لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

رایزنی آمریکا و سه کشور اروپایی با متحدان عرب درباره ایران


یکی از نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی
یکی از نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی

کمتر از دو هفته‌مانده به از سرگیری مذاکرات وین، مدیران سیاسی سه قدرت اروپایی عضو برجام شامل فرانسه، آلمان و بریتانیا و همچنین نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان در نشستی در ریاض، با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر و اردن رایزنی کردند.

به گزارش سایت وزارت خارجه آلمان، نمایندگان کشورهای یاد شده درباره اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه از جمله «اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی ایران در منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

آن‌ها همچنین به طرح دغدغه‌ها و مسائل موجود در رابطه با دور جدید مذاکرات وین پرداختند.

دور هفتم مذاکرات احیای برجام قرار است هشتم آذرماه در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود. این مذاکرات از ۳۰ خردادماه امسال، پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، متوقف مانده بود. آمریکا در مذاکرات وین به صورت غیر مستقیم حضور دارد.

نمایندگان سه کشور اروپایی و ایالات متحده در نشست روز پنج‌شنبه بر اهمیت «دستیابی سریع» و «اجرای فوری» راهکاری به این منظور (بازگشت به برجام) تاکید کردند.

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان، تهران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، اما برجام را «توافقی بد» توصیف کرد و در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از آن، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرد.

حکومت ایران نیز یکسال بعد با عدول از برجام، به طور پیوسته برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.

محکومیت دوباره «اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده» حکومت ایران در منطقه

دیپلمات‌های غربی همچنین از کوشش‌های شرکای منطقه‌ای خود برای کاهش تنش‌ها و تقویت گفت‌وگو در منطقه استقبال کردند.

آن‌ها با تایید عزم خود برای پیگیری و رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی گسترده‌تر منطقه، درباره «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی ایران در منطقه، از جمله انتقال و استفاده از موشک‌های بالستیک و پهپادهایی که منجر به حملاتی علیه شرکای منطقه‌ای شده است، گفت‌وگو کردند.

نمایندگان کشورهای اروپایی و آمریکا بار دیگر ضمن محکوم کردن چنین فعالیت‌هایی، از تداوم این‌گونه اقدام‌ها از سوی حکومت ایران ابراز نگرانی کردند.

آن‌ها تاکید کردند که تقویت گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بازگشت متقابل به تعهدات برجام به نفع کل خاورمیانه خواهد بود. در این صورت، مشارکت‌های منطقه‌ای و تبادلات اقتصادی بیشتری امکان‌پذیر خواهد شد و تاثیرات بلندمدتی در زمینه رشد و رفاه تمامی مردم منطقه از جمله ایران خواهد داشت.

پیش از این، آمریکا و کشورهای متحد عرب آن در حوزه خلیج فارس روز چهارشنبه در بیانیه‌ای مشترک، جمهوری اسلامی ایران را به ایجاد بحران هسته‌ای و همچنین بی‌ثبات کردن خاورمیانه از طریق توسعه برنامه موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین متهم کرده بودند.

با استفاده از سایت وزارت خارجه آلمان و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG