لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

نگرانی از شیوع ویروس کرونا؛ بدترین روز وال‌استریت از سال ۱۹۸۷ تاکنون


بازار سهام نیویورک (عکس از آرشیو)
بازار سهام نیویورک (عکس از آرشیو)

تشدید نگرانی درباره ویروس کرونا روز پنجشنبه ۲۲ اسفند باعث شد تا بازار سهام در آمریکا شاهد بدترین روز خود از زمان سقوط دوشنبه سیاه در سال ۱۹۸۷ باشد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» روز پنجشنبه تقریبا ۱۰ درصد سقوط کرد که در مجموع نسبت به بالاترین ترقی خود در ماه گذشته تاکنون ۲۶.۷ کاهش داشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، میانگین صنعتی داو جونز نیز ۱۰ درصد کاهش داشت که بیشترین میزان کاهش از اکتبر ۱۹۸۷ تاکنون بود.

با تداوم فروش شتابان سهام تحت تاثیر پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا وضعیت بازارهای مالی جهان در روز پنجشنبه ۲۲ اسفند بدتر شد.

همزمان نگرانی‌ها در مورد ناکافی بودن اقدامات دولت‌های جهان از جمله دولت آمریکا و اقتصادهای بزرگ دیگر موجب تشدید نگرانی و اضطراب در بازارهای مالی شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در پایان روز چهارشنبه و همزمان با کاهش چشمگیر شاخص سهام در بازار مالی نیویورک دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به امید کنترل شیوع ویروس کرونا به آن کشور سفر از کشورهای اروپایی به آمریکا را ممنوع کرد.

رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مورد اقدامات مالی آن کشور برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا چیزی نگفت ولی اعلام ممنوعیت سفر از اروپا به آمریکا ضربه بزرگ دیگری به شرکت‌های هوایی بود و کاهش شاخص سهام در اکثر بازارهای مالی جهان را تسريع کرد.

کاهش ارزش سهام و ضرر شرکت‌های بزرگ در تمامی بازارها مالی جهان مشهود است.

شاخص سهام در بازارهای مالی اروپا حتی پس از آن که بانک مرکزی اروپا اعلام کرد میلیاردها یورو از بدهی‌های دولت‌های حوزه یورو را خریداری خواهد کرد حدود ۱۰ درصد کاهش یافت.

در آسیا، کاهش ارزش سهام در بازارهای مالی فیلیپین و تایلند چنان سریع بود که معاملات موقتا تعطیل شد. در بازار مالی ژاپن ارزش سهام حدود ۴.۴ درصد کاهش یافت که بالاترین میزان طی ۴ سال اخیر است. در بازار مالی کره جنوبی نیز شاخص ارزش سهام حدود ۳.۹ درصد کاهش یافت.

بهای اوراق قرضه آمریکا نیز که در غروب چهارشنبه ۰.۸۲ درصد بود به ۰.۶۵ درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به ارزش آن است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید میزان کاهش ارزش سهام، سرعت و دامنه آن نفس‌گیر است.

اگر ارزش سهام پانصد شرکت بزرگ در بازار بورس آمریکا در این حد باقی بماند، که از قرار معلوم چنین خواهد شد، این شدیدترین کاهش بهای سهام از جنگ جهانی دوم تاکنون خواهد بود.

دو روز پیش و در پی اعلام طرح‌های مالی اقتصادهای بزرگ جهان و نهادهای مالی بین المللی برای مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا شاخص سهام پانصد شرکت بزرگ در بازار بورس آمریکا حدود ۵ درصد افزایش یافت و بخش قابل توجهی از ضرر و کاهش روزهای قبل را جبران کرد.

اما پس از سخنرانی غروب چهارشنبه دونالد ترامپ که در آن «ویروس خارجی» را مسئول وضعیت فعلی توصیف کرد امیدواری به اقدامات بیشتر و موثرتر دولت آمریکا بر باد رفت.

کارشناسان بازار مالی می‌گویند اقداماتی که دولت آمریکا اعلام کرد ناکافی و دیر است.

سرمایه‌گذاران معتقدند که اقدامات اعلام شده از سوی کشورهای بزرگ جهان بحران ویروس کرونا را که سازمان جهانی بهداشت آن را همه‌گیر (پاندمی) اعلام کرد حل نخواهد کرد و فقط مهار گسترش ویروس می‌تواند به این بحران پایان دهد.

البته اقداماتی که دولت‌ها اعلام کرده‌اند ممکن است تا زمان مهار ویروس به اقتصاد کشورها تا حدی کمک کند و سرمایه‌گذاران معتقدند که بدون این اقدامات اوضاع اقتصادی بدتر خواهد شد.

هر چند تجربه و تشخیص پزشکی نشان داده که اکثر مبتلایان به بیماری کووید- ۱۹ درمان خواهند شد ولی نگرانی این است که همزمان با اقدامات فوق العاده نظیر قرنطینه کردن کشورها و شهرها و توقف فعالیت بسیاری از شرکت‌ها و موسسات اقتصادی، جهان وارد یک دوره رکورد خواهد شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG