لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

عمر طولانی می‌خواهید؟ از نوشیدنی‌های گازدار و شیرین دوری کنید


علاقه‌مندان به نوشیدنی‌های شیرین و گازدار باید مراقب باشند. در روزهای اخیر باز هم خبرهای بدی در مورد ضرر این نوع نوشیدنی‌ها منتشر شده و شاید وقت آن رسیده که آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

بر اساس نتایج یک پژوهش ۱۹ ساله در ده کشور اروپایی که روی حدود ۴۵۰ هزار نفر داوطلب انجام شده، کسانی که روزانه دو لیوان یا بیشتر نوشیدنی‌ گازدار مصرف می‌کنند با خطر بیشتری در ابتلا به بیماری‌های مرگبار مواجه هستند.

این پژوهش که نتایج آن روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریورماه، در مجله انجمن پزشکی آمریکا (جاما) منتشر شد می‌گوید افرادی که روزانه دو لیوان یا بیشتر نوشیدنی‌ سرشار از شکر می‌نوشند با ریسک بالاتر مرگ ناشی از اختلال در دستگاه گوارش روبه‌رو هستند. و کسانی که روزانه دو لیوان یا بیشتر نوشیدنی‌ گازدار لایت می‌نوشند با ریسک بالاتر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی مواجه هستند.

دکتر شارون برگکیست، استاد پزشکی دانشگاه آتلانتا می‌گوید: «نتایج پژوهش‌های تجربی نشان می‌دهد که مصرف زیاد شکر و بالا بودن قند خون به لایه‌های درونی روده آسیب زده و با از بین بردن سیستم ایمنی باعث تورم روده می‌شود و با تغییر دادن ترکیب باکتری‌های موجود در روده و در نتیجه عفونت روده احتمال ابتلا به بیماری‌های گوارشی را افزایش می‌دهد.»

در این پژوهش جدید همچنین هشدار داده شده که میزان مصرف نوشیدنی‌های گازدار و حاوی شکر با افزایش خطر ابتلا به پارکینسون ارتباط دارد ولی با احتمال ابتلا به سرطان و آلزایمر مرتبط نیست.

این پژوهش جدید یکی از مجموعه تحقیقاتی است که اخیرا در مورد ضررهای نوشیدنی‌های گازدار و سرشار از شکر منتشر شده است.

در ماه فوریه انجمن بیماری‌های قلبی آمریکا در یک پژوهش جدید گفت نوشیدن روزانه دو لیوان یا بیشتر از نوشیدنی‌هایی که به شکل مصنوعی شیرین می‌شوند خطر ابتلا به سکته ناشی از انعقاد خون، حمله قلبی و مرگ زودرس در زنان بالای ۵۰ سال را افزایش می‌دهد.

پژوهش‌های قبلی نیز ارتباط بین میزان مصرف نوشیدنی‌های گازدار و حاوی شکر با حمله قلبی، زوال عقل، دیابت نوع دو، چاقی مفرط و نارسایی‌های متابولیک را که به بیماری‌های قلبی و دیابت منجر می‌شود نشان داده‌اند.

در ماه مارس یک پژوهش دیگر که نتایج آن در مجله پزشکی «سیرکیولیشن» منتشر شد با بررسی اطلاعات پزشکی و سلامتی بیش از ۸۵ هزار زن و حدود ۴۰ هزار مرد در آمریکا نشان داد که مصرف بیش از دو واحد در روز (لیوان یا قوطی) نوشیدنی سرشار از شکر یا شکر مصنوعی خطر مرگ زودرس در میان زنان را ۶۳ درصد و در میان مردان ۲۹ درصد افزایش می‌دهد.

این تحقیقات نشان می‌دهند که هر چه مصرف این نوع نوشیدنی‌ها بیشتر باشد خطر ابتلا به عوارضی که برشمرده شد، افزایش خواهد یافت.

در میان پژوهش‌هایی که اخیرا منتشر شده فقط یک مورد مصرف این نوع نوشیدنی‌ها را با احتمال ابتلا به سرطان مرتبط می‌داند.

پژوهشکده علوم پزشکی بی‌ام‌جی در ماه ژوئیه در نتایج تحقیقات طولانی خود در مورد صد هزار فرد بالغ در فرانسه گفت حتی مصرف یک لیوان کوچک (حدود ۱۰۰ میلی‌لیتر) از نوشیدنی‌های سرشار از شکر و شکر مصنوعی در روز احتمال ابتلا به سرطان را تا ۱۸ درصد و سرطان پستان را تا ۲۲ درصد افزایش می‌دهد.

تمامی این پژوهش‌ها مشاهده‌ای بوده و پژوهشگران نتوانسته‌اند علت و معلول در رابطه بین مصرف این نوع نوشیدنی‌ها با بیماری‌ها را مشخص کنند. به همین دلیل نمی‌توانند با قطعیت بگویند که آیا شکر مصنوعی، نوع خاصی از نوشیدنی‌ها، ارتباط آن با چاقی مفرط و یا عوامل ناشناخته دیگر دقیقا کدام یک باعث بيماری می‌شود.

XS
SM
MD
LG