لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

ابتکار: لایحه امنیت زنان در ایران خارج از نوبت بررسی می‌شود


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده روز پنجشنبه هشتم خرداد گفته است که به دستور حسن روحانی لایحه امنیت زنان دربرابر خشونت در خارج از نوبت بررسی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار با اشاره به قتل رومینا اشرفی، نوجوان گیلانی به دست پدرش، تصریح کرد، لایحه امنیت زنان دربرابر خشونت در خارج از نوبت با دستور رییس جمهوری رسیدگی می‌شود.

وی با بیان این که «این جنایت یک فاجعه دردناک برای جامعه به خصوص جامعه زنان بود»، اضافه کرده است: رییس جمهور نیز برای مقابله و پیشگیری از فاجعه‌های این چنینی دستور رسیدگی داد، تا از این وقایع جلوگیری شود.

قتل رومینا اشرفی به دست پدرش، رضا اشرفی، واکنش گسترده ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایران داشته است.

رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که رومینای ۱۳ ساله با مردی ۳۴ ساله متواری شده بود اما پلیس با شکایت خانواده اشرفی، پس از پنج روز او را به خانه بازمی‌گرداند. با این حال رضا اشرفی که ظاهرا نمی‌توانسته است با فرار دخترش از خانه کنار بیاید، او را در خواب با داس به قتل می‌رساند.

در همین حال، خبرگزاری تسنیم از بازداشت بهمن خاوری به اتهام «ربودن» رومینا اشرفی خبر داده است.

تسنیم می‌گوید، اتهام دیگر بهمن خاوری، تحریک پدر رومینا اشرفی است که در نهایت او را به قتل دختر خود واداشت.

قتل رومینا اشرفی در شهرستان تالش به دست پدرش بار دیگر توجه فعالان حقوق کودک و زنان را به قوانین مربوط به خشونت خانگی و آنچه که «قتل‌های ناموسی» نامیده می‌شود، جلب کرد.

به گزارش روزنامه سازندگی، از زمان تدوین لایحه امنیت زنان دربرابر خشونت در سال ۱۳۸۹ در قوه قضاییه، تاکنون این لایحه بین دولت و قوه قضاییه رد و بدل شده و هنوز به مجلس ارائه نشده است.

طبق این گزارش، دولت محمود احمدی نژاد پس از دریافت متن این لایحه در سال ۱۳۹۰ با ۹۲ ماده تنظیم می شود.

در دولت حسن روحانی نیز کاری روی این لایحه ادامه می یابد و در سال ۱۳۹۵ معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری متن لایحه جدید را به دولت ارائه می کند. اما این لایحه به دلیل دارا بودن موارد جزایی به قوه قضاییه ارسال می شود.

پس از انتصاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه ، لایحه جدیدی با ۷۷ ماده با نام «لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» از سوی این قوه به دولت حسن روحانی ارائه شد.

XS
SM
MD
LG