لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

سقوط شاخص سهام در بازارهای جهانی؛ «نگرانی‌ها از آغاز رکود»


بازار بورس نیویورک، ۲۳ مرداد
بازار بورس نیویورک، ۲۳ مرداد

پس از بازارهای آمریکا و اروپا، بازارهای آسیا و اقیانوسیه صبح پنج‌شنبه ۲۴ مرداد را با افت شاخص سهام آغاز کردند. خبرگزاری‌های می‌گویند در بازارهای اوراق قرضه در مورد دوران تازه‌ای از رکود، نگرانی‌های جدی شکل گرفته‌است.

رویترز می‌گوید بازارهای آسیایی با سیر نزولی بی‌سابقه طی بیشتر از دو ماه روبه‌رو شده‌اند. نیکه‌ی ژاپن ۲ درصد و بازارهای بورس استرالیا در مجموع ۱.۹ درصد افت داشته‌اند. این افت خود در پی افت بازارهای آمریکا و اروپا است که رخ می‌دهد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید بازدهی اوراق خزانه ده ساله آمریکا، به وضعیتی بی‌سابقه از سال ۲۰۰۷ به این سو رسیده‌است و برای مدت کوتاهی از میزانی که بر اساس آن بسیاری از رکودهای قبلی پیش‌بینی شده بودند نیز گذشت.

«بازدهی اوراق خزانه ده ساله آمریکا» (توئیت بالا) یکی از شاخصه‌هایی‌ست که از طریق آن می‌توان وضعیت رکود را رصد کرد.

همزمان با این گزارش‌ها رشد اقتصادی منفی دامن‌گیر آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا شده و چین، دومین اقتصاد گسترده جهان نیز با کم‌ترین نرخ رشد طی سال‌های گذشته روبه‌رو شده‌است.

کریس راپکی، یک تحلیل‌گر اقتصادی، به رویترز گفته منحنی‌های بازدهی، که نمایانگر نرخ بازده تا سررسید اوراق قرضه هستند، همگی نشان می‌دهند رکود در راه است و بازارها ممکن است تا ۲۰ درصد سقوط کنند.

روز ۲۳ مرداد آلمان اعلام کرد که در پی رکود اقتصادی جهان، تولید ناخالص داخلی‌اش بین آوریل و ژوئن، یک درصد کاهش پیدا کرده‌است.

اداره ملی آمار چین نیز می‌گوید، نرخ رشد سالانه‌اش در ماه ژوئن به ۴.۸ درصد رسیده که ۱.۵ درصد کم‌تر از ماه قبل از آن است و ضعیف‌ترین رشد طی ۱۷ سال اخیر است.

بنا بر گزارش‌ها از چین این روند نزولی، بدتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد است و ممکن است سیاست‌مداران آن کشور را وادار کند سیاست‌هایی مانند کاهش هدفمند ارزش پول را در پی‌گیرند.

چین در پی وضع تعرفه‌های تازه از سوی آمریکا، برای نخستین بار طی ۱۱ سال گذشته از ارزش یوان در برابر دلار کاست. این اقدام پکن واکنشی به وضع ده درصد تعرفه تازه بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از سوی دولت آمریکا بود.

ایالات متحده سپس به‌طور رسمی چین را در سیاهه کشورهایی قرار داد که ارزش پول خود را در برابر دلار دستکاری می‌کنند و تهدید کرد برای مقابله با سیاست‌های پکن به اقدامات تازه‌ای دست خواهد زد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه در توئیت‌های پی‌در‌پی به وضعیت اقتصادی، تعرفه‌ها و تنش‌ها با چین پرداخته‌است.

ترامپ می‌گوید «اقتصاد ما، برخلاف دیگران، قوی‌ست». او در توئیت دیگری نیز گفته آمریکا در برابر چین در حال کسب پیروزی‌های بزرگ است، مشاغل و شرکت‌ها در حال فرار از چین هستند و قیمت‌ها در آمریکا افزایش نیافته‌است.

با این حال ترامپ افزوده «چین مشکل ما نیست، گرچه هنگ‌کنگ کمکی نمی‌کند». به نظر می‌رسد اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا به اعتراضات گسترده‌ای است که در هنگ‌کنگ، یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی آسیا شکل گرفته‌است.

ترامپ می‌گوید «مشکل ما مربوط به بانک فدرال است».

رویترز گزارش داده‌است که تمامی بازارهای سهام در آمریکا روز گذشته با افت سه درصدی به فعالیت خود پایان دادند.

به گزارش این خبرگزاری آمار اقتصادی از چین و آلمان این احتمال را مطرح کرده که اقتصاد متلاطم جهانی، از پیامدهای جنگ اقتصادی چین و آمریکا، وضعیت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تنش‌های ژئوپولیتیک، در امان نمانده‌است.

رویترز، اسوشیتدپرس، دویچه‌وله، چاینادیلی، توئیتر/ت/خ
XS
SM
MD
LG