لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

یک پایگاه نظامی در شمال شرق اربیل هدف حمله پهپادی قرار گرفت


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در اقلیم کردستان عراق روز شنبه دوم مرداد از حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی در استان اربیل که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، خبر داد.

سرهنگ وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف ضد دولت اسلامی (داعش)، تایید کرده است که در ساعات اولیه روز جمعه، پایگاه نظامی «باشور» در ۷۰ کیلومتری شمال شرق استان اربیل هدف یک پهپاد بدون سرنشین قرار گرفته است.

به گفته این سخنگو، حمله اخیر هیچ‌گونه تلفات جانی یا خسارتی به دنبال نداشته است.

این حمله در آستانه دیدار مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در روز دوشنبه آینده (۴ مرداد) رخ داده است. احتمال خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق از محورهای اصلی این ملاقات عنوان شده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است اما آمریکا همواره گروه‌های شبه نظامی وابسته به حکومت ایران را به حملات موشکی و پهپادی علیه نیروهای خود در خاک عراق متهم می‌کند.

پس از حمله هوایی آمریکا به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در ششم تیرماه، حملات به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق تشدید شده و به سوریه نیز گسترش یافته است. در نتیجه حملات راکتی روز ۱۶ تیر به پایگاه عین الاسد سه نظامی آمریکایی مجروح شدند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که ۲۲ تیرماه منتشر کرد به نقل از دو مقام امنیتی عراق و سه فرمانده شبه‌نظامیان شیعه عراقی نوشت حسین طائب، رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، در ملاقات اخیر خود با فرماندهان شبه‌نظامیان شیعه در شهر بغداد از آن‌ها خواسته است حملات به اهداف آمریکایی را تشدید کنند.

از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا کنون حدود ۵۰ حمله علیه منافع آمریکا در عراق صورت گرفته است. در حمله راکتی در بهمن ماه سال گذشته به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل، در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال عراق، دست‌کم هشت تن مجروح شدند و یک نفر نیز جان باخت.

گروه‌های شبه‌ نظامی شیعه که اغلب به نام «حشد الشعبی» شناخته می‌شوند، مخالف حضور نظامی آمریکا در عراق‌‌اند. مقامات جمهوری اسلامی در این سال‌ها بارها اعلام کرده‌اند که تامین مالی و تسلیحاتی این گروه‌ها را بر عهده دارند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، الجزیره و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG