لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

ابراهیم رئیسی: نان سنتی به دست همه می‌رسد؛ همه مردم یارانه نان و دارو می‌گیرند


ابراهیم رئیسی مدعی شد که مردم نه گرانی نان، نه دارو و نه بنزین را تجربه نخواهند کرد.
ابراهیم رئیسی مدعی شد که مردم نه گرانی نان، نه دارو و نه بنزین را تجربه نخواهند کرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران می‌گوید برای جبران آزاد شدن قیمت نان، به ۹ دهک جامعه یارانه پرداخت خواهد شد.

ابراهیم رئیسی دوشنبه شب ۱۹ اردیبهشت در یک مصاحبه زنده تلویزیونی گفت تا زیرساخت‌ها فراهم شود، برای یک تا سه ماه، سه دهک اول جامعه تقریباً هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. دهک‌های چهارم تا نهم نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

او درباره زیرساخت‌ها توضیح نداد اما محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، روز یکشنبه گفته بود قرار بر این شده که در دو ماه اول تا زمان ایجاد شرایط، برای کاهش فشار گرانی‌های نان مبلغ نقدی واریز شود، ولی در ادامه به صورت کالابرگ الکترونیکی خواهد بود.

ابراهیم رئیسی در ادامه مدعی شد که «نان سنتی به دست همه مردم خواهد رسید».

خبرگزاری ایرنا شامگاه دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که پس از پایان گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری، مبلغ کمک معیشتی به حساب‌های مردم واریز شد.

پیش از این اظهارات رئیسی، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه سیاست‌های اقتصادی دولت را «مهم» خواند و از آن حمایت کرد.

این برنامه‌های اقتصادی در حالی پی گرفته می‌شود که افزایش نرخ تورم و افزایش مداوم و افسارگسیخته قیمت انواع کالا و خدمات در ایران در سال‌های گذشته موجب شکل‌گیری تجمعات اعتراضی گسترده در صنوف مختلف از جمله معلمان، کارگران و کشاورزان شده است.

برنامه نامشخص دولت برای یارانه دیگر محصولات تولیدی از آرد

اظهارات ابراهیم رئیسی درباره جبران جهش قیمت نان با پرداخت یارانه‌ها در حالی است که دولت هنوز برنامه مشخصی برای افزایش قیمت دیگر محصولات تولیدی از آرد، از جمله ماکارونی، شیرینی و غیره را اعلام نکرده است.

قیمت آرد طی یک هفته گذشته ۱۳ برابر شده و قیمت انواع نان، خصوصا نان فانتزی نیز به همین میزان افزایش داشته است.

از طرفی به گفته‌های مقامات دولتی، یارانه نانی که قرار است پرداخت شود، معادل روزانه ۲۵۰ گرم نان سنتی برای هر فرد است و بدین ترتیب خانواده‌هایی که نان بیشتری مصرف می‌کنند، باید آن را با قیمت آزاد خریداری کنند.

رئیس‌جمهوری ایران در سخنان خود توضیح نداد افزایش بیش از ۱۰ برابری قیمت نان فانتزی و نانی که برای نمونه در رستوران‌ها یا ساندویچ‌فروشی‌ها ارائه می‌شود، چگونه جبران می‌شود.

روزنامه «دنیای اقتصاد» اخیرا گزارش داد قیمت ساندویچ فلافل که ارزان‌ترین ساندویچ در مناطق میانی و متوسط شهر تهران و بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بود، طی دو روز اخیر به بیش از سی هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین رشد ۱۳ برابری قیمت آرد، بر تورم و افزایش قیمت دیگر محصولات و خدمات نیز تاثیر خواهد گذاشت و در صورتی که حتی یارانه‌ها افزایش قیمت نان را جبران کنند، مشخص نیست تورم دیگر کالاها چگونه جبران خواهد شد.

دولت می‌گوید برای جلوگیری از رانت و فساد در واردات گندم با ارز ۴۲۰۰ تومانی، همچنین جلوگیری از قاچاق آرد، دست به آزادسازی قیمت آن زده است.

این در حالی است که مقامات دولتی طی روزهای گذشته بارها از چشم‌انداز «کاهش ۳۰ درصدی مصرف نان» در کشور با افزایش قیمت آرد خبر داده‌اند.

حیدرعلی نصر، رئیس مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران، روز ۱۶ اردیبهشت با دفاع از آزاد شدن قیمت آرد و نان گفت که «ضایعات نان در استان‌های مختلف کشور از ۱۰ درصد تا ۵۰ درصد است که متوسط ۳۰ درصدی آن رقم بزرگی محسوب می‌شود».

وی یکی از عوامل اصلی ضایعات نان را «ارزانی» آن عنوان کرد.

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنان دوشنبه شب خود همچنین به موضوع اختصاص ارز ترجیحی برای واردات دارو اشاره کرد و گفت دولت در نظر دارد با متوقف کردن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو، افزایش قیمت آن برای مردم را از طریق شرکت‌های بیمه جبران کند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت مردم همان قیمت قبلی را پرداخت خواهند کرد و بقیه قیمت توسط شرکت‌های بیمه پرداخت خواهد شد.

او مدعی شد که مردم نه گرانی نان، نه دارو و نه بنزین را تجربه نخواهند کرد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه خبر، خبرگزاری ایسنا، باشگاه خبرنگاران جوان، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG