لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

کشف طولانی‌ترین و مرموزترین تونل قاچاق در مرز آمریکا و مکزیک


عکسی از طولانی‌ترین تونل قاچاق لورفته در مرز مکزیک با آمریکا
عکسی از طولانی‌ترین تونل قاچاق لورفته در مرز مکزیک با آمریکا

مقامات آمریکا از کشف یک تونل قاچاق به طول بیش از ۱۳۱۳ متر در مرز مکزیک خبر داده‌اند که طولانی‌ترین تونل قاچاقی است که تاکنون در شرق آمریکا کشف شده‌ است.

این تونل از مرز شهر صنعتی تیخوانا در مکزیک به آن طرف مرزها در سن‌دیگو کشیده شده و نکته شگفت‌انگیز این‌که این تونل مجهز به ریل، سیستم تهویه هوا، کابل‌ها و پنل‌های برقی ولتاژ بالا، سیستم فاضلاب و حتی آسانسوری در ورودی تونل است.

کشف این تونل که ۲۱ متر زیر سطح زمین حفر و تجهیز شده، راهکار دیوارکشی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مرز مکزیک به‌منظور مبارزه با قاچاق و سیل مهاجرت را زیر سؤال برده‌ و باعث بحث و جدل‌های تازه‌ای شده است.

مقامات آمریکا می‌گویند تاکنون کسی در رابطه با این تونل بازداشت نشده و مواد مخدری نیز در آن یافت نشده است.

طی سال‌های گذشته، چندین تونل در مرز مکزیک و آمریکا کشف شده‌ است. بزرگ‌ترین تونل کشف‌شده تا پیش از این، ۹۰۴ متر طول داشت که در سال ۲۰۱۴ توسط مأموران آمریکایی کشف شد. با این حال هیچ‌کدام از تونل‌های کشف‌شده قبلی در سطح و اندازه‌ تونل جدید نبودند.

گزارش شده‌ است که دولت مکزیک این تونل را در ماه اوت پارسال، حدود شش ماه پیش، کشف کرده و مأموران مکزیکی ورودی‌های آن را مشخص کرده و مقامات آمریکایی نیز از تونل یادشده نقشه‌برداری کرده بودند. اما خبر کشف این تونل چهارشنبه، ۹ بهمن ماه، منتشر شد.

این تونل حدود ۱٫۷ متر بلندی و ۶۱ سانتی‌متر پهنا دارد و در عمق ۲۱ متری زمین است.

معلوم نیست این تونل را چه کسانی و با هدف قاچاق چه کالا یا کالاهایی ساخته شده‌ است، اما کارتل‌های قاچاق مواد مخدر در این منطقه فعال‌اند و دونالد ترامپ نیز بارها به موضوع قاچاق موارد مخدر از مکزیک به آمریکا اشاره کرده و به وضعیت جاری در مرز انتقاد کرده است.

به‌ویژه کارتل معروف سینالوآ که رهبر آن «ال چاپو» نیز در آمریکا زندانی است، در همین منطقه فعال است. ال چاپو نیمه‌های پارسال در آمریکا به حبس ابد محکوم شد.

پیشتر، دولت مکزیک گزارش داده بود این کارتل که در دهه ۸۰ میلادی توسط ال چاپو راه‌ افتاده بود، ماهانه ۲ هزار کیلو کوکائین و هزاران کیلو ماری‌جوانا، مت‌آمفتامین (شیشه) و هروئین در ۵۰ کشور از جمله آرژانتین، روسیه و فیلیپین توزیع می‌کنند.

کاردل مورانت، از مقامات ارشد گمرک و اداره مهاجرت آمریکا، گفته است مقیاس و اندازه این تونل به همراه تجهیزات داخل آن نشان می‌دهد که ساخت آن توسط باندهای سازماندهی‌شده تبهکار انجام شده‌ است.

مقامات آمریکا همچنین از سال ۲۰۰۶ به این سو، ۱۵ تونل در مرز مکزیک و کالیفرنیا کشف کرده‌اند که تجهیزاتی مانند ریل راه‌آهن، آسانسور و سیستم روشنایی و تهویه هوا داشته‌اند، اما آن‌ها قابل‌مقایسه با تونل تازه‌مکشوف نبودند.

شورای روابط خارجی آمریکا طی گزارشی که اکتبر پارسال منتشر کرد، گفته بود طی یک دهه گذشته، دولت مکزیک مبارزه با کارتل‌های قاچاق مواد مخدر را افزایش داده، اما سالانه چندین هزار نفر از مقامات مکزیکی، پلیس، خبرنگار و دانش‌آموزان در این مبارزه کشته می‌شوند.

از سال ۲۰۰۶ که کارزار مبارزه با مواد مخدر در کشور به راه افتاد، تاکنون ۳۰۰ هزار نفر در این کشور به قتل رسیده‌اند که اوج آن در سال ۲۰۱۸ بود. بخش عظیمی از این قتل‌ها در رابطه با مواد مخدر بوده‌ است.

این گزارش همچنین می‌گوید که در سال ۲۰۱۹ روزانه ۹۰ نفر در این کشور ۱۳۰ میلیون نفری به قتل رسیده‌اند.

منابع: ان‌بی‌سی، نشنال اینترست. ف. ق / ر.ش
XS
SM
MD
LG