لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

گروه سایبری «عدالت علی» پخش زنده چند شبکه تلویزیونی حکومتی ایران را در تلوبیون هک کرد


صحنه‌ای از پیام پخش‌شده از تلوبیون پس از هک شدن
صحنه‌ای از پیام پخش‌شده از تلوبیون پس از هک شدن

تلوبیون، پلتفرم پخش زنده و آرشیو شبکه‌های رادیو و تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن از سوی گروه سایبری «عدالت علی» هک شد و این گروه بر روی برنامه‌های برخی از شبکه‌های دولتی ایران که از این طریق پخش می‌شد محتوای سیاسی پخش کرد.

گروه سایبری «عدالت علی» روز سه‌شنبه با اعلام این خبر به رادیوفردا ویدئویی از این هک را نیز ارسال کرد و شبکه تلوبیون نیز اختلال در سیستم خود را تأیید کرد.

تلوبیون در این مورد نوشت که «زیرساخت تلوبیون روز ۱۱ بهمن از ۲ بامداد تا ۲۳ دچار اختلال شد و برنامه‌های چندین شبکه در این بازه زمانی، به شکل ناقص آرشیو شده است».

روز سه‌شنبه در حالی که برنامه‌های عادی شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ایران در حال پخش بود این برنامه‌ها قطع شد و سپس صحنه‌هایی از تظاهرات ضد جمهوری اسلامی با شعار «مرگ بر دیکتاتور» پخش شد.

پس از آن، فردی با نقاب پیامی را خطاب به «ملت ایران» با این مضمون قرائت کرد که «ما آماده‌ایم تا پایه‌های رژیم فاسدی که بر کشورمان مسلط شده را به لرزه بیندازیم. دیگر ما را ساکت نخواهند کرد. ما دهه زجر [فجر] را به عزایشان تبدیل می‌کنیم. حجاب بی‌حجاب. حجاب را می‌سوزانیم. بت‌هایشان را می‌شکنیم. قصرهای زورگویان را افشا می‌کنیم تا ملت حسابشان را برسند. رژیم ضرب شست ما را دیده و باز هم خواهد دید».

در پایان نیز شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» پخش می‌شود که از شعارهای اعتراضات چندین سال اخیر علیه نظام جمهوری اسلامی بوده است.

گروه سایبری موسوم به «عدالت علی» مرداد امسال نیز ویدئوهایی را در اختیار رادیوفردا و برخی دیگر رسانه‌ها قرار داد که حاوی تصاویری از شکنجه، بدرفتاری با زندانیان و کتک زدن و برهنه‌ کردن آن‌ها، قاچاق مواد مخدر به درون زندان، درگیر شدن ماموران با یکدیگر و همچنین اقدام به خودکشی زندانیان بود.

هک تلوبیون از سوی این گروه در حالی صورت می‌گیرد که یک هفته پیش از آن نیز برخی شبکه‌های رادیو و تلویزیون داخلی، از جمله شبکه یک سیما، شبکه قرآن، رادیو پیام و رادیو جوان برای لحظاتی هک شدند.

در پی این هک ۱۰ ثانیه‌ای، پخش برنامه‌ از چند شبکه تلویزیونی ایران از جمله شبکه‌های یک، قرآن، پیام و جوان متوقف شد، و هم‌زمان تصاویری از مریم رجوی و مسعود رجوی از رهبران سازمان مجاهدین خلق و تصویری از رهبر جمهوری اسلامی با ضربدر قرمز که روی آن شعار «مرگ بر خامنه‌ای، درود بر رجوی» دیده می‌شد، پخش شد.

مسئولان فنی سازمان صداوسیما هفته پیش گفتند که احتمالاً سِرور هدف حمله هکری قرار گرفته‌ و این حمله را «کار فوق‌العاده پیچیده» توصیف کردند.

بر اساس اطلاعیه گروه موسوم به «عدالت علی»، توئیت تلوبیون و سایت رادیو فردا/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG