لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

«ورود بیشتر» نظامیان به پروژه‌های راهسازی ایران؛ «بیکاری گسترده» در بخش خصوصی


دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها می‌گوید علاوه بر سپاه پاسداران و آستان قدس رضوی، شرکت‌های پیمانکاری «نیروی انتظامی،‌ ارتش و وزارت دفاع» هم وارد پروژه‌های راه‌سازی شده‌اند.

خدایار خاشع روز دوشنبه (هشتم مرداد) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزوده این در حالی است که «۹۰ درصد» از ۳۰۰ شرکت‌ خصوصی حوزه راه‌سازی در ایران یا «بیکار» هستند، یا «پروژه مناسب ندارند و پایین‌تر از ظرفیت خود کار می‌کنند.»

پیشتر گزارش‌های متعددی از فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه‌های دولتی ایران» منتشر شده بود.

فعالیت‌های این قرارگاه در حوزه‌های مختلف از صنعت نفت تا راه‌سازی کماکان در دولت حسن روحانی نیز ادامه دارد و سپاه پاسداران مدعی است نه تنها رقیب بخش خصوصی نیست، بلکه بدلیل فقدان «انگیزه» و «سرمایه» لازم در این بخش، پروژه‌های مختلف را در دست گرفته است

به گزارش ایلنا، آقای خاشع با اشاره به وارد شدن آستان قدس رضوی به پروژه‌های عمرانی از جمله پروژه راه آهن گرگان – بجنورد- مشهد، افزوده که این مجموعه، علاوه بر انجام پروژه‌های عمرانی، «پروژه‌های مشارکتی در آزادراه‌ها را انجام می‌دهد و شرکت‌هایش هم در پروژه‌های راه‌آهن کاندیدا هستند.»

وی با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی توان رقابت با این نهادها را ندارند، اضافه کرده است: «واگذاری پروژه‌ها به دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی و نظامی درست نیست چرا آنها امکانات مناسب‌تر و بیشتری نسبت به شرکت‌های بخش خصوصی دارند.»

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها تاکید کرده که این نهادها در عرصه رقابت با بخش خصوصی، «به راحتی می‌توانند برنده مناقصات شوند» و «مشکلات» بخش خصوصی را ندارند.

خاشع گفته که «واقعیت این است که بخش خصوصی در برخی از مناقصات در مقایسه با نهادهای نظامی توان مالی ندارد. از سوی دیگر شرکت‌های پیمانکاری آن نهادها به امکانات دولتی وصل هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها در عین حال توضیح داده که «هیچ مخالفتی با ورود شرکت‌های پیمانکاری وابسته به نهادها نداریم»، اما «مشکل ما این است که شرایط برای واگذاری پروژه‌ها یکسان نیست.

وی در عین حال از «کاهش سرمایه‌گذاری» در دو دولت حسن روحانی در حوزه راه‌سازی به دلیل «کاهش بودجه» و کمبود انگیزه در دولت انتقاد کرده و با اشاره به افزایش تلفات جاده‌ای در دو سال اخیر، گفته که «مردم تاوان کاهش سرمایه‌گذاری در راه‌سازی را با جان‌شان می‌دهند.

بهمن‌ماه سال ۹۶ اسماعیل کوثری، جانشین وقت فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود که فعالیت‌های عمرانی این نهاد نظامی با مجوز آیت‌الله علی خامنه‌ای ایران انجام می‌شود.

کوثری مدعی شده بود که سپاه پاسداران «هیچ‌گاه وارد کارهای اقتصادی نشده و فقط فعالیت عمرانی در چارچوب قانون اساسی کرده است.

وی در واکنش به اظهارات امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران نیز مبنی بر اینکه رهبر جمهوری اسلامی از ستاد کل نیروهای مسلح ایران خواسته پیگیر واگذاری بنگاه‌‌های اقتصادی در ارتش و سپاه شود اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

محمدصالح جوکار، معاون پارلمانی سپاه پاسداران ایران هم اعلام کرده که اطلاعی از دستور آقای خامنه‌ای برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی سپاه پاسداران ندارد و نمی‌داند وزیر دفاع بر اساس چه منبعی این موضوع را بیان کرده است.

حسن روحانی چندین‌بار از فعالیت‌های اقتصادی نیروهای مسلح انتقاد کرده و گفته این موضوع منجر به فقدان «جرأت» در بخش خصوصی برای واردشدن به رقابت‌های اقتصادی می‌شود.

وی اوایل تیرماه سال گذشته با انتقاد از حضور نهادهای نظامی در عرصه اقتصاد ایران گفته بود که «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم»

این اظهارات واکنش شدید طیفی از مقام‌های سپاه پاسداران ایران را به دنبال داشت که آقای روحانی را به تلاش برای تضعیف سپاه متهم کردند.

با استفاده از ایلنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG