لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

بریتانیا، آلمان و فرانسه خواستار «شفافیت و همکاری کامل» ایران با آژانس شدند


بریتانیا، آلمان و فرانسه روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی ضمن تاکید بر لزوم «شفافیت و همکاری کامل» اعلام کردند که جمهوری اسلامی قانونا موظف است بر اساس پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «کد اصلاحی ۳.۱» این پادمان را اجرا کند.

سه قدرت اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران روز چهارشنبه،‌ ۲۵ آبان‌ماه، در بیانیه مشترک خود هشدار دادند: «بر اساس قوانین بین‌المللی، ایران نمی‌تواند وظیفه خود را تغییر دهد یا به طور یک‌جانبه از آن خارج شود.»

بر اساس کد اصلاحی ۳.۱، هر کشور عضو پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف است که در بدو طرح‌ریزی برای اجرای یک برنامه هسته‌ای، این آژانس را از تصمیم خود مطلع کند.

بر اساس برجام، ایران موظف به اجرای کد اصلاحی است که سازوکاری مهم برای جامعه جهانی در زمینه اطمینان یافتن از عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سوی جنبه‌های نظامی به شمار می‌رود.

برلین، لندن و پاریس در بیانیه مشترک خود با اشاره به «شرایط بسیار خطرناک» کنونی در زمینه پرونده هسته‌ای ایران تاکید کردند: «ما از ایران می‌خواهیم که فورا از تشدید تنش‌ هسته‌ای دست برداشته و راه رفته را بازگردد.»

این سه کشور اروپایی همچنین از جمهوری اسلامی خواسته‌اند با اجرای کامل پروتکل الحاقی و همکاری کامل با آژانس «گام مهمی در جهت اعتمادسازی» بردارد.

در این بیانیه همچنین بار دیگر آمده که کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران اکنون بیش از ۱۸ برابر مقدار مجاز در برجام است و این اورانیوم‌ها با درصد خلوص ۵، ۲۰ و ۶۰ درصد غنی شده‌اند.

در خردادماه سال جاری نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به شورای حکام اعلام کرده بود که ذخایر اورانیوم غنی‌‌شده ایران به بیش از ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه همچنین تاکید کردند: «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای این فعالیت‌هایی که با تعهدات برجامی ایران برای سطوح غنی‌سازی و مقادر مواد غنی‌شده مغایرت دارد، وجود ندارد.»

این سه کشور با اشاره به افزایش شدید در فعالیت اتمی ایران افزودند: «این موضوع تردیدهای جدی در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند، برنامه‌ای که امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند.»

این بیانیه در شرایطی منتشر شده که این سه کشور به همراه آمریکا به دلیل عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در هفته جاری پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران را به آژانس ارائه کرده‌اند.

در واکنش به این اقدام قدرت‌های غربی، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تهدید کرد که در صورت تصویب چنین قطعنامه‌ای «معلوم نیست سفر هیئت آژانس به ایران نتیجه‌ای به دنبال داشته و مفید باشد».

اما رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده که دیدار هفته آینده با مقامات ایرانی برای پایان دادن به بن‌بست گفت‌وگوها درباره کشف آثار اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده ایران انجام شود.

آقای گروسی روز چهارشنبه ۲۵ آبان در توئیتی نوشت: «امیدوارم دیدار فنی با ایران که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، انجام شود.»

نگرانی جمهوری اسلامی از تصویب قطعنامه علیه خود در شورای حکام آژانس در حالی است که در ماه ژوئن نیز قطعنامه مشابهی با اکثریت آرا در این شورا تصویب شد.

XS
SM
MD
LG