لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

تهاجم روسیه؛ احتمال کشته شدن ده‌ها نفر در پی بمباران مدرسه‌ای در شرق اوکراین


نمایی از مدرسه‌ روستای «بیلوهوریوکا» که پناهگاه غیرنظامیان بود و هدف بمباران نیروهای روسیه قرار گرفت.
نمایی از مدرسه‌ روستای «بیلوهوریوکا» که پناهگاه غیرنظامیان بود و هدف بمباران نیروهای روسیه قرار گرفت.

مقامات اوکراینی روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت از احتمال کشته شدن ده‌ها نفر از اهالی یک روستا که در مدرسه‌ای در شرق کشور پناه گرفته بودند، خبر دادند.

فرماندار لوهانسک یکی از دو منطقه صنعتی دونباس که نیروهای اوکراینی آن‌جا در حال نبرد با نظامیان روسیه و جدایی‌طلبان تحت حمایت کرملین هستند، اعلام کرد که حدود ۹۰ نفر از شهروندان یک روستا در مدرسه‌ای در این منطقه پناه گرفته بودند.

شرهی هایدای از بمباران مدرسه توسط نیروهای نظامی روسیه در روز شنبه خبر داد و گفت آخرین گزارش‌ها حاکی است که تنها ۳۰ نفر از شهروندان غیرنظامی پناه گرفته در مدرسه روستای «بیلوهوریوکا» توانسته‌اند جان بدر ببرند و بقیه احتمالا کشته شده‌اند.

او افزود: احتمالا ۶۰ نفر زیر آوار مانده‌ و کشته شده‌اند. فرماندار لوهانسک همچنین از کشته شدن دو کودک ۱۱ و ۱۴ ساله در بمباران شهر «پریویلیا» در نزدیکی این روستا توسط نیروهای روسیه خبر داد.

در پی دفاع غیرمنتظره مردم و نیروهای نظامی اوکراین در هفته‌های آغازین تهاجم مسکو، نظامیان روسیه از اشغال کل کشور منصرف شده و تمرکز خود را معطوف مناطق شرقی اوکراین کرده‌اند.

مناطق شرقی اوکراین بویژه شهر ماریوپل طی هفته‌های گذشته زیر حملات سنگین موشکی و هوایی نیروی روسیه بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روسیه دوشنبه هفته جاری «روز پیروزی» در جنگ جهانی دوم علیه نازی‌ها را جشن می‌گیرد و در تلاش است تا فردا کنترل ماریوپل را به‌دست بگیرد. این شهر از نخستین روزهای حمله نظامی مسکو، تحت محاصره بوده و گزارش‌ها حاکی است که حدود دو هزار نظامی اوکراین برای جلوگیری از سقوط شهر به‌دست روسیه، در آن در حال نبرد هستند.

بعد از هفته‌ها تاخیر، نهایتا عملیات تخلیه غیرنظامیان پناه گرفته در تونل‌های زیرزمینی کارخانه فولاد آزوف‌استال این شهر روز شنبه هفته جاری به اتمام رسید.

هم اکنون نظامیان اوکراینی در این کارخانه پناه گرفته‌اند و یک فرمانده نظامی محلی روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت که شب گذشته سه جنگنده روسی همراه با آتش تانک‌ها و توپخانه، این کارخانه را دوباره هدف حمله قرار دادند.

سیویاتوسلاف پالامار، معاون فرمانده گردانی که در ماریوپل در حال مقاومت است، افزود: «ما به‌صورت مداوم زیر بمباران هستیم و نیروهای روسیه می‌خواهند که این کارخانه را به تلی از خاکستر تبدیل کنند».

او همچنین از شمار بالای زخمی‌ها در این کارخانه فولاد خبر داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، شنبه شب و همزمان با اتمام تخلیه غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوف‌استال اعلام کرد که تلاش‌ها برای ایجاد کریدورهای انسان‌دوستانه و تخلیه غیرنظامیان باقی‌مانده در ماریوپل و شهرهای محاصره شده ادامه خواهد داشت.

دولت اوکراین همچنین از نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده است تا کریدوری برای تخلیه نظامیان محاصره شده در تونل‌های زیرزمینی کارخانه آزوف‌استال ایجاد شود.

انتظار می‌رود آقای زلنسکی در نشست هفت کشور صنعتی جهان (گروه هفت شامل آلمان، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) که روز یکشنبه برگزار خواهد شد، سخنرانی کند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد روز یکشنبه همچنین انفجارهایی در بندر اودسا در جنوب اوکراین شنیده شد. روز شنبه نیز روسیه با موشک‌های کروز این بندر را مورد هدف قرار داد و ۲۵۰ ساختمان تخریب شد. این بندر راهبردی، طی سه ماه گذشته به‌صورت متمادی از طرف روسیه بمباران شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG