لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

کشف یک آبجوسازی باستانی در شهر ابیدوس مصر


باستان‌شناسان هشت مخزن بزرگ به طول ۲۰ متر و عرض ۲.۵ متر کشف کردند که در هر یک از آن‌ها حدود ۴۰ ظرف بزرگ سفالی وجود دارد.
باستان‌شناسان هشت مخزن بزرگ به طول ۲۰ متر و عرض ۲.۵ متر کشف کردند که در هر یک از آن‌ها حدود ۴۰ ظرف بزرگ سفالی وجود دارد.

مقامات اداره میراث باستانی مصر اعلام کردند که باستان‌شناسان مصری و آمریکایی یک آبجوسازی را کشف کرده اند که ممکن است قدیمی‌ترین آبجوسازی شناخته شده در جهان باشد.

مصطفی وزیری از مقامات اداره میراث باستانی مصر گفت این آبجوسازی در ویرانه‌های شهر باستانی ابیدوس واقع در بیابان‌های غرب رود نیل و ۴۵۰ کیلومتری جنوب شهر قاهره کشف شده است.

او افزود این آبجوسازی ظاهرا متعلق به دوران پادشاهی «نارمر» است که معمار اتحاد مصر در دوران سلسله اول مصر باستان و حدود سه هزار سال قبل از میلاد تلقی می‌شود.

باستان‌شناسان هشت مخزن بزرگ به طول ۲۰ متر و عرض ۲.۵ متر کشف کردند که در هر یک از آن‌ها حدود ۴۰ ظرف بزرگ سفالی وجود دارد. به گفته مصطفی وزیری، از این ظروف برای گرم کردن ترکیب دانه‌های غلات و آب و تولید آبجو استفاده می‌شد.

ریاست این گروه باستان‌شناسی را دکتر متیو آدامز از بخش هنرهای ظریف دانشگاه نیویورک و دبرا ویسچاک، پروفسور مصر باستان در دانشگاه پریستون، برعهده دارند.

دکتر آدامز گفت ظاهرا آبجوسازی در این مکان ساخته شده تا آبجوی لازم برای تشریفات سلطنتی را تامین کند. باستان‌شناسان در گذشته شواهدی پیدا کرده بودند که نشان می‌داد در آیین‌های قربانی در مصر باستان آبجو مصرف می‌شده است.

اداره میراث باستانی مصر گفت اولین بار باستان‌شناسان بریتانیایی در اوايل قرن بیستم به وجود آبجوسازی پی بردند ولی نتوانستند محل دقیق آن را کشف کنند.

شهر ابیدوس با قبرستان‌های بزرگ و معابد متعددش متعلق به اولین دوره تمدن مصر باستان است و نماد ستایش «ازیریس» ایزد جهان زیرزمینی و مرجع قضاوت روح انسان‌ها پس از مرگ تلقی می‌شود.

ابیدوس در تمامی دوره‌های تمدن مصر باستان، از دوران ماقبل تاریخ تا دوران تسلط روم بر مصر یکی از مراکز اصلی تمدن در حاشیه رود نیل بود.

مصر طی سال‌های اخیر با هدف جلب گردشگران بیشتر کشفیات باستان‌شناسی متعددی را اعلام کرده است.

از زمان اعتراضات سیاسی گسترده سال ۲۰۱۱ که به سرنگونی رژیم حسنی مبارک انجامید به دلیل تداوم ناآرامی‌های سیاسی تعداد گردشگرانی که به مصر سفر می‌کنند، کاهش یافته است.

علاوه بر این صنعت گردشگری مصر از محدودیت‌های ناشی از بحران کرونا نیز به شدت لطمه خورده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG