لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

«پیروزی» نامزد حزب دمکرات آمریکا در انتخابات سنا در ایالت آلاباما


داگ جونز نامزد حزب دمکرات
داگ جونز نامزد حزب دمکرات

رسانه‌های آمریکایی پیش‌بینی کردند که داگ جونز، نامزد حزب دمکرات توانسته است بر قاضی روی مور، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات مجلس سنا، در روز سه شنبه ۲۱ آذرماه (۱۲ دسامبر) در ایالت آلاباما به پیروزی برسد.

این در حالی است که قاضی روی مور خواستار بازشماری آرا شده است و می گوید به دلیل اختلاف یک درصدی آرا ، این انتخابات هنوز به پایان نرسیده است.

رییس ستاد انتخاباتی قاضی مور گفته است: براساس قوانین آلاباما وقتی که اختلاف آرا بین دو کاندیدا یک درصد است می بایست آرا دوباره باز شماری شود.

این در حالی است که مقام های ایالت اوباما می گویند، طبق قانون این ایالت وقتی اختلاف نیم درصد باشد، آنگاه آرا به صورت اتوماتیک بازشماری می شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز و شبکه فاکس نیوز، و شمار دیگری از رسانه های آمریکا با شمارش ۹۹ درصد آرا در ایالت آلاباما اعلام کردند که داگ جونزبا بیش از ۴۹ درصد آرا به پیروزی می رسد.

طبق این گزارش اختلاف بین داگ جونز با قاضی مور بیش از ۲۰ هزار رای است.

در همین حال، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز در توییتی پیروزی داگ جونز را تبریک گفته است.

به گزارش فاکس نیوز، اتهامات مطرح شده در خصوص آزار جنسی چند دختر نوجوان در گذشته توسط روی مور عملا رقابت انتخاباتی در این ایالت را تحت تاثیر قرار داده بود. این در حالی است که روی مور این اتهامات را رد کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آلاباما به طور سنتی پایگاه جمهوری‌خواهان محسوب می شود، ولی برای نخستین بار طی ۲۵ سال اخیر یک دمکرات در انتخابات سنای این ایالت به پیروزی می رسد.

داگ جونز، وکیل دادگستری و دادستان سابق، در این انتخابات برنامه های تبلیغاتی خود را بر سوابق قاضی روی مور متمرکز کرد.

با پیروزی داگ جونز اختلاف بین دمکرات ها و جمهوریخواهان در شمار کرسی‌های سنای آمریکا کمتر شد. اکنون اکثریت جمهوریخواهان از ۵۲ کرسی به ۵۱ کرسی کاهش پیدا می‌کند.‎ این انتخابات برای پر کردن صندلی خالی جف سشنز، سناتور پیشین آلاباما برگزار شد که اکنون دادستان کل آمریکا است.

به دنبال رسانه ای شدن اتهامات علیه روی مور، شماری از جمهوریخواهان از وی خواستند تا از نامزدی در انتخابات سنا کناره گیری کند. قاضی روی مور به رغم این درخواست ها اعلام کرد که در این رقابت باقی خواهد ماند.

کارشناسان به فاکس نیوز گفته اند، حزب دمکرات در ایالت آلاباما فاقد سازماندهی منظمی بود ولی داگ جونز توانست خود چنین ساختاری را ایجاد کند که در نهایت به پیروزی وی منجر شد.

داگ جونز در سخنرانی «پیروزی» خود در بیرمنگام آلاباما گفت، ۱۲ دسامبر «روزی تاریخی» در ایالت آلاباما است.

XS
SM
MD
LG