لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار اجرای سریع و کامل توافقات صورت گرفته بین ایران و آژانس شدند


بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور حاضر در توافق هسته‌ای موسوم به برجام، روز چهارشنبه ۱۷ اسفند در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام بر لزوم اجرای سریع و کامل توافقات صورت گرفته بین ایران و اژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حل‌وفصل مسائل پادمانی تاکید کردند.

در این بیانیه با اشاره به سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران تصریح شده است٬ ایران به طور «داوطلبانه موافقت» کرده که به آژانس اجازه دهد که راستی‌آزمایی و نظارت بیشتری را انجام دهد.

این سه کشور اروپایی اضافه کرده‌اند: « مدیرکل آژانس در گزارش ۸-۲۰۲۳ جی‌-او-وی خبر داده است که ایران موافقت خود را با افزایش دفعات و شدت فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس اعلام کرده است.»

بریتانیا، فرانسه و آلمان گفته‌اند: «ما ایران را برای اجرای سریع و کامل چنین اقدامات توافق شده با توجه به تداوم و توسعه گسترده برنامه هسته‌ای‌اش پاسخگو می‌دانیم.»

غنی سازی اورانیوم

در این بیانیه همچنین با اشاره به عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای برجام، نسبت به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده به خصوص اورانیوم ۶۰ درصدی ابراز نگرانی شده است.

این سه کشور نسبت به کشف ذارت اورانیوم غنی شده ۸۳.۷ درصدی در تاسیسات هسته‌ای فردو به شدت ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند، ایران هنوز ما را متقاعد نکرده است که وجود چنین موادی به علت نوسانات ناخواسته هنگام غنی‌سازی بوده است. «ما از ایران می‌خواهیم که به طور کامل با آژانس برای ارائه توضیحات فنی معتبر در مورد منشاء این ذرات همکاری کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته تایید کرد که بازرسان این نهاد ذرات اورانیوم غنی‌شده با غلظت سطح ۸۳.۷ درصد را در تاسیسات غنی سازی فردو در نزدیکی کشف کرده‌اند. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گفته بود که این سطح از غنی‌سازی اورانیوم فاصله چندانی با سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در ادامه بیانیه خود گفته‌اند که غنی‌سازی بی‌سابقه تا سطح ۸۳.۷ درصد همزمان با تداوم ذخیره سازی اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰ درصد و ادامه گسترش ظرفیت‌های غنی‌سازی ایران رخ می‌دهد.

این سه کشور می‌گویند٬ هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی سازی تا این حد در ایران وجود ندارد. این گام، همراه با برنامه هسته‌ای گسترده‌تر این کشور، ایران را به طور خطرناکی به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان تاکید کرده اند چنین اقداماتی، استدلال‌های ایران مبنی بر این که برنامه هسته‌ایش فقط برای اهداف صلح آمیز است، تضعیف می‌کند.

این سه کشور اروپایی خواهان تداوم گزارش‌های منظم و کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته‌ای ایران شده‌اند.

آلمان، بریتانیا و فرانسه همچنین بر تداوم رایزنی‌‌های خود با شرکای بین‌المللی جهت دستیابی بهترین روش برای مقابله با تشدید بی‌وقفه و خطرناک فعالیت هسته‌ای ایران تاکید کرده و از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته‌اند قبل از جلسه شورای حکام آژانس در ماه ژوئن، این شورا را در جریان پیشرفت کار قرار دهد و در صورت لزوم، اطلاعات موجود را به روز کند.

نماینده آمریکا نیز روز گذشته در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت٬ ایران باید اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای خود و پیگیری مداوم اقداماتی که خطرات جدی اشاعه را به همراه دارد، متوقف کند.

لورا هولگیت، سفیر آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با اشاره به کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده با غنای بالای ۸۰ درصد در تاسیسات فردو گفت: «ایران باید فورا درباره این موضوع شفاف‌سازی کند. اقدامات ایران، چه عمدی و چه سهوی، به تشدید تنش‌ها منجر می‌شود.»

XS
SM
MD
LG