لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

قیمت دلار پس از سخنان حسن روحانی در مجلس بالا رفت


از زمان خروج آمریکا از توافق شش قدرت جهانی با ایران موسوم به «برجام»، بازار ارز دچار نوسانات شدیدی شد.
از زمان خروج آمریکا از توافق شش قدرت جهانی با ایران موسوم به «برجام»، بازار ارز دچار نوسانات شدیدی شد.

قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران روز سه‌شنبه چهارم دی‌ماه پس از اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در مجلس سیر صعودی به خود گرفت و بیش از ۱۵۰۰ تومان بالا رفت.

حسن روحانی هنگام ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس اعلام کرد که در اوایل سال ۹۷ در مقطعی «ذخیره اسکناس ارزی تقریباً صفر بود».

اعلام این خبر در حالی صورت می‌گیرد که وی پیشتر اعلام کرده بود دولت ذخیره ارزی کافی در اختیار دارد.

ساعاتی بعد، رسانه‌ها و سایت‌های خبری از افزایش قیمت دلار در واکنش به این سخنان و بودجه سال آینده خبر دادند.

از جمله به گزارش خبرگزاری تسنیم، صبح امروز قیمت دلار با ۲۹۵ تومان افزایش نسبت به دیروز به ۱۰ هزار و ۳۹۵ تومان رسید.

خبرگزاری ایسنا نیز خبر داد که صبح روز سه‌شنبه قیمت دلار در صرافی بانک ملی از حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز شد و در عصر به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

در همین حال براساس گزارش برخی از کانال‌های تلگرامی اعلام قیمت ارز، قیمت دلار در پایان روز به بالای ۱۲ هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته بیش از ۱۵۰۰ تومان افزایش نشان می‌دهد.

قیمت دلار که در ابتدای سال جاری کمتر از پنج هزار تومان بود، با افزایش نگرانی‌ها از اعمال تحریم‌های آمریکا افزایش یافت و حتی در مقطعی به ۱۹ هزار تومان رسید.

قیمت دلار اما در آذرماه کاهش یافت و به زیر ۱۰ هزار تومان رسید.

برخی از کارشناسان اقتصادی عرضه بیشتر دلار در بازار، اعطای اختیارات خاص به بانک مرکزی برای کنترل نوسان‌های این بازار را از جمله مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت‌ها اعلام کرده بودند.

با این حال بر اساس برخی گزارش‌های غیر رسمی، تزریق دلار به بازار متوقف شده است. مقامات دولت در این زمینه خبری اعلام نکرده‌اند.

حسن روحانی روز سه‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید تحریم بر اقتصاد کشور و بر زندگی مردم تأثیر منفی نمی‌گذارد اما هیچ کس هم نمی‌تواند بگوید آمریکا به اهدافش دست خواهد یافت».

از زمان خروج آمریکا از توافق شش قدرت جهانی با ایران موسوم به «برجام»، قیمت انواع کالاها در ایران به شدت افزایش یافته و بازار ارز نیز دچار نوسانات شدیدی شد. همزمان اعلام شد که از تولید روزانه نفت ایران بیش از یک میلیون کاسته شده است.

دولت حسن روحانی در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی کرده است که سال آینده روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت را به قیمت هر بشکه ۵۴ دلار صادر کند.

به این ترتیب فروش نفت ایران در سال آینده نسبت به امسال نصف خواهد شد.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، تسنیم شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ ا.م./ ک.ر
XS
SM
MD
LG