لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

اعتراضات بلاروس؛ بازداشت‌ها ده‌ها نفر از معترضان و روزنامه‌نگاران


پلیس بلاروس ده‌ها معترض و روزنامه‌نگاری را که برای رسانه‌های محلی و خارجی در مینسک، پایتخت این کشور، کار می‌کنند، در نوزدهمین روز اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بازداشت کرد.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به نقل از نهادهای فعال در حوزه حقوق بشر گزارش داد که عصر پنج‌شنبه ۶ شهریور در مجموع ۱۶ روزنامه‌نگار به هنگام پوشش خبری اعتراضات در میدان آزادی مینسک بازداشت شدند.

وزارت کشور بلاروس اما می‌گوید که این روزنامه‌نگاران با مینی‌بوس به یک مرکز پلیس انتقال داده شده‌اند تا صرفا در آنجا مجوز کاری آنها بررسی شود.

از جمله این روزنامه‌نگاران یکی از عکاسان گروه بلاروس در رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، و روزنامه‌نگارانی از آسوشیتدپرس، خبرگزاری بلاروسی بلاپان و خبرگزاری روسی تاس بودند که اغلب آنها ساعاتی بعد آزاد شدند.


این گزارش می‌گوید، پس از بازداشت روزنامه‌نگاران، صدها تن از معترضان که در میدان آزادی تجمع کرده بودند به سمت میدان استقلال شهر مینسک راهپیمایی خود را آغاز کردند اما با هجوم نیروهای پلیس مواجه شدند.

پلیس بلاروس ۱۸۹ نفر از معترضان را نیز در روز پنج‌شنبه بازداشت کرد. معترضان خواهان کناره‌گیری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، هستند که ۲۶ سال است قدرت را در اختیار گرفته. او اما به رغم اعتراضات گسترده در کشورش نشان داده که حاضر نیست قدرت را ترک کند.

این میان روسیه بر آمادگی خود برای کمک امنیتی به حکومت بلاروس تاکید کرده و به اتحادیه اروپا و ایالات متحده هشدار داده که از دخالت در اوضاع این کشور خودداری کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند که رای‌گیری‌ها عادلانه و آزاد برگزار نشده و از حکومت بلاروس خواسته‌اند سرکوب معترضان را متوقف کرده و با آنها گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG