورشیان تیگرای به پایتخت اتیوپی


در پی پیشروی‌های شورشیان تیگرای در شمال اتیوپی اقدامات دیپلماتیک برای پیشگیری از تهاجم آنها به سمت آدیس آبابا، پایتخت این کشور افزایش یافته است.

جفری فلتمن، نماینده آمریکا در امور شاخ آفریقا، قرار است روز پنجشنبه ۱۳ آبان با هدف مذاکره برای توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس وارد آدیس آبابا شود.

همزمان، رئیس‌جمهوری اوگاندا نیز خواستار تشکیل اجلاس سران کشورهای شرق آفریقا برای بررسی این بحران شده است. دفتر توسعه اتحادیه کشورهای شرق آفریقا نیز در بیانیه جداگانه‌ای خواستار برقراری آتش‌بس، کاهش تنش و حل اختلافات از طریق مذاکره شد.

رئیس‌جمهوری کنیا نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که درگیری‌های نظامی باید فورا متوقف شود. او از طرف‌های درگیر خواست «اسلحه را زمین گذاشته و از طریق گفت‌وگو برای صلح دائمی در اتیوپی یک راه حل پیدا کنند».

سفارت آمریکا در آدیس آبابا روز چهارشنبه خروج داوطلبانه برخی از کارمندان و اعضای خانواده‌های آن‌ها از اتیوپی را اعلام کرد. دولت بریتانیا نیز روز چهارشنبه به شهروندان خود توصیه کرد خاک اتیوپی را ترک کنند.

سخنگوی پلیس آدیس آبابا روز پنجشنبه گفت از زمان اعلام وضعیت فوق‌العاده در روز سه‌شنبه این هفته، تعداد زیادی در این شهر بازداشت شده‌اند. ساکنان شهر آدیس آبابا می‌گویند اکثر بازداشت‌شدگان از اقلیت قومی تیگرای هستند ولی سخنگوی پلیس ادعا کرد که دلیل بازداشت‌های اخیر قومیت افراد نبوده است.

او گفت: «فقط افرادی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم از تروریست‌ها حمایت می‌کنند بازداشت شده‌اند، از جمله افرادی که به آن‌ها کمک مالی داده و یا به نفع آن‌ها تبلیغ می‌کنند». او افزود تعداد زیادی از ساکنان شهر مسلح شده و طبق دستور دولت برای محافظت از محله‌ها سازماندهی خواهند شد.

وضعیت شهر آدیس آبابا با حدود پنج میلیون جمعیت روز پنجشنبه عادی بود و تمامی مغازه‌ها و ادارات باز بودند. ولی برخی از ساکنان شهر می‌گویند آرامش حاکم بر شهر نگران‌کننده است.

به گفته یکی از اهالی آدیس آبابا، شایعات زیادی در مورد پیشروی شورشیان تیگرای پخش شده و بسیای از مردم دولت را مسئول این وضعیت می‌دانند.

دولت اتیوپی روز سه‌شنبه ۱۱ آبان همزمان با افزایش خطر پیشروی شورشیان تیگرای به سمت پایتخت وضعیت فوق‌العاده در این کشور اعلام کرد.

سخنگوی جبهه آزادیبخش مردمی تیگرای روز چهارشنبه گفت نیروهای این گروه اکنون به ۳۲۵ کیلومتری شهر آدیس آبابا رسیده‌اند. دولت اتیوپی تاکنون در مورد ادعاهای شورشیان مبنی بر تصرف چندین شهر در ناحیه امهارا واقع در شمال کشور اظهار نظر نکرده است.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری اتیوپی رسانه‌های بین‌المللی را به «ایجاد تشویش» متهم کرد و در توئيتی گفت: «بازپخش پروپاگاندای تروریست‌ها توسط رسانه‌هایی که هزاران کیلومتر از اتیوپی فاصله دارند بسیار غیرحرفه‌ای است».

کارشناسان معتقدند که جبهه آزادیبخش مردمی تیگرای قبل از پیشروی به سوی آدیس آبابا تلاش خواهد کرد بزرگراه بین این شهر و جیبوتی، همسایه شرقی اتیوپی را قطع کند. سخنگوی این جبهه روز پنجشنبه گفت که شورشیان در حال پیشروی به سوی شهر میله واقع در مسیر این بزرگراه هستند.

جنگ در اتیوپی حدود یک سال پیش با تصرف چند پادگان نظامی در شمال این کشور توسط شورشیان تیگرای آغاز شد.

جبهه آزادیبخش مردمی تیگرای حدود سه دهه یکی از مهمترین بازیگران سیاسی اتیوپی بود ولی با به قدرت رسیدن آبی احمد در پی چند سال اعتراضات و ناآرامی‌های سیاسی، به مرور نفوذ این گروه کاهش یافته است.

شورشیان تیگرای ادعا می‌کنند که دلیل بروز بحران اقدامات آبی احمد برای کاهش اختیارات دولت‌های محلی و تمرکز قدرت در پایتخت بوده است ولی نخست‌وزیر اتیوپی این ادعا را رد می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز /ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG