لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

منع رفت‌وآمد در پایتخت اکوادور؛ رئیس‌جمهور با مخالفان دیدار می‌کند


حمل یکی از افراد پلیس ضد شورش در اکوادور، طی اعتراضات اخیر
حمل یکی از افراد پلیس ضد شورش در اکوادور، طی اعتراضات اخیر

در پی حمله معترضان به اماکن دولتی و رسانه‌ها، رئیس‌جمهوری اکوادور برای اولین بار بعد از چندین دهه مقررات محدودیت آمدوشد در پایتخت و مناطق اطراف برقرار کرده و سازمان ملل اعلام کرده وی روز یکشنبه ۲۱ مهرماه با رهبران مخالفان دیدار می‌کند.

طی اعتراضات به سیاست‌های ریاضتی دولت، به‌ویژه گران شدن بنزین، که بیش از یک هفته ادامه داشته، هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند و گزارش‌ها حاکی است یک رهبر مخالفان و چهار معترض کشته شده‌اند.

برخی گزارش‌ها از کشته شدن شش نفر و زخمی شدن صدها نفر خبر داده و گفته‌اند ۳۴ نفر تاکنون بازداشت شده‌اند. آمارهای رسمی بازداشت سی نفر را تأیید کرده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده‌است نیروهای نظامی در پی دستور مقررات محدودیت آمدوشد به مدت ۲۴ ساعت، خیابان‌ها و پارک‌های منتهی به اماکن دولتی حساس را تحت کنترل گرفته‌اند.

گزارش‌ها حاکی است معترضان روز شنبه به برخی اماکن حمله کرده و آنها را به آتش کشیدند.

اعلام مقررات محدودیت رفت‌وآمد در اکوادور از کودتاهای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به این سو بی‌سابقه بوده‌است.

لنین مورنو، رئیس‌جمهوری کشور، گفته‌است مقررات محدودیت رفت‌وآمد را در کل کشور برقرار خواهد کرد، اما از مذاکره با مخالفان و معترضان استقبال کرده‌است.

دولت اکوادور اخیراً قیمت سوخت را ۱۲۰ درصد افزایش داد. این کشور آمریکای جنوبی بیش از ۱۷ میلیون جمعیت دارد و می‌خواهد با ریاضت‌های اقتصادی، رضایت صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت ۴٫۲ میلیارد دلار وام را جلب کند.

بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، دولت اکوادور پارسال ۳٫۴ میلیارد دلار برای فرآورده‌های نفتی مصرفی در کشور یارانه پرداخت کرده‌است.

دولت اکوادور می‌گوید دیگر نمی‌تواند بار یارانه‌های انرژی را که سابقه‌ای ۴۰ ساله در کشور دارد، به دوش بکشد. این کشور حدود نیم میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد و تقریباً همه را به مصرف داخلی می‌رساند.

بر اساس ارزیابی دولت، پرداخت یارانه سوخت، سالانه ۱٫۳ میلیارد دلار زیان خالص روی دست دولت می‌گذارد.

آقای مورنو می‌گوید یکشنبه با رهبران معترضان دیدار می‌کند و تلاش خواهد کرد به برخی خواسته‌های مردم پاسخ مثبت دهد و راه‌هایی را برای جبران تنگناهایی که از سیاست‌های ریاضتی دولت متوجه مردم می‌شود بررسی کند. او نگفت آیا دستور افزایش قیمت سوخت را لغو خواهد کرد یا نه.

روز شنبه معترضانی که نقاب زده بودند، علاوه بر حمله به چند ساختمان دولتی، به دفتر یک شبکه تلویزیونی خصوصی و یک روزنامه نیز یورش بردند.

اکوادور یکی از باثبات‌ترین کشورهای آمریکای جنوبی بوده است و وزیر کشور اکوادور نیز می‌گوید خشونت‌هایی که برخی معترضان به خرج داده‌اند، مردم را شگفت‌زده کرده و پایتخت دچار ترس و نگرانی شده‌است.

آقای مورنو نیز طی یک نطق تلویزیونی گفته‌است حساب هزاران معترض از افراد نقاب‌داری که مرتکب خشونت شده‌اند، جداست و با کسانی که مایل به گفت‌وگو هستند، مذاکره خواهد کرد. لنین مورنو از سال ۲۰۱۷ ریاست‌جمهوری کشور را بر عهده دارد.

منابع: آسوشیدپرس، خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG