لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

رئیسی: تبادل زندانی یکی از آثار مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا بود


سخنرانی ابراهیم رئیسی برای «جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا» در نیویورک، ۲۷ شهریور
سخنرانی ابراهیم رئیسی برای «جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا» در نیویورک، ۲۷ شهریور

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌سر می‌بَرد، عصر دوشنبه ۲۷ شهریور طی یک سخنرانی گفت که بین ایران و آمریکا «مذاکراتی به‌واسطه برخی کشورها انجام شد که تبادل اخیر زندانیان نیز یکی از آثار آن بود.»

همزمان با حضور ابراهیم رئیسی در نیویورک، جمهوری اسلامی در ازای دریافت دارایی‌های مسدودشده خود به ارزش شش میلیارد دلار، ۵ ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کرد.

رئیس‌جمهوری ایران که برای «جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا» سخن می‌گفت، توضیح بیشتری درباره این مذاکرات ارائه نکرد.

ابراهیم رئیسی ساعاتی پیش از سفر خود به نیویورک با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دیدار و به نوشته خبرگزاری‌های داخلی، «گزارشی از برنامه سفر خود ارائه کرد» و رهبر جمهوری اسلامی هم «توصیه‌های لازم» را به او بیان کرد.

رئیس‌جمهوری ایران عصر دوشنبه در نیویورک در مورد آینده روابط جمهوری اسلامی با آمریکا گفت: «انتظار این است که اگر دولت آمریکا در حرف می‌گوید به تعهدات پایبند است، در عمل هم پایبندی خود را نشان دهد ... و آنچه می‌تواند موجب جلب اعتماد ما شود تغییر این رفتار زورگویانه و عمل بر اساس تعهدات خواهد بود.»

در سفر نیویورک، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، نیز آقای رئیسی را همراهی می‌کند. این درحالی است که او که پیشتر رئیس سازمان زندان‌ها و سخنگوی قوه قضائیه بوده از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است. هواپیمای حامل ابراهیم رئیسی به نیویورک نیز مربوط به خطوط هوایی «معراج» است که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

قرار است ابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه به وقت محلی (بعد از ظهر به وقت تهران) به‌عنوان دومین سخنران در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده بر اساس فهرست اعلامی سخنرانان از سوی سازمان ملل، نفر هفتم است.

تکذیب مذاکره با آمریکا در حاشیه مجمع عمومی

با وجودی که ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، روز دوشنبه ۲۷ شهریور در نشست خبری خود خبر داد که امکان انجام گفت‌وگوهای باواسطه در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود دارد، یک روز بعد، احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، «نقل قول منتشرشده در برخی کانال‌های خبری از رئیس‌جمهوری دربارهٔ آمادگی ایران برای مذاکره غیرمستقیم با آمریکا در حاشیه اجلاس سازمان ملل» را تکذیب کرد.

حدود سه هفته پیش از این نیز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته بود «همانطور که در اجلاس سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل با علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و اهتمام ایران ... گفت‌وگوهایی در حاشیه مجمع عمومی انجام شد، گفت‌وگوهای مستقیم با اعضای برجام و غیرمستقیم با آمریکا، اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل هم که در آخر ماه جاری برگزار می‌شود، فرصت مناسبی است که گفت‌وگوهای دیپلماتیک در چارچوب گفت‌وگوهایی که قبلا وجود داشته در حاشیه مجمع صورت بگیرد.»

رئیسی: پلیس هیچ‌گونه ضربه‌ای به مهسا امینی وارد نکرده بود

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنرانی عصر دوشنبه خود برای «جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا» در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت زنان در ایران، صدمه جسمی به مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را انکار کرد.

اودر مورد جان‌باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که مرگ او در بازداشتگاه، سال گذشته جرقه اعتراضات سراسری را در ایران زد، گفت: «در حادثه سال قبل که دختر خانمی دچار حادثه شد، همه تحقیقات قطعی پزشکی نشان داد که هیچ گونه ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده.»

این درحالی است که امجد امینی، پدر مهسا امینی، تأکید کرده است که مشاهداتش از پیکر فرزند خود با گزارش سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی همخوانی ندارد و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند این گزارش را تأیید کند.

او تأکید کرد با چشمان خود دیده که روی پیکر دخترش، در ناحیه پشت گردن و گوش رد خون بوده و قسمت زیادی از بدن او از جمله پاهایش کبود شده بود.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی نیز اعلام کرده است که قوه قضائیه جمهوری اسلامی تاکنون هیچ‌گونه دلایل قانع‌کننده‌ای به خانواده، وکلا و حتی جامعه علمی کشور مبنی بر طبیعی بودن مرگ مهسا ارائه نکرده‌ است.

مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی پیش از اعلام نتیجه بررسی‌های پزشک قانونی، هرگونه ضرب‌وجرح مهسا امینی در گشت ارشاد را تکذیب کرده و ادعا می‌کردند که دلیل «فوت» این دختر ۲۲ ساله «بیماری زمینه‌ای» بوده است.

امجد امینی، پدر مهسا، بارها در گفت‌وگو با رسانه‌های داخل و خارج ایران ادعای مطرح شده از سوی مقامات و رسانه‌های حکومتی مبنی بر بیمار بودن دخترش را رد کرده است.

ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر خود به نیویورک، با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز دیدار کرد و در گفت‌وگو با او مدعی شد که «عدالت جنسیتی و توجه به حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران در دنیا کم‌نظیر است.»

این در حالی است که نهادهای حقوق بشری همواره از قوانین جمهوری اسلامی با عنوان «قوانین ضد زن» یاد کرده و تحمیل حجاب اجباری در ایران و دیگر موارد نقض حقوق زنان را محکوم کرده‌اند.

با استفاده از ایرنا، ایسنا و وب‌سایت دولت ایران؛ پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG