لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

آتش‌سوزی‌ موسمی در کانادا، نیویورک را آلوده‌ترین شهر جهان کرد


نمایی از شهر نیویورک
نمایی از شهر نیویورک

دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی در شرق کانادا باعث شد که روز چهارشنبه ۱۷ خرداد مدارس در سواحل شرقی ایالات متحده از دانش آموزان بخواهند برنامه‌های خود در فضای باز را لغو کنند و همچنین از میلیون‌ها آمریکایی خواسته شد که در خانه بمانند.

سازمان ملی هواشناسی آمریکا در این روز برای سواحل شرقی ایالات متحده هشدار کاهش خطرناک کیفیت هوا صادر کرد. مقامات بهداشتی از ایالت‌ شمال شرقی ورمونت تا کارولینای جنوبی و از اوهایو تا کانزاس در غرب این کشور به ساکنان هشدار دادند که رفتن بیرون از خانه به دلیل وجود ذرات ریز در هوا باعث مشکلات سلامتی می‌شود.

در برخی مناطق، شاخص کیفیت هوا (ای‌کیو آی) که آلاینده‌های اصلی از جمله ذرات معلق تولید شده توسط آتش‌سوزی را اندازه‌گیری می‌کند، بسیار بالاتر از۴۰۰ بود. شاخص کیفیت هوای ۱۰۰ به عنوان «ناسالم» و ۳۰۰ به عنوان «خطرناک» تعیین شده است.

شهر نیویورک بعداز ظهر چهارشنبه با رسیدن به شاخص کیفیت هوای ۳۴۲ به آلوده‌ترین کلان شهر جهان از نظر آلودگی هوا تبدیل شد. به گزارش وبسایت «آی‌کیوآر» در همین روز کیفیت هوا در دبی ۱۶۸ و دهلی نو ۱۶۴ بود. به عبارت دیگر، آلودگی هوا در نیویورک بیش از دوبرابر دبی بود.

شاخص کیفیت هوا در شهر کوچک بیتلهم در ایالت پنسیلوانیا در روز چهارشنبه برای ساعاتی به شاخص ۴۱۰ رسید.

مه غلیظی روز چهارشنبه شهر نیویورک را در برگرفت به طوری آسمانخراش‌ها دیده نمی‌شدند. آلودگی هوا در شهر نیویورک به حدی رسید که خورشید شبیه گوی مایل به قرمز دیده شده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا دوشنبه از ترسناک‌ بودن وضعیت در کل کشور گفت.

فرانسوا لوگو،‌ نخست وزیر منطقه کبک، نیز گفته است «در حال حاضر، با نیروی انسانی که داریم، می‌توانیم همزمان با ۴۰ آتش‌سوزی مقابله کنیم. اما ما ۱۵۰ آتش‌سوزی داریم، بنابراین باید مطمئن شویم که بر مشکلات فوری‌تر تمرکز کنیم.»

رویترز می‌گوید، در حالی که آتش‌سوزی‌های وسیع در نقاط مختلف کانادا ادامه دارد، تاکنون بیش سه میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در کانادا سوخته شده که چنین رقمی ۱۳ برابر از میانگین ۱۰ ساله این کشور بالاتر است.

طبق این گزارش، بیش از ۱۲۰ هزار نفر نیز مجبور شده‌اند که به طور موقت خانه خود را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG