لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

ادامه سقوط آزاد ارزش ریال؛ نرخ دلار از مرز ۳۳ هزار تومان عبور کرد


در حالی که ارزش ریال ایران در روند سراشیبی افتاده است، مقامات جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۲ خرداد از بازداشت افراد بیشتری با عنوان «سرشاخه‌های معاملات فردایی» خبر دادند.

نرخ دلار در بازار آزاد ایران در روز یکشنبه بار دیگر ۴۵۰ تومان افزایش یافت و به ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. این سومین روز متوالی است که نرخ دلار با جهش مواجه می‌شود و هر روز یک رکورد تاریخی برجای می‌گذارد.

ریال ایران از ابتدای سال جاری ۲۷ درصد از ارزش خود را از دست داده است. از ابتدای انقلاب تاکنون، نرخ دلار نسبت به ریال ایران بیش از ۳۳۰۰ برابر شده است.

شتاب افت ارزش ریال از زمان توقف مذاکرات هسته‌ای در اسفند پارسال شدت گرفته است.

در حالی که آمارهای بین‌المللی و گمرک ایران از افزایش چشمگیر درآمدهای صادراتی ایران به‌دلیل اوج‌گیری قیمت نفت، محصولات نفتی و محصولات معدنی خبر می‌دهند و رئیس بانک مرکزی ایران روز یکشنبه مدعی شد که ذخایر ارزی این بانک در «بالاترین سطح تاریخی» خود قرار دارد، مقامات جمهوری اسلامی توضیح نمی‌دهند که علت سقوط پیاپی ارزش ریال چیست.

علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی ایران، می‌گوید که از ابتدای امسال ۸.۱ میلیارد دلار در در بازار حواله معامله شده است، در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال ۴.۶ میلیارد دلار بود.

او توضیح نداد چرا در حالی که طبق آمارهای گمرکی در دو ماهه ابتدایی امسال واردات کشور از لحاظ ارزش نسبت به دور مشابه پارسال تنها ۲۴ درصد رشد داشته، عرضه ارز در معاملات بازار حواله ۷۶ درصد رشد داشته است.

رئیس بانک مرکزی همچنین گفته است عرضه ارز در بازار افزایش خواهد یافت.

در این میان، طی دو هفته گذشته تنها واکنش مقامات ایران نسبت به تلاطم در بازار ارز، بازداشت افرادی بوده است که به ادعای آن‌ها «سرشاخه‌های معاملات فردایی» هستند.

پلیس امنیت اقتصادی روز ۱۴ خرداد مدعی شد که ۱۶ «سرشاخه اصلی و اخلالگر» را در این بازار بازداشت کرده است و روز یکشنبه نیز از بازداشت ۳۱ نفر از سرشاخه‌های «معاملات فردایی» خبر داد.

معاملات فردایی ارز و طلا به معاملات صوری‌ای گفته می‌شود که تحویل مورد معامله، فردای روز توافق صورت می‌گیرد. بانک مرکزی ایران اخیرا معاملات فردایی ارز را ممنوع اعلام کرده است.

بازداشت فعالان بازار «معاملات فردایی» معمولاً پس از اوج‌گیری قیمت ارز و سکه صورت می‌گیرد و مقامات جمهوری اسلامی از عناوینی مانند «سرشاخه» یا «سلطان ارز و سکه» برای اشاره به آن‌ها استفاده می‌کنند.

با این حال منتقدان، این اقدامات را بی‌اثر می‌دانند و منبع اصلی افزایش بهای ارز و طلا را سیاست‌های دولت می‌دانند.

بالا رفتن قیمت سکه؛ افزایش تقاضا برای طلای آب شده

قیمت سکه امامی در روز یکشنبه نیز با افزایشی ۵.۵ درصدی نسبت به روز گذشته، به ۱۶ میلیون و ۴۰۱ هزار تومان رسید که یک رکورد تاریخی است.

قیمت انواع دیگر سکه نیز در همین روز به همین میزان رشد داشته است.

از ابتدای سال جاری قیمت سکه تقریبا ۳۱ درصد رشد داشته است در حالی که نرخ دلار نسبت به ریال تنها ۲۷ درصد بالا رفته است. این در حالی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی طی این مدت حتی سه درصد کاهش یافته است.

در همین حال، ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر روز یکشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت که مردم این روزها برای حفظ ارزش پول خود متقاضی طلای آب شده و سکه هستند.

او گفت تنها در شرایطی آرامش و ثبات به بازار طلا می‌رسد که در بازار ارز ثبات حاکم باشد.

روز یکشنبه قیمت سکه بهار آزادی به نزدیک ۱۶ میلیون تومان، نیم سکه به ۹.۳ میلیون تومان و ربع سکه به ۶.۳ میلیون تومان رسید.

با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی، ایلنا، سایت‌های تخصصی ارز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG