لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

قانونگذار راستگرای هلندی مسابقه کاریکاتور پیامبر اسلام را لغو کرد


یک قانونگذار راستگرای هلند که به خاطر تهدید به مرگ در واکنش به اظهارات تند ضد اسلامی سال‌ها تمام وقت تحت حفاظت پلیس بوده روز پنجشنبه مسابقه کاریکاتور پیامبر اسلام را به دلیل نگرانی در مورد تهدیدهای شدید لغو کرد.

به گزارش شبکه خبری فاکس‌نیوز، خیرت ویلدرس در یک بیانیه کتبی گفت: «به منظور جلوگیری از ایجاد خطر برای قربانیان خشونت اسلامی من تصمیم گرفتم مسابقه کاریکاتور را برگزار نکنم.»

این مسابقه قرار بود در ماه نوامبر و دفتر حزب او «برای آزادی» در پارلمان هلند برگزار شود.

خیرت ویلدرس که در اظهارنظرهای تحریک آمیز در مورد اسلام سابقه طولانی دارد در بخش دیگری از بیانیه خود گفت: «موضوع فقط من نیستم. مخالفان سرسخت این برنامه نه فقط من، بلکه کل هلند را یک هدف می‌دانند.»

او پس از صدور این بیانیه در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «اسلام با تهدید به مرگ، خشونت و فتوا یکبار دیگر چهره واقعی خود را نشان داد. با این همه امنیت و سلامت هموطنان من در درجه اول قرار دارد.»

هلند تاکید کرده که برگزاری این مسابقه هیچ ربطی به دولت ندارد. نخست وزیر هلند هفته گذشته انگیزه آقای خیرت برای برگزاری این برنامه را زیر سئوال برد و گفت: «هدف او بحث در مورد اسلام نیست، هدف او این است که تحریک‌آمیز باشد.»

با این همه او افزود که مردم در هلند حق آزادی بیان دارند و دولت قصد ندارد این مسابقه را لغو کند.

در واکنش به برگزاری این مسابقه یک مرد ۲۶ ساله که گفته می‌شود پاکستانی است به جرم تهدید کردن به مرگ در شهر لاهه بازداشت شد.

اوایل وقت روز پنجشنبه یک قاضی هلندی بازداشت مردی را که تهدید کرده بود به خیرت ویلدرس حمله خواهد کرد به مدت دو هفته تمدید کرد.

دادستانی گفت قاضی دستور داده تا زمانی که تحقیقات در مورد اتهام تهدید تروریستی و تدارک یک قتل تروریستی ادامه دارد این متهم در زندان باقی بماند.

روز چهارشنبه حدود ۱۰ هزار نفر از طرفداران گروه تحریک لبیک پاکستان که به پیروزی عمران خان در انتخابات سراسری ماه گذشته کمک کرد راهپیمایی کرده و از عمران خان نخست وزیر جدید پاکستان خواستند مناسبات دیپلماتیک با هلند را قطع کند.

دولت پاکستان گفته است در مورد برگزاری این مسابقه در سازمان ملل متحد اعتراض خواهد کرد.

روز پنجشنبه نیز هزاران نفر از اسلام گرایان تندرو در اعتراض به برگزاری این مسابقه به سوی پایتخت پاکستان راهپیمایی کردند. پلیس برای مدتی این راهپیمایی را در ۱۶۰ کیلومتری اسلام آباد متوقف کرد ولی سپس اجازه داد که ادامه پیدا کند.

در شهر اسلام آباد تمامی خیابان‌های اصلی با کانتینر مسدود شدند تا از رسیدن تظاهرکنندگان به ساختمان سفارت هلند و دیگر کشورها جلوگیری شود.

برگزاری این راهپیمایی‌ها نشانه خشم شدید بسیاری از مردم پاکستان از برگزاری مسابقه کاریکاتور پیامبر اسلام است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز پنجشنبه گفت این کشور نگرانی عمیق خود در مورد برگزاری این مسابقه را به هلند اطلاع خواهد داد. با این همه او افزود پاکستان از اقدامات شدید و غیرضروری علیه هلند پرهیز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG