لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

محمد رسول‌اف برای اکران فیلمش در کن حضور خواهد داشت


«دانه انجیر معابد»، آخرین ساخته محمد رسول‌اف روز چهارم خرداد در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش در می‌آید
«دانه انجیر معابد»، آخرین ساخته محمد رسول‌اف روز چهارم خرداد در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش در می‌آید

مسئولان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کن می‌گویند محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی، برای نمایش فیلم جدیدش در این جشنواره حضور خواهد داشت.

همزمان ده‌ها هنرمند و فیلمساز بین‌المللی از جمله فاتح آکین، سندرا هولر،‌ زر ابراهیمی و پاپال کاپادیا در بیانیه‌ای با این کارگردان مخالف جمهوری اسلامی اعلام همبستگی کردند.

تیِری فرِمو، مدیر جشنواره کن، روز سه‌شنبه اول خرداد اعلام کرد آقای رسول‌اف روز چهارم خرداد‌ برای نمایش آخرین ساخته‌اش، «دانه انجیر معابد»، در بخش مسابقه این جشنواره، در کوت دازور فرانسه خواهد بود.

فیلم «دانۀ انجیر معابد» درباره یک قاضی دادگاه انقلاب تهران است که در میانۀ شدت گرفتن اعتراضات سراسری با گم شدن اسلحه‌اش دچار سوءظن و پارانویا حتی نسبت به همسر و دختران جوانش می‌شود.

بر مبنای تصاویر منتشرشده، «دانۀ انجیر معابد» در داخل ایران و بدون رعایت سانسورهای حکومتی ازجمله رعایت حجاب اجباری بازیگران زن ساخته شده است.

از سوی دیگر ده‌ها هنرمند و فیلمساز در بیانیه‌ای که در مجله ورایتی منتشر شد، با محمد رسو‌ل‌اف اعلام همبستگی کرده و گفته‌ا‌ند: «از جامعه جهانی فیلم می‌خواهیم که صدای خود را علیه دیکتاتوری اسلام‌گرا که به‌طور سیستماتیک، همهٔ جنبه‌های زندگی جامعه ایران را سرکوب می‌کند، بلند کند».

امضاکنندگان این بیانیه همچنین «رفتار غیرانسانی» جمهوری اسلامی ایران با آقای رسول‌اف و «بسیاری دیگر از هنرمندان مستقل در ایران را که به دلیل استفاده از آزادی هنری خود به شدت مجازات، جرم‌انگاری و مجبور به سکوت می‌شوند»، محکوم کردند.

محمد رسول‌اف روز ۲۴ اردیبهشت در صفحه اینستاگرام خود و در بیانیه‌ای جداگانه خبر داد که خاک ایران را ترک کرده و در حال حاضر در «مکان نامعلومی در اروپا» به سر می‌برد.

این کارگردان مخالف جمهوری اسلامی در این بیانیه اعلام کرد خبر ساخت فیلم جدیدش بدون شک باعث می‌شد قوه قضائیه به تعداد سال‌های زندان او بیفزاید و وقت زیادی برای تصمیم‌گیری نداشته است: «مجبور بودم بین زندان و ترک ایران یکی را انتخاب کنم. با قلبی پر از اندوه تبعید را انتخاب کردم.»

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری یک هفته پیش از آن اعلام کرده بود مقامات قضایی آقای رسول‌اف را به‌دلیل «امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و مستند» به هشت سال زندان شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه ساخت فیلم «دانه انجیر معابد» را یک «تخلف محرز» دانست و تهدید کرد که با محمد رسول‌اف «طبق قانون» برخورد خواهد شد.

XS
SM
MD
LG