لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

سفر رئیسی به کردستان، پس از افشای نارضایتی خامنه‌ای از او


شهرهای کردنشین در جریان اعتراضات جاری صحنه اعتصابات گسترده بازاریان بوده است.
شهرهای کردنشین در جریان اعتراضات جاری صحنه اعتصابات گسترده بازاریان بوده است.

ابراهیم رئیسی به استان کردستان، مهد اعتراضات جاری در ایران، سفر کرد و در آن جا مدعی شد که «دشمنان» جمهوری اسلامی در پی «ناامن کردن» کردستان بودند. این سفر پس از افشای یک بولتن محرمانه صورت گرفته که در آن به نارضایتی خامنه‌ای از عملکرد رئیسی در زمینه مهار اعتراضات اشاره شده است.

رئیسی پنجشنبه، دهم آذر، در یک سخنرانی در سنندج، مرکز استان کردستان، بار دیگر اعتراضات جاری را «اغتشاشات» توصیف کرد و گفت: «دشمنان تصور کردند که با تحریک برخی نارضایتی‌ها می‌توانند کردستان را ناامن کنند».

اعتراضات جاری در ایران در واکنش به کشته شدن مهسا امینی، ۲۲ ساله اهل سقز، پس از بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد از کردستان آغاز شد و به سرعت به دیگر مناطق ایران سرایت کرد.

اما جمهوری اسلامی با متهم کردن کشورهای خارجی به دست داشتن در اعتراضات و همچنین گروه‌های کرد به «تجزیه‌طلبی»، به مواضع این گروه‌ها در اقلیم کردستان عراق در چندین نوبت حمله کرد.

این در حالی است که در جریان اعتراضات، معترضان بارها درباره همبستگی و اتحاد مناطق و اقوام مختلف ایرانی شعار داده‌اند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، نیز گفته است: «به مردم این دو منطقه [کردستان و سیستان و بلوچستان] اتهام تجزیه‌طلبی زده می‌شود؛ در حالی که کُرد و بلوچ از اصیل‌ترین اقوام ایرانی هستند که برای حفظ تمامیت ارضی کشور در طول تاریخ در کنار سایر هموطنان از جان مایه گذاشته‌اند».

فضای امنیتی در سنندج و دیدار با روحانیون

هم‌زمان با سفر ابراهیم رئیسی به سنندج، تصاویری از گشت‌زنی نیروهای امنیتی و سرکوب در خیابان‌های این شهر منتشر شده است.

رئیسی همچنین در جمع روحانیون این استان، بار دیگر بر واکنش «قاطعانه و سخت» جمهوری اسلامی در برابر معترضان تاکید کرد.

حضور وی در جمع روحانیون کردستان در حالی صورت گرفت که پیشتر جمعی از ماموستایان [استادان] و مدرسان و امامان جمعه سنندج و دهگلان، در استان کردستان، با انتشار ویدئویی از یک بیانیه مشترک خود خبر دادند که در آن چندین خواسته، از جمله برگزاری یک همه‌پرسی زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی در ایران، مطرح شده بود.

روحانیون اهل سنت سنندج و دهگلان همچنین خواستار آزادی بدون قید و شرط همه زندانیان اخیر از جمله ماموستا محمد خضرنژاد شدند و به حکومت نسبت به صدور اعدام معترضان هشدار دادند و تاکید کردند: «چنین کار دهشتناکی تنها باعث افزایش خشم ملت انقلابی خواهد شد».

سفر ابراهیم رئیسی به کردستان در چارچوب سفرهای استانی او صورت گرفته؛ مناطق کردنشین و استان سیستان و بلوچستان بیشترین آمار قربانیان سرکوب اعتراضات اخیر را داشته‌اند.

بر اساس آخرین آمار سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، تاکنون در استان سیستان و بلوچستان ۱۲۸ نفر، در کردستان ۵۳ نفر، در آذربایجان غربی ۵۱ نفر و در استان کرمانشاه نیز ۲۵ نفر، در اعتراضات جاری به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

پیشتر در جریان هک شدن خبرگزاری فارس، متن یک بولتن محرمانه به دست آمده که نشان می‌دهد علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد ابراهیم رئیسی در آرام کردن اعتراضات استان سیستان و بلوچستان رضایت نداشته است.

در این بولتن آمده وقتی رهبر جمهوری اسلامی «کم‌تحرکی» رئیسی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی را مشاهده کرده، گفته بود «اگر شما وقت ندارید این موضوع را پیگیری کنید من خودم پیگیری کنم».

XS
SM
MD
LG