لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

پیتر دفریس، گزارشگر مشهور پرونده‌های جنایی در هلند، بر اثر اصابت گلوله درگذشت


پیتر دفریس پیش از این پیام‌های تهدیدآمیزی از گروه‌های جنایی بر سر پرونده‌های مختلف دریافت کرده بود
پیتر دفریس پیش از این پیام‌های تهدیدآمیزی از گروه‌های جنایی بر سر پرونده‌های مختلف دریافت کرده بود

خانواده پیتر ار. دفریس، گزارشگر جنایی‌نویس مشهور هلندی، و شبکه رسانه‌ای آرتی‌ال هلند روز پنج‌شنبه ۲۴ تیر از مرگ او یک هفته پس از آن که در خیابان هدف گلوله قرار گرفت، خبر دادند.

دفریس ۶۴ ساله در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی به عنوان تحلیل‌گر امور جنایی و گزارشگر کهنه‌کار حضور می‌یافت که هم در نهادهای اجرای قوانین و هم در میان گروه‌های زیرزمینی و پنهان منابع متعددی داشت.

سوءقصد به او در یک خیابان پرتردد آمستردام خشم عمومی را در سراسر اروپا به دنبال داشت و مارک روته، نخست‌وزیر هلند، نیز روز پنج‌شنبه بر تعقیب همه کسانی که در این رخداد نقش داشتند تاکید کرد.

آقای دفریس پیش از این پیام‌های تهدیدآمیزی از گروه‌های جنایی بر سر پرونده‌های مختلف دریافت کرده بود.

خانواده او در بیانیه‌ای که شبکه آرتی‌ال هلند منتشر کرد، عنوان کردند: «پیتر تا آخرین لحظه جنگید، اما نتوانست که در این نبرد پیروز شود. او در جمع کسانی مرد که عاشق وی بودند».

این بیانیه اضافه می‌کند: «او به درستی بر سر این شعار خود ایستادگی کرد: کسی که زانو می‌زند نمی‌تواند آزاد باشد».

آرتی‌ال هلند نیز که کارفرمای آقای دفریس است در بیانیه‌ای به ستایش از او پرداخت و گفت: «نفوذ پیتر از هر گونه کنش ناشی نفرت قدرتمندتر است. ما همچنان آزادانه درباره اجحاف و بی‌عدالتی در جامعه سخن خواهیم گفت».

آقای دفریس اخیراً پرونده جنایی رضوان تاغی، از خطرناک‌ترین تبهکاران هلند، را در دست داشت. او در ماه مه ۲۰۱۹ نامه‌ای دریافت کرد که نشان می‌داد در «لیست مرگ» رضوان تاغی قرار دارد.

رضوان تاغی، تبهکار مراکشی‌تبار هلندی که در ۱۰ پرونده قتل از جمله پرونده قتل محمدرضا کلاهی در سال ۲۰۱۵ متهم است در آذرماه ۹۸ در امارات متحده عربی دستگیر شد.

به گفته مقام‌های ایرانی، محمدرضا کلاهی، مسئول اصلی انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ بود، انفجاری که منجر به مرگ تعدادی از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله محمد حسینی بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور، شد.

محمدرضا کلاهی ۲۴ آذر ۱۳۹۴ در شهر آلمیره هلند توسط فردی در خیابان از نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و همان روز در بیمارستان جان سپرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG